۰
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۸
آیت‌ا... علم‌الهدی:

احمدی‌نژاد، عوضی‌ رفت و‌ تمام‌ شد

روز پنجشنبه، همایش وحدت اصولگرایان برگزار شد. اما به نظر می‌رسد همین همایش، بیشتر از اینکه نشان از وحدت اصولگرایان باشد، بازگوکننده اختلافات داخلی آنها بود.
احمدی‌نژاد، عوضی‌ رفت و‌ تمام‌ شد
شرکت‌کنندگان در این همایش بیشتر افرادی بودند که در حزب «موتلفه» و «جامعه روحانیت مبارز» و ائتلاف «حامیان امام و رهبری» در انتخابات قبلی حضور پیدا ‌کردند و توفیقی به دست نیاوردند. چنانچه «حسن غفوری‌فرد» سرلیست این ائتلاف در شورای شهر حتی در میان اعضای علی‌البدل هم قرار نگرفت.

آنها که نیامدند
شهردار تهران که آرای قابل‌توجهی در انتخابات سال ۹۲ به دست آورد مهم‌ترین غایب همایش وحدت بود. تکنوکرات‌های طرفدار قالیباف بعد از انتخابات ۹۲ در سکوتی معنادار فرو رفته‌اند و ظاهرا تنها در فکر حفظ شهرداری تهران هستند. کم‌تحرکی سایت‌های نزدیک به شهردار تهران حکایت از آن دارد که «سیاست سکوت» همچنان در دستور کار نیروهای نزدیک به قالیباف قرار دارد.



البته شهردار تهران در زمان انتخابات مجلسهای هشتم و نهم نیز در این مسئولیت قرار داشته اما به‌طور رسمی وارد گود انتخابات نشد تا با اطمینان از پیروزی اصولگرایان در مجلس، دوستان زیاد و دشمنان کمی در میان نمایندگان داشته باشد. اما این سیاست دقیقا نقطه عکس سیاست جبهه پایداری است که از همه چیز بیشترین را می‌خواهد و این روزها خبر می‌رسد قصد دارند با معرفی چهره‌های مشهور و قدرتمند خود از شهر قم، حتی مانع ورود لاریجانی به مجلس شوند. اما در همایشی که «قالیباف و لاریجانی نبودند»؛ «سعید جلیلی» و «لنکرانی» نیز غایب بودند تا اختلافات چندلایه اصولگرایان بیش از هر زمانی به رخ کشیده شود.

از اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران نیز هرچند فاطمه آلیا و محمد سلیمانی و فدایی در این همایش شرکت کرده بودند اما غیبت اکثریت اعضا و به‌خصوص چهره‌های شاخص این جریان چیزی نبود که برگزارکنندگان همایش وحدت از آن استقبال کنند.



در کنار آن غیبت «آیت‌ا... مصباح‌یزدی» سخنران همایش قبلی وحدت از دیگر مواردی بود که خبر از دیگ جوشان اختلاف‌نظر می‌داد. از میان اصولگرایان معتدل هم هرچند محسن رضایی و نزدیکان او نیز در این همایش نبودند اما مهم‌ترین غایبان این جلسه را باید افرادی همچون آیت‌ا... موحدکرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز؛ علی‌اکبر ولایتی کاندیدای این جریان در انتخابات سال ۹۲؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس و طرفداران لاریجانی که به دنبال تشکیل حزب «رهروان ولایت» هستند، دانست.

آنها که آمدند چه گفتند؟
آیت‌ا... علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان پس از پایان همایش در جمع خبرنگاران درمورد وحدت اصولگرایان با احمدی‌نژاد گفت: آقای احمدی‌نژاد یک نفری بود که عوضی رفت و تمام شد. احمدی‌نژاد جریان نیست. او مقابل ولایت ایستاد و سقوط کرد.



وی درباره همراهی آیت‌ا... مصباح یزدی با جبهه پایداری و وحدت اصولگرایان گفت: آیت‌ا... مصباح‌یزدی شخصیتی فرزانه، مخلص و ایثارگر است که به گفته مقام معظم رهبری ایشان خلأ امثال آیت‌ا... مطهری را پر می‌کند. کسی که جایگاهش در یک نظام به این حد بالاست طبیعی است که اصل وحدت را حفظ می‌کند. حال آنکه جریان چه میزان به فرمان آیت‌ا... مصباح باشد، حرف دیگری است. اینکه جریانات اصولگرایی به حرف‌های آیت‌ا... مصباح چقدر گوش می‌کنند یک امتحان است که امیدواریم در آن پیروز شوند.

علم‌الهدی در پاسخ به سوالی درخصوص عدم محاکمه موسوی و کروبی با وجود درخواست خودشان گفت: محاکمه درخواستی نیست. محاکمه بعد از کیفرخواست دادستان است و کسی نمی‌تواند درخواست محاکمه کند. اینها مجرم هستند و مجرم هیچ‌گاه خودش درخواست محاکمه نمی‌کند. هر زمان شورای امنیت ملی موافقت کرد و رئیس محترم قوه قضائیه فرمودند محاکمه انجام می‌شود و آنها باید بازجویی شوند.



حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، عضو جامعه روحانیت مبارز هم بدون اشاره به گروهی خاص از میان گروه‌هایی که در این همایش حضور نداشتند با بیان اینکه قهر در هیچ شرایطی راه مناسبی نیست، گفت: قهر انسداد می‌آورد، سیاست‌ورزی یعنی هنر کار با مخالف و اگر این سیاست را نداریم، باید کنار برویم ضمن اینکه نباید از مرز اخلاق و انصاف عبور کنیم.



غلامعلی حدادعادل هم در حاشیه نشست همگرایی اصولگرایان گفت: اگر موافق احمدی‌نژاد بودم، سر ریاست مجلس با من مخالفت نمی‌شد. از حدادعادل پرسیده شد که آیا مسائلی که درمورد وحدت اصولگرایان مطرح کردید، شامل آقای احمدی‌نژاد هم می‌شود یا خیر که آقای حدادعادل پاسخ داد که اول ببینیم آقای احمدی‌نژاد خودش را اصولگرا می‌داند یا نه؟ آیا تا به‌حال شنیده‌اید که ایشان بگویند من اصولگرا هستم؟ حدادعادل در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر شرکت اعضای کابینه احمدی‌نژاد در جلسات همگرایی اصولگرایان گفت: اعضای کابینه ایشان به عنوان شخص خودشان در این جلسات شرکت کرده‌اند.

آنها که آمدند!
با وجود آنکه غایبان زیاد در جلسه اصولگرایان نشان از باقی ماندن کهنه اختلافات در میان اصولگرایان بود اما آنچه در همایش «وحدت» قابل توجه بود، حضور چشمگیر یاران احمدی‌نژاد بود.



درحالی که از چندی پیش اخبار موثقی از شروع فعالیت برخی از این افراد در شهرهای مختلف کشور به گوش می‌رسید و حالا به نظر می‌رسد در روزگاری که اصولگرایان سنتی کسی را برای ائتلاف ندارند و در میان خود نیز با اختلافاتی مواجه شده‌اند، وزیران و مدیران سابق گزینه مناسبی برای ائتلاف باشند.



برگزارکنندگان همایش وقتی لیست بلندبالای غایبان را دیدند، انگشت اتهام را به سوی اصلاح‌طلبان نشانه گرفتند. محمدنبی حبیبی از ایجاد کمیته‌هایی در میان اصلاح‌طلبان برای ایجاد اختلاف میان اصولگرایان خبرداد و اظهار کرد: برخی از اصلاح‌طلبان در کمیته‌های مخصوصی مشغول مذاکره و بررسی این مساله هستند که چگونه میان اصولگرایان اختلاف ایجاد کنند. کوهکن نیز در اینباره گفت: ترفند دیگر رسانه‌ها و بعضی از گروه‌های اصلاح‌طلب، معرفی آقای احمدی‌نژاد به‌عنوان عضوی از جریان اصولگرایان است، درحالی که آقای احمدی‌نژاد و بسیاری از نزدیکان وی بارها اعلام کردند که از جریان‌اصولگرایی نیستند.
اخبار سیاسی - آرمان

کد مطلب: 44090
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *