۰
جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۴

تحلیل واشنگتن‌پست از عربستان بعد از مرگ ملک عبدالله: ریاض در همه جبهه‌های مقابله با ایران شکست خورد

ناظران وضعیت عربستان، چندین دهه است که درباره روند انتقال قدرت در این کشور پس از ملک عبدالله سخن می‌گویند، اکنون زمان آن رسیده است و با درگذشت ملک عبدالله این موضوع مثل گذشته مرموز است.
تحلیل واشنگتن‌پست از عربستان بعد از مرگ ملک عبدالله: ریاض در همه جبهه‌های مقابله با ایران شکست خورد
سایت روزنامه واشنگتن پست در گزارشی در این باره می نویسد: مرگ ملک عبدالله، پروسه‌ای از تغییر نسل در پادشاهی نفت را آغاز خواهد کرد که ممکن است چندین سال به طول انجامد.

شاهزاده سلمان، پادشاه جدید عربستان، همانند ولیعهد جدید این کشور، شاهزاده مقرن، مسن و ناتوان است. خانواده سلطنتی سعودی، که مهارت خود را در ادامه بقا نشان داده اند، طی روزها و ماه های آینده برای تصمیم گیری درباره اینکه چه کسی از کدام نسل باید در صف قدرت بایستد با چالش هایی مواجه خواهد شد.

نظام و سیستم سیاسی مات و اغلب سرکوبگر عربستان سعودی، ناظران رخدادهای این کشور را گیج و مبهوت کرده است؛ به ویژه در شرایطی همانند امروز، جایی که رهبری عربستان سعودی فاکتور حیاتی در توازن قدرت در منطقه خاورمیانه خواهد شد.

عربستان سعودی، قلب و کتابچه جهان سنی عرب است. خلا رهبری در ریاض، از یمن تا سوریه و همه کشورهایی بین این دو کشور احساس می شود.

مرگ ملک عبدالله در شرایطی صورت گرفت که عربستان سعودی و جهان سنی با مسائلی رو به رو است که پیشتر آن را تجربه نکرده بود. موضوعاتی چون قدرت گرفتن ایران و مسلمانان اهل تشییع.

متحدان ایران در حال حاضر پایتخت های چهار کشور عربی را در اختیار دارند: دمشق، بغداد، بیروت و صنعا. عربستان سعودی به مقابله با ایران پرداخت و برای رسیدن به این هدف منابع مالی را در جبهه های مختلف اختصاص داد که در نهایت در تمامی این جبهه ها شکست خورد. بسیاری در عربستان سعودی، آمریکا را بخاطر این رقابت متهم می کنند اما آنها بیشتر باید از خود انتقاد کنند. این موضوع اساسا شکست اهل تسنن و به ویژه رهبری عربستان سعودی است.

ملک عبدالله پادشاه محتاطی بود اما در عربستان سعودی وی به شدت مورد احترام بود.

بسیاری از تحلیلگران غربی بر این باورند که افزایش محافظه کاری در میان مسلمانان اشتباه خواهد بود. اما چندین دهه گذشته نشان داده است که توانایی غرب برای نفوذ در خانواده سلطنتی در شرایط کنونی محدود شده است.

با مرگ ملک عبدالله، شاهزادگان سعودی به زنده ماندن خانواده آل سعود فکر می کنند. توازن قدرت در خاورمیانه با تصمیم گیری آنهاشکل خواهد گرفت اما در عربستان سعودی همانند بسیاری دیگر از کشورها، سیاست امری محلی است.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 44345
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *