۰
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۰

مقابله جدید هسته‌ای بر سر ایران در کنگره جدید

مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی که طی هفته آینده برای مذاکره در مورد مسئله هسته ای ایران در ژنو گردهم می آیند، نیم نگاهی هم به رقابت نهایی در واشنگتن خواهند داشت.
مقابله جدید هسته‌ای بر سر ایران در کنگره جدید
به نقل از سی ان ان، یک سال پس از آنکه ائتلافی به رهبری جمهوری خواهان در سنا نتوانست به توافق برسد، حال قانون گذاران جمهوری خواه تلاش می کنند قدرت جدید خود در سنا را برای تصویب لایحه ای جهت اعمال تحریم های مضاعف علیه ایران به کار بگیرند. اما اکثریت جدید آنها با ۵۴ عضو تضمین نمی کند که جمهوری خواهان بتوانند ۶۷ رای لازم برای گذر از وتوی ریاست جمهوری را کسب کنند و کشمکش برای کسب آرای بیشتر به منظور پر کردن این شکاف در جریان است.

در شرایطی که کمتر از دو ماه تا ضرب الاجل دیپلماتیک اول مارس زمان مانده و با علم به اینکه کاخ سفید با سناتورهایی که هنوز موضع گیری نکرده اند، گفتگو خواهد کرد، حامیان این لایحه تیک تاک ساعت را نشانه نزدیک شدن به اعمال تحریم هایی می دانند که فشارها بر ایران را تشدید خواهد کرد اما این تیک تاک برای مخالفان تحریم مانند بمب ساعتی است که مذاکرات را ویران می کند و آمریکا را در مسیر جنگ با ایران قرار می دهد.

از نظر مارک کرک که یکی از طراحان لایحه تحریم کرک-منندز علیه ایران بوده و سه سال است که تصویب آن را پیگیری می کند، هرچه لایحه تحریم ها زودتر در سنا مطرح شود، بهتر است.

کرک یکشنبه گذشته گفت: «اگر سنا اجازه داشت فردا رای گیری کند، می توانستم دو سوم آرا را جذب کنم. حال زمان آن است که ایران تحت فشار قرار گیرد، به خصوص با توجه به افت قیمت نفت. ما در حال حاضر به شکل منحصربه فردی از بستن این برنامه هسته ای نفع خواهیم برد.»

ماه گذشته اعلام شد که این لایحه طی ماه ژانویه به رای گذاشته می شود. کرک با اعلام اینکه از این زمانبندی حمایت می کند، تاکید کرد که همه چیز به میچ مک کونل، رهبر اکثریت سنا بستگی دارد. سخنگوی مک کونل این لایحه را «یک اولویت» خواند اما گفت که هنوز برنامه ای برای یک لایحه تحریمی تعریف نشده است.»

جمهوری خواهان مصرانه خواستار تحریم های مضاعف علیه ایران بوده اند اما با توجه به اینکه در حال حاضر کنترل کنگره به دست آنها است، قانون گذاران جمهوری خواه باید پیامدهای قانون تحریم ها که رئیس جمهور، وزارت خارجه و ایران در مورد تاثیرشان بر مذاکرات هشدار داده اند را بپذیرند.

یکی از مقامات رسمی دولت اوباما به سی ان ان گفت: «مدت ها است که معتقدیم کنگره نباید در شرایطی که مذاکرات ادامه دارد، تحریم جدیدی را تصویب کند تا زمان و فضای لازم برای آزمودن فرصت دیپلماتیک فعلی برای مذاکره کنندگان ما وجود داشته باشد.»

در حال حاضر تلاش های برای کسب آرا لازم به منظور تصویب این لایحه ادامه دارد. لابی گری شدید آیپک (کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل) ممکن است به جلب نظر چهار سناتور دموکراتی که سال گذشته به ۱۳ دموکرات حامی تحریم پیوستند، کمک کند. این چهار سناتور چندی بعد از نظر خود عقب نشینی کردند.

تعدادی از نمایندگان دموکرات کنگره پس از تلاش کاخ سفید و متحدانش در کپیتال هیل (مقر کنگره) به منظور عدم ارائه این لایحه به صحن مجلس، از تصمیم خود منصرف شدند. جو مانچین از وست ویرجینا در اینباره گفت: «من این درخواست را با این هدف امضا نکردم که در طول انجام مذاکرات به رای گذاشته شود یا مورد استفاده قرار گیرد. من آن را امضا کردم تا رئیس جمهور اهرمی داشته باشد که در صورت نیاز به واسطه آن به آنها (ایران) نشان دهد که ما مصمم هستیم.»

با این حال حتی اگر کرک، منندز و متحدانشان بتوانند نظر این چهار نماینده دموکرات را جلب کنند باز هم برای غلبه بر وتوی رئیس جمهوری، نیازمند امضای سه سناتور دموکرات دیگر خواهند بود.

در چنین شرایطی سناتورها تنها هدف لابی هایی مانند آیپک نیستند. ائتلافی از سازمان های صلح طلب همین حالا هم تلاش خود برای پیروزی در تقابلی که به اعتقادشان سخت ترین مبارزه در این زمینه است را آغاز کرده اند. این گروه ها هرگونه تحریم جدیدی را گامی در مسیر جنگ با ایران خواهند خواند و به دموکرات های محتاط نشان خواهند داد که برای دفاع حملات گروه هایی مانند آیپک از حمایت مردمی برخوردار هستند.

بیش از ۴۰۰ رهبر و فعال مذهبی اواخر نوامبر به واشنگتن دی سی سفر کردند تا علیه این تحریم ها در کنگره لابی کنند. این گروه قصد دارد با ۵۰ هزار حامی خود طی هفته های آتی، کنگره را مملو از درخواست و نامه کند.

کیت گولد، لابی گر ارشد این گروه می گوید: «روش درستی که باید انجام دهیم این است که مخالفان –هم در میان مردم و هم در هیل- را مجبور کنیم صدای خود را بالاتر ببرند. چراکه در حال حاضر از افرادی مانند لیندسی گراهام و مارکو روبیو می شنویم که معتقدند تصویب این تحریم ها با اکثریت آرا و غلبه بر وتوی رئیس جمهور اجتناب ناپذیر است.»

گرت رپنهاگن که ریاست بخش مردمی این گروه را برعهده دارد می گوید: «من از سربازانی هستم که به عراق اعزام شدم و شما می دانید که هنوز هم دلایل مبهمی برای درگیری در این کشور وجود دارد. ما می توانستیم از این شرایط اجتناب کنیم. من به خوبی از پیامدهای شکست این مذاکرات آگاهم.»
منبع:فرارو
کد مطلب: 44104
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *