۰
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۰

گزارش برنامه نود شب گذشته

برنامه نود شب گذشته بعد از نزديک به پنجاه روز روي آنتن رفت تا به بررسي عملکرد تيم ملي و کارلوس کي‌روش بپردازد. برنامه‌اي که محل اظهارنظر موافقان و مخالفان سرمربي بود.
گزارش برنامه نود شب گذشته
بالاخره بعد از یک تعطیلی بلند مدت با آغاز رقابت‌های لیگ برتر برنامه نود هم به تلویزیون برگشت. آن‌هم درست در شبی که اولین بازی‌های لیگ بعد از پنجاه روز برگزار شد. همین برگزاری بازی‌های لیگ برتر موجب شد تا عادل فردوسی‌پور استثنائا امشب با بررسی عملکرد تیم ملی در استرالیا برنامه‌اش را روی آنتن ببرد. برنامه‌ای که با اطلاع قبلی همه می‌دانستند که میزبان کارلوس کی‌روش است و موضوعش با توجه به حذف در یک‌چهارم نهایی علاوه بر بررسی نتایج تیم ملی موضوع کارنامه کی‌روش هم هست.

به گزارش "ورزش سه" به نقل از تابناک، سوال پیامکی برنامه با اشاره به همین پیش‌زمینه در خصوص عملکرد چهارساله کارلوس کی‌روش در تیم ملی بود و اینکه آیا مردم از این عملکرد رضایت دارند یا خیر که البته در پایان برنامه کارلوس کی‌روش با درصد بالایی از آرا از مخاطبان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون رای اعتماد گرفت. در نتایج نظرسنجی که در پایان برنامه اعلام شد ۸۸% درصد مخاطبان برنامه رضایت خود را از حضور چهارساله مرد پرتعالی در تیم ملی اعلام کردند.

اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد این برنامه به محل بررسی عکلکرد تیم ملی در جام ملت‌ها هم بدل شد و برای این منظور و پیش از حضور کی‌روش در برنامه دو مهمان موافق و مخالف کارلوس کی‌روش در برنامه خاضر شدند. یکی دکتر بیژن ذوالفقارنسب بود که سابقه نشستن روی نیمکت تیم ملی را هم داشته و در این روزها یکی از منتقدان سفت و سخت و جدی کارلوس کی‌روش است و دیگر علیرضا منصوریان مربی جوان تیم نفت که از موافقان مرد پرتغالی در تیم ملی است. منصوریان که به واسطه حضور در تیم امید و جوانان ارتباط نزدیک‌تری هم با کارلوس کی‌روش داشته با شناخت بیشتر به دفاع از حضور این مربی در فوتبال ایران پرداخت.

دکتر ذوالفقار نسب: قرارداد کی‌روش عاقلانه نبود

دکتر بیژن ذوالفقار نسب حرف‌های خود را انتقاد از نحوه امضای قرار داد با کارلوس کی‌روش آغاز کرد و گفت که ما با او قرارداد عاقلانه بسته نشده و این قرارداد براساس اصول بین‌المللی تمدید نشده است. او در ادامه با اشاره به ایراداتی که همه در خصوص عملکرد فدراسیون فوتبال در قبال کارلوس کی‌روش ارائه می‌دهند گفت: «متاسفانه در کشور مثل ایران می‌بینیم که حتی یک فدراسیون هم نمی‌تواند روی یک مربی بزرگ بین‌المللی نظارت داشته باشد تا او بر اساس نظرات خودش عمل کند.» ذوالفقارنسب برای اثبات ادعای خود مبنی بر خودسر بودن کی‌روش و انجام اقداماتی بیشتر از حوزه فعالیت‌اش به برکناری عباس ترابیان، سرپرست وقت تیم ملی، خسرو والی‌زاده مدیر رسانه‌ای تیم ملی توسط او اشاره کرد و ادامه داد: «قرارداد با مربیان ایرانی را لغو کردند و بر اساس عرف بین المللی اجازه ای به کمیته فنی ندادند.عملا کی‌روش بدون هیچ نظارتی کارش را انجام داد.من به خودم این اجازه را می دهم که بگویم قرارداد کی‌روش بین ۳۲ مربی جام جهانی در رده هفتم یا هشتم بود اما جایگاه کشور ما، جایگاه ۳۱ در جام جهانی بود.به عقیده من ضعیف ترین نتیجه را با کی‌روش در جام جهانی گرفتیم. در جام ملت ها سه نتیجه خوب مقابل امارات،قطر و بحرین گرفتیم اما این ها تیم های درجه دوم آسیا هستند.»

ذوالفقارنسب ادامه داد: «البته کی‌روش در شب بازی با امارات یک کار حرفه ای کرد و گفت که ما دوست داریم با ژاپن بازی کنیم. او بار زیادی را از روی دوش بازیکنان برداشت. ما در بازی دوستانه با عراق که کی‌روش نمی خواست دستش رو شود عقیده من این بود که تیم ملی تهاجمی شده است. تیم ما با ۴ دفاع خطی بازی کرد و دو بال و دو فوروارد. من احساس کردم که تیم ما رویکرد جدیدی را نسبت به تیم های آسیایی دارد.اما در نیمه دوم دوباره به همان حالت تدافعی برگشتیم.در بازی اصلی با عراق همه حرفه ای ها می دانند که بهترین پنالتی زنان را برای پنالتی نخست و آخر نگه می دارند.من تعجب کردم که حاج صفی زد.یا نکونام باید می زد یا سید جلال. نیمکت ما متشنج شده بود. اشتباه دیگر کی‌روش در همین ضربات پنالتی بود.»

دکتر ذوالفقار نسب در بخش دیگر حرف‌هایش گفت: ««من دوست دارم درباره چگونگی تمدید قرارداد دوم ایشان حرف بزنم. قرارداد اول را آقایان سعیدلو و علی آبادی انجام دادند.آن هم در دفتر سعیدلو. کی‌روش همان جا فهمید که وضعیت مدیریت ورزش ما چطور است.در نوبت دوم قرارداد یک میلیون و چهارصد دلار ایشان به یورو تبدیل شد که این خودش نزدیک به ۳۰ درصد افزایش را نشان می دهد.از آن عجیب تر قبول پرداخت مالیات های ایشان بود.خود فدراسیون به باشگاه ها دستور داده که مالیات کسی را قبول نکند.من هیچ چیزی را متوجه کی‌روش نمی بینم و می خواهم به مدیریت ورزش اشاره کنیم.وقتی یک مربی بزرگ است فدراسیون هم باید از او کارهای بزرگ بخواهد.الان چه کسی کی‌روش را کنترل می کند؟من می گویم کی‌روش باید خیلی خوب نظارت و مدیریت شود و با توجه به حقوقی که می گیرد کار کند.ایشان مسئولیت داشتند که روی تیم های پایه ما نظارت داشته باشند اما این کار را نکرده اند. کی‌روش بیش از نیمی از سال را در خارج از ایران است و این اصلا جالب نیست.وقتی فدراسیون می گوید که همه باید قرارداد روشن داشته باشند قرارداد کی‌روش را هم روی خروجی سایت فدراسیون قرار بدهند.من می گویم که مربیان ایرانی خصومتی با کی‌روش ندارند. ایشان نوآوری هایی داشتند و بازیکن سالاری را از فوتبال ما حذف کردند و نظم را برای ما به ارمغان آوردند اما من تعجب می کنم که چرا ایشان تا امروز یک بازیکن بازیساز را به تیم ملی معرفی نکردند.»

ذوالفقار نسب در پایان حرف هایش گفت:«ما باید به لیگ مان ارج بدهیم. کی‌روش لیگ ما را خسته کننده قلمداد کرده بود. لیگ ما کامل نیست و نظام صحیحی ندارد اما به هرصورت هزینه هایی که برای ورزش می شود اگر برای باشگاه های ما بشود می توانند پیشرفت کنند.من نکته دیگری که درباره قرارداد کی‌روش باید بگویم این است که در صورت صعود ایران به جام جهانی روسیه ایشان یک میلیون دلار پاداش می گیرند. این طبیعی است اما اگر خدای ناکرده ناکام شدیم آیا جریمه ای برای ایشان در نظر گرفته شده است؟ کی‌روش از اولین روز قراردادش تا پایان آن تقریبا ۵۰ میلیارد تومان پول می گیرد و من می گویم باید این قرارداد زیر نظر کارشناسان باشد.»

منصوریان: راننده لامبورگینی برای یک خودروی معمولی!

علیرضا منصوریان سرمربی تیم نفت تهران دیگر مهمان این برنامه بود که در صحبت‌هایش از لزوم برچیده شدن شکاف میان مربیان داخلی و خارجی سخن گفت و اعلام کرد دامن زدن به این فضا تنها فوتبال ما را متشنج می‌کند. او با اشاره به اینکه عدم استفاده درست از کارلوس کی‌روش به ضعف مدیریتی خودمان باز می‌گردد حضور کارلوس کی‌روش در ایران را آوردن مکتب منچستریونایتد به فوتبال ایران خواند. علیرضا منصوریان که کاملا در حمایت از کی‌روش سخن می‌گفت در این برنامه گفت: ««به نظرم ما نسبت به هزینه دلاری یا ریالی خودمان هزینه بالا باشد.اما در آن زمان که کی‌روش آمد برای ماشینی که راننده معمولی می خواست راننده لامبورگینی را آوردیم.ما یا باید نتیجه را بخواهیم و یا در آینده ساختارها را ببینیم.ایشان در بدو ورود به چمن کمپ تیم ملی ایراد گرفت.در کوچکترین کشورهای همسایه در یک منطقه معمولی ۴۵ زمین فوتبال دارند.ما چه امکاناتی فراهم کرده ایم که حالا جواب می خواهیم.به عقیده من نسبت به پولی که هزینه کرده ایم چیزهای بیشتری گرفته ایم.ما چقدر باید هزینه می کردیم تا کره جنوبی را در کشورش ببریم و مستقیم راهی جام جهانی شویم؟من می خواهم بگویم که ایشان مربی خوبی است وطبیعی است که آوردن یک مربی خوب هزینه دارد.شما به لیگ ما نگاه کنید.خیلی ها زیر ۵۰۰ هزار دلار در یک سال نگرفته اند.ما میلیون ها دلار برای بازیکنان خارجی سرمایه گذاری کرده ایم اما چه چیزی پس گرفته ایم؟ما پس از ۲۰۱۰ افت پرستیژی کردیم و حتی در آسیا پنجم شدیم.»

منصوریان ادامه داد:«در حال حاضر ما اول آسیا هستیم.همیشه همه می گفتند که ما با جوانگرایی در جام ملتها تیم را فدای جام جهانی کنیم. حالا کی‌روش این کار را کرده است. اجازه بدهید که درباره قرارداد حرفی نزنم اما یک مربی هر چه بیشتر پول بگیرد به نفع اش است.اگر کی‌روش توانسته از فدراسیون ما پول زیادی بگیرد از ضعف فدراسیون است.سال گذشته در جمعی بودم که تلاش می کرد با برنامه ریزی سن بازیکنان لیگ را پایین بیاورد.برنامه هم الزام کردن باشگاه به استفاده کردن از بازیکنان جوان بود.امسال سه سال پایین آمده.اگر با این روش پیش برویم قطعا پیشرفت می کنیم.ما در تیم ملی نمی توانیم یک دفعه تغییر نسل بدهیم.کارلوس ریسک بزرگی کرد که پورعلی گنجی را در پست غیر تخصصی اش استفاده کرد.او اما بهترین مدافع ۱۰ سال اخیر در مرحله مقدماتی شد.او اگر ضعیف عمل می کرد همه کی‌روش را بیخ دیوار می گذاشتند.اما حالا که ریسک کرده و نسل را عوض کرده و شکل روند بازی را تغییر داده چرا کسی چیزی نمی گوید.همین عراق که امکاناتی ندارد ۱۰ تا بازی دوستانه انجام داد.»

سرمربی نفت تهران هم در پایان این بحث گفت: «خیلی از اتفاق هایی که می افتد از جانب خود ماست. اینکه چرا مربی ایرانی دیده نمی شود ضعف خود ما است. من درباره ضربات کاشته یک نکته ای را بگویم. وقتی تیمی ۱۰ نفره می شود بیشترین موقعیت را از ضربات کاشته می گیرد.در کل می خواهم بگویم که ما نتوانستیم از کی‌روش استفاده کنیم و این ضعف از خود ما است. ما به جای اینکه از او چیزی بخواهیم برایش دست انداز درست کردیم. ما در جام ملت ها مشکل این را داشتیم که کار فدراسیون و وزارت خانه به کجا می رسد.هنوز هم این مشکل هست. ما پای مسابقه های بزرگ باید آرامش را برای ملی پوشان فراهم کنیم.من دیشب کی‌روش را دیدم. او هنوز نگران فضای کارش و مشکل بین وزارت خانه و فدراسیون فوتبال است.مسئولان ما صبح روز مسابقه مصاحبه می کنند. خوب است که برای منافع ملی همه ما در یک مقطع سکوت کنیم.در سالهای قبل همدلی را در تیم ملی نداشتیم. من این تیم را با تیم مایلی کهن قیاس می کنم.بعد از گل ششم دایی به کره جنوبی همه روی سرو صورت دایی بودند.اگر من امروز از فلسفه مربیگری کی‌روش دفاع می کنم به خاطر فضای علمی آن است. تا قبل از کی‌روش ما نمی‌دانستیم جی پی اس چیست؟ اما ایشان خیلی از چیزها را با خودش به ایران آورد.»

کی‌روش: از کفاشیان خواستم با تفاهمی دوجانبه از تیم‌ملی جدا شوم

کارلوس کی‌روش با حضور در برنامه ۹۰ درمورد عملکرد تیم ملی در جام ملت‌های آسیا، گفت: خیلی خوب است که نقطه نظرات مختلف شنیده شود و این نشان می‌دهد فوتبال جریان دارد. باید نظرات مثبت و منفی وجود داشته باشد. همیشه به همه نظرات گوش می‌دهم. باید با برداشت از هر دو نوع نظرات به برداشت دقیقی برسیم. گفتمان همیشه این فرصت را می‌دهد که بفهمیم چه مطلبی صحیح است. گفتمان باید به مربیان کمک کند تا بهتر تصمیم بگیرند. برای من هم خوب است که بازی زنده است و اهمیت دارد که این گفتمان را با کمال احترام حفظ کنیم و به کسی لطمه نزنیم و به دنبال فوتبال بهتری باشیم.

وی افزود: انتقاد خوب است که از حد و مرزش بالاتر نرود. متاسفانه برخی افراد اصحاب رسانه دقیق نمی‌دانند این مرز بین احترام و بی احترامی در نظرات چیست.

کی‌روش ادامه داد: فکر می‌کنم باید ما الان در استرالیا حاضر بودیم. یک عملکرد داریم و یک نتیجه که همواره نتیجه دیده می‌شود. در آینده می‌گویند که ما در مرحله یک چهارم نهایی حذف شدیم امروز با جواد نکونام حرف زدم و هنوز این درد را حس می‌کنم. داوری در بازی با عراق بسیار بد بود و این نمی‌تواند توجیهی برای ما باشد. بیش از ۸۰ دقیقه ۱۰ نفره بازی کردیم کار بسیار سختی در آن شرایط آب و هوایی داشتیم. از بُعد عملکرد و تعهدی که بازیکنان داشتند و به شکلی که برای تیم ملی تلاش کردند بسیار ارزشمند بود. ما بدترین آماده‌سازی را داشتیم و عملکردمان فراتر از استحقاق تیم ملی بود من و تمام بازیکنان ناراحت هستیم و می خواستیم یک مدال را پیشکش هواداران کنیم.

سرمربی تیم ملی در ادامه در رابطه با حمایت پر شور هوادران، تصریح کرد: هوادران قهرمان جام ملت‌ها شدند آنها از هر لحاظ بهترین بودند. جا دارد مراتب تشکر خودم را از هوادارن به خاطر حمایتی که از ما کردند اعلام کنند. برای همین است که امروز آنقدر ناراحت هستیم. به شخصه فکر می‌کنم این بازی‌ها دو مطلب مهم را برای ما به ارمغان آورد. فکر می‌کنم باید هر کاری که لازم است انجام دهیم تا جایگاه تیم ملی را بالا ببریم. افتخار عزت و برقی که در نگاه هواداران در کنار تیم می‌دیدیم بهترین مدالی بود که در کل زندگی‌ام می‌توانستم به دست بیاورم. بار دیگر روی روحیه تیمی و نگرش و الگویی که تیم از خود به جای گذاشت باید صحبت کنم. بازیکنان ما مثل نکونام و جلال حسینی الگوی بسیار خوبی بودند گروه دیگر بازیکنانی بودند که سرشار شور و اشتیاق داشتند.

وی در مورد اینکه چرا به یک چهره محبوب بین هواداران تبدیل شده است، گفت:‌ این نشان می‌دهد هواداران درک خوبی از تیم ملی دارند و کاملاً مطلع هستند که چه چیزی می‌خواهند درون تیم ببینند. اعتقاد داریم که می‌توانستیم از بُعد نتیجه بهتر باشیم و استحقاق حضور در نیمه نهایی را داشتیم. می‌خواستیم مدال را به هواداران هدیه کنیم. هر بار تیم ملی بازی می‌کند یک تیم درون زمین است که روحیه جنگندگی بالایی دارد. روحیه بازیکنان مستلزم دو مطلب مهم است که به عنوان یک بازیکن عملکرد دفاعی قوی داشته باشیم و هر بار برنده بازی باشیم.

کی‌روش خاطرنشان کرد: بعضی از تیم‌ها که با آنها بازی می‌کنیم متفاوت از تیم‌های دیگر هستند. پروفایل بازی ما مثل برخی بازی‌ها نیست که اسم آنها را پاسکاری می‌گذارند. ما بازی به شیوه پاس عمودی داریم. این نوع نگرش که بازیکنان ما در ۹۰ دقیقه از خودشان نشان دادند باعث شده پیروز قلب هواداران شوند. مهمترین عملکرد بازیکنان این بود که ستاره ما کل تیم بود. بازیکنان شجاعی که در طول ۹۰ دقیقه می‌جنگند و سعی‌ می‌کنند برنده بازی باشند. در دقیقه ۴۳ بازی با عراق یک بازیکن را از دست دادیم در جایی که توپ و میدان دست ما بود. وقتی ۱۰ نفره شدیم خیلی سریع تیم را دوباره سازماندهی کردیم و می‌خواستیم حتی با ۱۰ بازیکن حمله کنیم با وحید امیری و سپس با رضا قوچان‌نژاد در خط مقدم حمله هجومی بازی کردیم. ۲ بر یک را ۲ بر ۲ کردیم و ۳ بر ۲ را به ۳ بر ۳ تبدیل کردیم اما در ضربات پنالتی باختیم.
وی در مورد اینکه گفته می‌شود تیم ملی پلن B ندارد، خاطرنشان کرد: پلن دوم بارسلونا و رئال مادرید چیست؟ وقتی تیم‌ها یک ایده و نظر خاصی دارند و خودشان را با یک سیستم آماده می‌کنند که همه متوجه آن هستند احمقانه است که آن را تغییر دهید و وارد مسابقات شوید شما باید به کارتان اعتقاد داشته باشید که کارتان بهترین است. هیچوقت راجع به گزینه‌های تاکتیکی خودم صحبت نمی‌کنم و این کاری است که سایر مربیان و رسانه‌ها باید در مورد آن صحبت کنند اما وقتی می‌گوید یک تیم‌ پلن دوم ندارد فکر نمی‌کنم این انتقاد صحیح باشد. ما با سیستمی که نزدیک به ۳-۳-۴ است بازی کردیم. هافبک نفوذی ما می‌توانست جلو برود و در نقش مهاجم ظاهر شود تیم ما آمادگی داشت تا با نگرش مختلفی بازی کند. به برخی افراد که نمی‌توانند این مسائل را ببینند دو پیشنهاد می‌دهم اول اینکه راجع به فوتبال بیشتر تحقیق کنند و دوم اینکه قبل از صحبت بیشتر فکر کنند. من در جایگاهی نیستم که بخواهم به این نوع صحبت‌ها جواب بدهم. به بازی‌ با قطر، لبنان، کره جنوبی و گینه توجه کنید تیم ما شرایط تحرک مناسب را داشت برخی افراد اگر فکر می‌کنند این درست نیست می‌توانیم در موردش صحبت کنیم. امروز بر عکس این که بازی زیادی انجام ندادیم و اردوی زیادی نداشتیم همه بازیکنان وظیفه خود را به خوبی می‌دانند به بازی سوم ما در جام ملت‌ها مقابل امارات نگاه کنید در سیستم تهاجمی تیم جهانبخش در راست وحید امیری در چپ سروش پشت مهاجم و آزمون در نوک خط حمله بود اگر این سیستم را با بازی مقابل بحرین را ببینید متوجه می‌شوید یک نوع نگرش و تحرک را داشتیم این ساختار تیمی است که در حال رسیدن به بلوغ است و به این مسئله افتخار می‌کنم.

سرمربی تیم ملی افزود: شما باید نوع بازیکنانی که دارید در نظر بگیرید. به عنوان مثال وقتی شما رونالدو و نانی را دارید که سرعتی و پا به توپ هستند شما نمی‌توانید تصور کنید که آنها مثل ژاوی بازی کنند. وقتی بازیکنی مثل روی کاستا را دارید که کاملاً با فیگو متفاوت هستند. وقتی زیدان، فیگو و بکام را در رئال مادرید دارید می‌توانید بهتر بازی کنید. مالکیت توپ شما را برنده بازی نمی‌کند مالکیت باید این فرصت را بدهد که شما به گل برسید. سالی که منچستر قهرمان اروپا شد نمی‌توانستم با حضور رونی، گیگز و رونالدو مثل بارسلونا بازی کنیم. در دیدار با بایرن مونیخ چه اتفاقی افتاد مثل بازی ایران و امارات توپ را به حریف دادیم و با پاس عمودی از موقعیت استفاده کردیم با بازیکنانی که من انتخاب کردم مثل جهابخش، امیری، شجاعی و دژاگه می‌توانند با توجه به سیستم من نتیجه‌ بهتری بدهند. فوتبال که با حرکات عمودی است. بازیکنی مثل عمر عبدالرحمن را در حال حاضر نداریم. باید از پتانسیل موجود و نوع بازیکنانی که داریم در سیستم خود استفاده کنیم در تیم‌های من می‌توانید این مطلب را ببینید که همه بازیکنان وظیفه دفاع دارند. همه بازیکنان هم مسئولیت حمله را دارند وقتی این کار را در غالب تیمی انجام می‌دهید شما یک تیم موفق را شکل می‌دهید و مابقی به نوع بازیکنان شما باز می‌گردد اینجا کار مربی است که فرمول پیروزی را شکل دهد.

کی‌روش در مورد اینکه اگر به گذشته باز گردیم بازهم قبول می‌کند با تیم ملی عراق بازی کند، گفت: بله. بازی دوستانه شرایط متفاوتی دارد شما می‌توانید ۶ تعویض دارید و می‌توانید نگرش‌های مختلفی را امتحان کنید شما ریسک‌هایی می‌کنید که در بازی رسمی نمی‌کنید در ایران به هر بازی خوشامد می‌گوییم. اگر عراق این پیشنهاد را نمی‌داد نمی‌توانستیم بازی دیگری انجام دهیم آنها همه هزینه‌ها را انجام دادند من منابع لازم را برای فرستادن مربی برای آنالیز حریفان نداشتم ما با عراق بحرین، قطر و .. بازی داشتیم اما مربی‌ای را به خاطر نداشتن پول نتوانستیم برای آنالیز بازی کنیم اگر سنگال یا یک تیم که از افراد متاهل شکل می‌گرفت قصد بازی با ما را داشت این مسئله را می‌پذیرفتم چرا که شرایط بازی دوستانه را نداشتیم.

وی در مورد اینکه بنجامین ویلیامز در دیدار ایران مقابل بحرین که قضاوت بدی نداشت او یک جو علیه این داور به وجود آورد و به رفتارش بعد از اخراج پولادی انتقاد می‌شود،‌ اظهار داشت: صحبت‌هایی که امروز در برنامه شما صورت گرفت شنیدم. یک مسئله واقعی است و مسائل دیگر شنیده‌ها است. در صحبت‌های قبلی که یکی از مخالفان من انجام داد او به خیلی‌ از موضوعات اشاره کرد که اگر فرصت داشتم بگویم چه اطلاعات غلطی به او دادند او هم بیشتر از علیرضا منصوریان هوادار من می‌شد. به طور مثال گفت هیچ نظارتی روی کی‌روش نیست. در بازی با بحرین دو اقدام صورت گرفت. بازیکن شماره ۱۲ بحرین ۲ بار با آرنج به تیموریان و قوچان‌نژاد ضربه زد. بعد از بازی از داور تقدیر کردم و تنها حرفی که زدم این بود که ضربه آرنج برای سلامت بازیکن خطر دارد. عنوان کردم که داور بازی را باید کنترل کند و بیشتر فعال باشد. این شرایط در فوتبال آسیا وجود دارد. فوتبال آسیا در دست یکسری افراد است که با واقعیت فوتبال فاصله دارند. ناظر بازی در گزارش خود نوشته که شنیده کی‌روش از داور انتقاد کرده است. سپس مطبوعات هم داستانی نوشتند که حقیقت نداشت. من را به توهین به داور محکوم کردند اگر یک مربی هم انتقادی نسبت به داور داشته وظیفه داور است که خوب عمل کند و اگر او هم نمی‌تواند خوب عمل کند وظیفه کنفدراسیون آسیا مقابله با این داور است. اگر حق با این داور هم باشد نباید به خاطر بدی با یک مربی چنین برخوردی با یک ملت شود. دلیل این مسئله این است که فوتبال ایران قدرت خوبی در سازمان‌های فوتبال آسیا ندارد. یک بازیکن عراق توپ را با دست قطع کرد که داور به او یک کارت زرد داد در حالی که باید او اخراج می‌شد در یکی دو صحنه دیگر هم داور از دادن کارت زرد دوم به بازیکن عراق خودداری کرد.

وقتی بازیکنان ایران هنوز اشکشان روی صورتشان از بین نرفته و هواداران ناراحت هستند توجه خود را به جای دیگری می‌بریم به جای اینکه به داور توجه کنیم به مسائل دیگر می‌پردازیم به طور مثال کمپینی که هماهنگ‌ شده می‌خواست به تیم ملی و تمرکز تیم صدمه بزند. کمپینی که برای بر هم زدن تمرکز بازیکنانی که مشکل سربازی داشتند به وجود آمده بود.

کی‌روش در مورد اینکه اعلام کرده بود ویلیامز در حد جام ملت‌ها نیست، خاطرنشان کرد: این حرف را نزدم صحبتی که من کردم کاملاً متفاوت از این حرف است. گفتم بازی‌های ایران و بحرین بسیار احساسی و پر فشار هستند. مطلبی که به آن اشاره کردم این بود که مسابقه‌ای که بسیار پرفشار است باید داوری داشته باشد که به اندازه این بازی سطح بالایی باشد. او باید به مسائل انضباطی توجه بیشتری داشته باشد. بازیکن شماره ۱۲ این تیم مسئول اتفاقی بود که منجر به بروز نزاع بین بازیکنان ایران و بحرین بود. ای کاش صحبت‌هایی که در تلویزیون عراق پخش شد را گوش می‌کردید داور باید کاراکتر لازم را داشته باشد تا یک بازی را بدون تحت تاثیر گرفتن از موضوعی را داشته باشد حتی اگر صحبت من بد بود نباید باعث بروز قضاوت بد از سوی او می‌شد.

سرمربی تیم ملی در مورد انتقادی که به چینش پنالتی‌زن‌های بازی با عراق مطرح می‌شود، گفت: به اندازه‌ای که دوست داشتم پنالتی نزدیم. چند تمرین ما به خاطر شرایط آب و هوایی نیمه کاره ماند البته می‌دانستیم که چه کسی می‌تواند پنالتی بزند. تعویض‌هایی که در بازی انجام می‌شود پنالتی‌زن ها را دچار تغییر می‌کند. تصمیم بر انتخاب بازیکن پنالتی زن شرایط خاصی دارد. اول اینکه چه کسی توان زدن دارد نکته دوم روحیه بازیکن است و نکته سوم که همه آن را فراموش می‌کنند این است که ۱۰ بازیکن حاضر در زمین از لحاظ روحی و جسمی واقعا خسته بودند از لحاظ روحی مشکلات بیشتری نسبت به عراق داشتیم. بازیکنان ما به خاطر تصمیم داور احساسی بودند و از لحاظی بدنی شرایط سختی داشتیم. بهترین پنالتی‌زن ما احسان حاج صفی است او اولین پنالتی ما را زد. وحید امیری و حاج صفی با از دست دادن پنالتی مردود نشدند. بازیکنانی پنالتی را از دست دادند که تمام تلاش خود را برای حفظ نتیجه کردند.

وی در مورد انتقاداتی که نسبت به حمید درخشان و امیر قلعه‌نویی کرد و اینکه بیان این موضوع که این مربی کدام تیم را به لیگ پائین‌تر فرستاده درست نیست، گفت: خوشحالم فرصت صحبت در این مورد به من داده شده است. کسی هستم که در چهار سال گذشته راجع به لیگ باشگاه و مربی صحبت نکردم. همه ما با یک مشکل روبرو هستیم. همه ما خانواده‌ای داریم که وقتی می‌بازیم در خانه گریه می‌کنند مربیان می‌توانند نظراتشان متفاوت باشد اما همه باید به هم کمک کنیم وقتی بازیکن هنوز روی صورتش اشک دارد و آقایی می‌گوید مربی باید اخراج شود این صحبت فنی نیست بلکه شخصی است. در چند سال گذشته برخی از اصحاب رسانه، مقامات، مسئولین و... گفتند من آمادگی فروش بازی‌ها به قطر را دارم هیچ کس در این مورد از من حرفی نشنید این بار می‌خواستم بگویم اگر مربی بخواهد جواب دهد می‌تواند این کار را بکند اگر از من بپرسید جواب دادن به این صحبت‌ها درست است جوابم حتما مخالفت است.

کی‌روش تأکید کرد: اما این مربیان سکوت من را ضعف من برای پاسخ دادن می‌دانستند اینبار حرف زدم تا بدانند می‌توانم جواب دهم وقتی با پرتغال هفت گل به کره شمالی زدیم نگران خانواده سرمربی کره شمالی بودم افرادی می‌خواستند به بازیکنان ما لطمه بزنند. همه مردم بدانند اکثر بازیکنانی که در تیم ملی بازی کردند حقوق و پاداشی دریافت نکردند امروز کادرفنی من ایران را به سمت کشورشان ترک کردند بدون اینکه حقوقی دریافت کرده باشند امیدوارم اینکه ما با تمام عشق کار کردیم الگوی خوبی برای افرادی باشد که علیه ما صحبت می‌کند حتی همکار عزیزم که چند دقیقه قبل اینجا حضور داشت اگر به شرایط ما هم بیندیشد می‌تواند نظرات متفاوتی داشته باشد. همه ما باید به این فکر کنیم چطور می‌توانیم همه ما متحد کنار هم باشیم تا شرایط ایران بهتر شود.

سرمربی تیم ملی در ادامه در مورد اینکه اطرافیان تیم هم در بروز تنش‌ها نقش بیشتری داشتند، گفت: مطلبی که اینجا اشتباه است دانستن حقیقت است. آیا درست است که حقیقت و اتفاقاتی که افتاده را پنهان کنیم می‌دانم چرا شما امروز اینطور صحبت می‌کنید. من الان آن حسی که قبلا به عنوان مربی داشتم را ندارم. چراکه الان باید از مردم پنهان کنیم که اردو و بازی دوستانه نداشتیم آیا این مسیر درستی برای پیشرفت است. امیدوارم در جریان صحبت‌هایی که با رئیس فدراسیون داشتم او بتواند به تقاضای من درست پاسخ دهد. من عاشق ایران و مردمش هستم. امیدوارم بتوانیم با رئیس فدراسیون تفاهم داشته باشیم که من با یک تفاهم دو نفره استعفا بدهم.

کی‌روش در مورد اینکه آیا قصد استعفا دارد، گفت: ایران و هواداران به من همه چیز دادند اما من نتوانستم به آنها چیزی بدهم ۲ راه وجود دارد که بخواهیم به این نتایج (نظرسنجی برنامه نود) فکر کنیم. اینکه بخواهم خودخواهانه به این مسائل فکر کنم که با اعتبار همین نگاه ها به کارم ادامه دهم. راه دوم این است که آمار به دست آمده در برنامه نود تعهدی در من به وجود آورده که نمی‌توانم به آنها دروغ بگویم.

با تمام احترام و عشقی که به هواداران دارم ما نمی‌توانیم به همین شکل به راه آماده سازی ادامه دهیم. قبل از جام جهانی مشکلاتی داشته که بعد از جام جهانی بدتر شده است. به خاطر احترامی که به مردم بدهکار هستم از رئیس فدراسیون تقاضا کردم که چون هیچ راه تغییری نیست او در نظر بگیرد که با یک تفاهم دو جانبه بتوانیم به کار پایان دهیم. کار ما از خرداد ماه سال آینده برای جام جهانی آغاز می‌شود. چین، ازبکستان و .. می‌توانند در مرحله اول مقدماتی در گروه ما باشند اگر خوب کار نکنیم همان ابتدای راه می‌توانیم حذف شویم.

وی در رابطه با عدم استفاده از مربیان ایران گفت: همیشه دوست داشتم این کار را بکنم. وقتی ایران از مقدماتی المپیک حذف شد این مسئله تقصیر علیرضا منصوریان نبود من مخالف این اتفاق بودم. سرپرست که مقصر حذف تیم بود به کارش ادامه داد اما منصوریان جدا شد. یک مربی شخصی است که باید الگوی بازیکنان باشد. برای افرادی که اعتقادات من را دارند کاملا آماده هستم که همکاری کنم اما افرادی که همینطور می‌آیند می‌روند می‌توانند بروند.

کی‌روش در پایان در رابطه با برنامه تیم ملی گفت: تلاش‌مان این است در مقطعی که با تیم ملی سوئد بازی داریم یک بازی هم با تیم ملی شیلی انجام دهیم.
کد مطلب: 44480
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *