۰
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۱

بیزینس اینسایدر: بغداد به لطف حلقه امنیتی سردار سلیمانی امن باقی ماند

سایت آمریکایی بیزینیس اینسایدر در گزارشی به برتری و غلبه ایران بر همسایگان عربی و آمریکا در منطقه خاورمیانه اشاره می‌کند.
بیزینس اینسایدر: بغداد به لطف حلقه امنیتی سردار سلیمانی امن باقی ماند
بیزینس اینسایدر در این باره می نویسد: در حالی که تلاش‌های غرب و متحدان عرب این کشور به ویژه در موضوع مقابله با گروه تروریستی داعش، از روی بی علاقگی است، تهران می‌تواند ادعا کند تنها با کمی خرج کردن از غرورش اکنون روابط خوبی با دولت‌ها در سه پایتخت عربی دارد: بغداد، بیروت و دمشق.

این هفته ممکن است چهارمین پایتخت نیز به دایره نفوذ ایران اضافه شود: صنعاء پایتخت یمن، جایی که حوثی های شیعه در ۲۰ ژانویه کاخ ریاست جمهوری را در اختیار گرفتند.

این در حالی است که آمریکا و مقامات سعودی معتقدند شیعیان حوثی در یمن مورد حمایت ایران هستند اما این موضوع را به طور آشکارا بیان نمی‌کنند و آن را انکار می‌کنند.

غلبه شیعیان حوثی یمن تنها چندی پس از حمله اسرائیل به مواضع حزب الله لبنان در سوریه صورت گرفت؛ حمله اسرائیل به مناطق مرزی سوریه موجب به شهادت رسیدن ۶ نیروی حزب الله و یک فرمانده ایرانی شد.

در ادامه این گزارش آمده است: گسترش داعش، یک گروه تروریستی سنی که بخش های گسترده ای از عراق و سوریه را در اختیار گرفته است، موجب تقویت حضور ایران در منطقه شده است. این در حالی است که نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق در آگوست گذشته از سمتش کنار رفت و نیروهای آمریکایی برای نجات این کشور از دست داعش به عراق بازگشتند. این در حالی است که ایران در بسیاری از جبهه ها در عراق پیروز شده بود.

ایران حضور مشاوران نظامی و نیروهای زمینی خود در عراق را به رخ حملات هوایی آمریکا و هم پیمانانش در عراق می‌کشد؛ سیاستمداران ایرانی و عراق درباره حفظ کامل امنیت بغداد و دولت عراق به گفت وگو نشستند آن هم تنها به لطف حلقه دفاعی اطراف شهر که قاسم سلیمانی آن را تشکیل داده است. سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران است که برخی وی را »سوپر من» می خوانند.

افزایش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه موجبات نگرانی عربستان سعودی و آمریکا شده است. عربستان پولدار اما بی اثر است و آمریکا محتاط است و در خارج از این کشور اغلب مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. در حالی که عربستان سعودی در حال ساختن یک دیوار در محدوده ای ۶۰۰ کیلومتری از مرزهای مشترکش با عراق برای جلوگیری از نفوذ داعش است، تهران برای حمایت از نیروهای شیعه در عراق وارد این کشور شده است.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 44402
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *