۰
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۶
نشنال ژورنال:

کنگره جمهوری‌خواهان آماده اثبات خود به ایران می‌شود

افزایش تحریم ها علیه ایران تقریبا در صدر دستور کار جمهوری خواهان در سال 2015 است.
کنگره جمهوری‌خواهان آماده اثبات خود به ایران می‌شود
به نقل از نشنال ژورنال، جمهوری خواهان کنگره مدت ها است که در مقابل رویکرد اوباما در مذاکرات هسته ای با ایران صف آرایی کرده اند. حال که کنترل هر دو مجلس سنا و نمایندگان را به دست گرفته اند، طی ماه جاری آماده مقابله با وی در این حوزه می شوند.

در حالیکه صد و چهاردهمین کنگره آمریکا اولویت های خود را اعلام می کند، رای گیری در مورد خط لوله کی استون و تحریم ها علیه ایران به صدر دستورکار این کنگره رسیده اند. مارک کرک، سناتور جمهوری خواه ایالت ایلینوی هفته گذشته به فاکس نیوز گفت که میچ مک کونل، رهبر اکثریت جمهوری خواهان اولین رای گیری را به خط لوله کی استون اختصاص داده است. کرک در ادامه افزود: «دومین رای گیری بزرگ مربوط به تحریم های ایران می شو. بنابراین انتظار می رود که به صدر لیست منتقل شود.»

جمهوری خواهان کنگره که گمان می کنند دولت اوباما در مذاکره با ایران به اندازه کافی محکم نیست، تقاضای قدرت بیشتر در این فرآیند را دارند و برخی از آنها خواستار اعمال تحریم های شدید بر ایران هستند که در صورت عدم دستیابی به توافق، اجرایی خواهد شد. باب کروکر، سناتور ایالت تنسی در اینباره به فاکس نیوز گفت: «این بزرگترین موضوعی است که با آن سرو کار خواهیم داشت و اینکه کنگره هیچ نقشی در این زمینه نداشته باشد، واقعا نامناسب است.»

زمانیکه سنا تحت کنترل دموکرات ها بود، اوباما به هری رید، رهبر اکثریت سنا در آن دوره تکیه کرد تا تلاش های مجلس نمایندگان برای ورود کنگره به این روند را متوقف کند اما تغییر قدرت هفته جاری یعنی جمهوری خواهان فرصت به مراتب بیشتری برای تصویب قانون تحریم های ایران در اختیار دارد.

دو لایحه اصلی وجود دارند که احتمالا تمرکز جمهوری خواهان را به خود معطوف می کند. نخست، لایحه ای موسوم به لایحه کرک-منندز است که در صورت ترک مذاکرات، تحریم ها بر ایران را افزایش خواهد داد. این لایحه که در دسامبر سال ۲۰۱۳ ارائه شد، طی ماه بعد در سنا ماند.

به احتمال زیاد جمهوری خواهان این لایحه را طی ماه جاری برای رای گیری احیا خواهند کرد. لیندسی گراهام، سناتور ایالت کارولینای جنوبی در کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل طی ماه گذشته گفت: «لایحه کرک-منندز که یک قانون تحریمی دو حزبی است به رای گذاشته خواهد شد و بر مبنای آن اگر ایران میز مذاکرات را ترک کند، تحریم ها بار دیگر اعمال خواهند شد؛ اگر ایران در هرگونه توافق انجام شده ای خدعه کند، تحریم ها بار دیگر اعمال خواهد شد.»

دومین لایحه ای که احتمالا طی ماه جاری بررسی خواهد شد، طی ماه نوامبر از سوی گراهام، جان مک کین و کلی آیوت مطرح شد. این لایحه که تصویب سنای تحت کنترل دموکرات ها نرسید، به کمیته های روابط خارجی هر دو مجلس اجازه می دهد هر گونه توافق هسته ای با ایران را پیش از تقدیم شدن به کنگره برای رای گیری، مورد بازبینی قرار دهند.

به نظر می رسد جمهوری خواهان ارشد اطمینان دارند که می توانند این لایحه را طی ماه جاری به تصویب برسانند. مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا به شبکه ان پی آر گفت: «فکر می کنم اکثریت آرا را به دست می آوریم، اکثریتی که در مقابل وتو بی اثر نشود.»

جمهوری خواهان برای رسیدن به این اکثریت نیازمند رای موافق سناتورهای دموکرات نیز هستند. کرک می گوید برخی از این سناتورها همین حالا هم با جمهوری خواهان همراه هستند. وی به فاکس نیوز گفت: «در حال حاضر ۱۷ دموکرات با من هم نظر هستند. ما طی هفته های آتی روی دستیابی به یک رای دوحزبی خوب کار خواهیم کرد.»

اما اگر جمهوری خواهان نتوانند ۶۷ رای اکثریت را به دست آورند، هر لایجه ای که طی ماه ژانویه به تصویب کنگره برسد، با وتوی رئیس جمهور روبرو خواهد شد. کاخ سفید اعلام کرده که اگر لایحه خط لوله کی استون در کنگره به تصویب برسد، با وتوی اوباما روبرو می شود، و استفاده دوباره از حق وتو در مورد لایحه تحریم ایران نیز روند مداوی را طی دو سال پایانی ریاست جمهوری اوباما آغاز خواهد کرد.
کد مطلب: 44078
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *