۰
جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۱

"دلار" روی خط نوسان

دلار در هفته گذشته روندی کاهشی را طی کرد تا رکوردی تازه را در چند ماه اخیر به جا بگذارد. کاهش قیمت دلار که از ابتدای هفته گذشته آغاز شده بود در آخرین روزهای معامله هم ادامه پیدا کرد. با این حساب کانال 3500 تومانی دلار شکست و با قیمت 3455 تومان هفته را به پایان برد. هفته جاری هم برای دلار آنچنان کم نوسان نبود. عوامل بسیاری برای این نوسانات اعلام شده اند.
"دلار" روی خط نوسان
روند کاهشی‌ای که دلار از هفته گذشته آغاز کرده بود در اوایل این هفته نیز ادامه پیدا کرد. آخرین بار دلار در مهر ماه کاهشی چند روزه و مداوم را تجربه کرده بود. در روز شنبه قیمت دلار ۸ تومان کاهش یافت و با قیمت ۳۴۴۷ تومان خرید و فروش شد.

کارشناسان هفته گذشته، «تزریق حواله درهم»، «انتظاری شدن بازار»، «روند نزولی قیمت ها» و «کاهش حجم معاملات» را از جمله عوامل اصلی تاثیر گذار بر بازار معرفی کردند.

در دو روز ابتدایی هفته دلار در بین ۵ تا ۱۰ تومان نوسان را تجربه کرد اما باز هم روند به این ترتیب باقی نماند. از اواسط هفته باز هم افزایش قیمت در پی گرفته شد و ناگهان دلار به قیمت ۳۵۱۰ تومان رسید.

با این افزایش ناگهنانی نه تنها دلار باز هم به کانال ۳۵۰۰ تومانی بازگشت بلکه افزایشی بالای ۵۰ تومان را هم تجربه کرد.

به گفته کارشناسان سه عامل اصلی قیمت دلار را در بیست و نهمین روز دی ماه افزایش دادند. همان طور که پیش از این هم گفته شد «کاهش حضور معامله گران اصلی» یکی از عوامل کاهش قیمت دلار بود. در شرایطی که این ارز حدود یک هفته کاهش قیمت را تجربه کرد معامله گرانی که بر این باور بودند که حال دیگر دلار به کف قیمتی خود رسیده به بازار بازگشتند و معاملات خود را از سر گرفتند.

از طرفی دیگر اما شماری از صرافی ها عرضه ارز خود را کاهش دادند. همین کاهش عرضه در کنار افزایش معامله گران قرار گرفت و بر قیمت ها تاثیر گذاشت. در این میان نباید از حرکت های هیجانی بازیگران غیر رسمی بازار هم غافل بود. آنان با استفاده از برخی شایعات بیرونی و اعلام برخی نرخ‌های بالاتر در سمت معاملات آتی بازار، زمینه افزایش نرخ ارز را فراهم کردند.

با توجه به این شرایط انتظار می رفت که روند افزایشی دلار از سر گرفته شود. افزایش ۱۰ دلاری قیمت دلار در ابتدای معاملات روز سه شنبه هم نشان دهنده همین اتفاق بود. اما در ادامه معاملات چهارمین روز هفته، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا ساعت ۳ بعدازظهر به سطح ۳۴۹۵ تومان پایین آمد. به این ترتیب بازگشت ۵۰ تومانی دلار در دو روز گذشته باز هم کاهش یافت. دو عامل برای این اتفاق عنوان شد؛ «عرضه ارز بازیگران بازارساز رسمی» و «ابلاغ مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرا‌فی‌ها».

در روز سه شنبه شماری از صرافی ها ارز به بازار عرضه کردند و قیمت دلار را کاهش دادند. این عرضه موجب شد که بهای دلار پس از گذشت تنها یک روز بار دیگر به کانال ۳۴۰۰ تومان وارد شود.

برخی دیگر از فعالان هم انتشار دستورالعمل بانک مرکزی در روز دوشنبه را عامل کاهش قیمت دانستند. بر مبنای این دستورالعمل مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها اعلام شد. به همین دلیل برخی از معامله گران غیررسمی در روز سه شنبه از فعالیت دست کشیدند تا اثرات اعلام این خبر بر بازار مشخص تر شود. بر مبنای مقررات ۸ بندی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، معاملات آتی و سلف ارز فقط بر اساس دستورالعمل مصوب این نهاد مجاز خواهد بود.

تمام این زمینه ها برای چندمین بار شرایط کاهش قیمت دلار را فراهم کردند. در اولین روز بهمن ماه قیمت دلار با ۲۵ تومان افت به ۳۴۷۰ تومان رسید.

کنار کشیدن معامله گران آتی از انجام خرید و فروش های ارزی در روز چهارشنبه هم ادامه پیدا کرد. حال باید دید که این روند در روزهای آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد و یا متوقف خواهد شد.

خبرها حاکی از آن است که دلار در آخرین روز هفته هم به کاهش خود ادامه داده است و حال با قیمت ۳۴۵۷ تومان در بازار خرید و فروش می شود.

لازم به ذکر است که روز چهارشنبه نرخ رسمی دلار با ۲۵ ریال افزایش به ۲۷۴۲ تومان رسید. با گذشت نرخ دلار مبادله‌ای از مرز ۲۷۴۰ تومان، فاصله این نرخ با نرخ پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده (۲۸۵۰ تومان) به ۱۱۰ تومان رسید.
کد مطلب: 44344
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *