۰
دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۰۹

گزارش آخوندزاده درباره سند نهايي اجلاس كارشناسان كشورهاي غيرمتعهد

رييس نشست كارشناسان ارشد شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها ضمن تشريح اسناد تصويب شده در نشست كارشناسان گفت: اعضاي شركت كننده از سوي كشورهاي عضو در اين نشست از اعمال تمهيدات قهرآميز يك‌جانبه اقتصادي شامل تحريم‌ها كه حقوق بين‌الملل و مقررات جهاني را زير پا گذاشته است و آزادي تجارت را تهديد مي‌كند ابراز نگراني عميق خود را اعلام كردند.
گزارش آخوندزاده درباره سند نهايي اجلاس كارشناسان كشورهاي غيرمتعهد
محمدمهدي آخوندزاده عصر دوشنبه در نشست مطبوعاتي خود در پايان دو روز بحث و گفت‌وگوي نمايندگان كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در جمع خبرنگاران خاطرنشان كرد: در نشست تهران درباره‌ي اهميت و پايداري صلح و ايجاد روابط دوستانه و احترام متقابل و مبتني بر همكاري در همه‌ي عرصه‌ها تاكيد شد. پيامي كه از تهران منتشر مي‌شود پيام صلح، امنيت، توسعه، عدالت، برابري براي دنيايي است كه در آن حاكميت ظلم و تهديد و زير پا گذاشتن قانون جايي نداشته باشد.

او با اشاره به تاريخچه‌اي از تشكيل جنبش غيرمتعهدها گفت: امروز اعضاي جنبش غيرمتعهدها مي‌توانند ديدگاه‌هاي خود را بدون فشار و تهديد مطرح كنند و اين به معني زنده بودن جنبش و فصل جديدي براي مشاركت ملت‌ها، دولت‌ها و نهادهاي غيردولتي در تعيين سرنوشت خودشان است.

رييس نشست كارشناسان ارشد شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها اضافه كرد: معاون وزير خارجه كوبا در اين نشست‌ها رييس كميته سياسي و مشاور ويژه وزير خارجه مصر، رييس كميته اقتصادي بودند. خوشبختانه توازني ميان اين دو مبحث به وجود آ‌مده است.

آخوندزاده در تشريح مواد اسناد نهايي شده در اجلاس كارشناسان ارشد خاطرنشان كرد: در اين نشست به پايبندي اعضا نسبت به ايجاد روابط نوين بين‌الملل بر اساس همزيستي مسالمت‌آميز و برابري كشورها، مداخله نكردن در امور داخلي كشورها، تهديد نكردن و به كار نگرفتن زور تاكيد شده است. هم‌چنين به بحران‌هاي مالي بين‌المللي و ضرورت تجديدنظر و تغيير اساسي در ساختارهاي سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي پرداخته شده است.

معاون بين‌الملل وزير امور خارجه با بيان اين‌كه اين سند بيش از ۷۰۰ پاراگراف دارد و حاصل كارها در نيويورك، مصر و تهران بوده است، گفت: بخشي از اين اسناد مربوط به پيشنهادات ايران مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه ايران از پيشگامان مبارزه با سلاح‌هاي هسته‌يي بوده است، اضافه كرد: در بندهاي اوليه سند نهايي شده در اجلاس كارشناسان ارشد ضرورت آغاز مذاكرات براي كنوانسيون امحاي سلاح‌هاي هسته‌يي مطرح شده است كه شامل زمان‌بندي مشخص براي امحاي اين سلاح‌هاست و بر استقبال كشورهاي عضو اين جنبش بر خلع سلاح هسته‌يي و مورد توجه قرار دادن تلاش ايران در برگزاري دو كنفرانس بين‌المللي در اين‌باره پرداخته شده است كه اميدواريم در نشست سران به اين مواد صحه گذاشته شود.

آخوندزاده ادامه داد: در ادامه درباره‌ي ابراز نگراني از سوءاستفاده از فن‌آوري اطلاعات و وسايل جمعي با هدف تاثيرگذاري مخرب بر زيرساخت‌هاي كشورها با تاكيد بر اقدام بين‌المللي براي رسيدگي به چنين تهديدهايي مانند تهديدات سايبري استاكس‌نت مطرح شد كه مورد توافق كارشناسان ارشد قرار گرفته است.

رييس نشست كارشناسان ارشد شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها اضافه كرد: ايران از پيشگامان طرح خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته‌يي بوده است و در اين سند، فراخواندن همه‌ي طرف‌ها به اتخاذ اقدامات فوري در جهت اجراي پيشنهاد ۱۹۷۴ ايران درباره‌ي ايجاد خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته‌يي و ابراز نگراني عميق از تسليحات هسته‌يي اسراييل و تهديدات اسراييل مطرح شده است و زرادخانه تسليحات هسته‌يي اين رژيم محكوم شده است.

او در ادامه تشريح بندهاي اسناد نشست كارشناسان گفت: در دو بند بر حق لاينفك همه‌ي كشورهاي عضو براي توسعه و استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي و توسعه چرخه كامل سوخت هسته‌يي طبق حقوق و تعهدات مندرج در ان‌پي‌تي تاكيد شده است.

آخوندزاده يادآور شد: ايران از قربانيان سلاح‌هاي شيميايي بوده و در تدوين كنوانسيون آن نقش موثري داشته است و قربانيان زيادي در كشور خود دارد. تاكيد شد كه بايد از قربانيان اين سلاح‌ها كه هنوز از آثار آن رنج مي‌برند از سوي سازمان‌هاي بين‌المللي حمايت شود.

معاون وزير خارجه ايران هم‌چنين اظهار كرد: در سند اجلاس كارشناسان ارشد بر لزوم اعتلا بخشيدن به چندجانبه‌گرايي در روابط بين‌المللي و اعتلاي مديريت جهاني و مشاركت كشورهاي در حال توسعه و ممانعت از به حاشيه رانده شدن كشورها تاكيد شده است.

وي هم‌چنين تاكيد بر اهميت جنوب ـ جنوب و كاهش فقر و فاصله‌ي فقير و غني را از ديگر موارد اين اسناد اعلام كرد و گفت: اعضاي اين جنبش از تمهيدات قهرآميز اقتصادي شامل تحريم‌هاي يك‌جانبه عليه كشورهاي در حال توسعه كه حقوق بين‌الملل و مقررات جهاني را زير پا گذاشته و آزادي تجارت و سرمايه‌گذاري را به شدت تهديد مي‌كند به شدت ابراز نگراني كردند و همه‌ي اعضاي جنبش، وزيران خارجه و سران، اعمال تحريم‌هاي يك‌جانبه را محكوم خواهند كرد و تاكيد مي‌شود كه اعمال تحريم‌هاي يك‌جانبه اقتصادي، حقوق اساسي مردم كشورهاي هدف را پايمال مي‌كند.

آخوندزاده گفت: اقدامات يك‌جانبه‌ي برخي كشورها توسط اعمال فراسرزميني قوانين محكوم شد و بر ضرورت احترام به حاكميت قانون در روابط بين‌الملل تاكيد شد. هم‌چنين با توسل فزاينده به يك‌جانبه‌گرايي نيز مخالفت شد.

رييس نشست كارشناسان ارشد شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها تصريح كرد: در سند نهايي نشست كارشناسان كشورهاي غيرمتعهد بر ضرورت پايبندي دولت‌هاي ميزبان سازمان ملل نيز تاكيد شد. كشورهايي مانند آمريكا، سوييس، اتريش (وين)، ايتاليا و ديگر كشورهايي كه ميزبان اين سازمان‌ها هستند به تعهدات خود براي تسهيل ورود نمايندگان كشورهاي عضو براي شركت در نشست‌هاي بين‌المللي تصويب شد و از صادر نشدن رواديد و يا تاخير در صدور رواديد ابراز نگراني شد. هم‌چنين تروريسم به‌ويژه تروريسم دولتي از سوي كشورهاي عضو به شدت محكوم شد.

آخوندزاده اضافه كرد: در بخش فرهنگي و اجتماعي نيز گفت‌وگو و تعامل ميان مذاهب و فرهنگ‌ها، توجه به اصول بنيادين روابط بين‌الملل در آزادي بيان و صيانت از اعتبار ملت‌ها نيز مورد تاكيد قرار گرفت و هرگونه سوءاستفاده از ابزارهاي نوين ارتباطي شامل اينترنت با عنوان آزادي بيان نيز محكوم شد و گفته شد كه آزادي بيان وظايف ويژه‌اي را به عهده دارد.

او هم‌چنين اضافه كرد كه اين مركز در جهت ارتقاي همكاري‌هاي متقابل در عرصه‌ي تنوع فرهنگي و حقوق بشري، يكي از مراكز فعال در ايران است.

رييس نشست كارشناسان ارشد شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها گفت: اهانت به مذاهب به بهانه‌ي برخورداري از آزادي بيان و هم‌چنين اهانت به شخصيت‌ها و كتب الهي و مقدس نيز محكوم شد. استفاده از استانداردهاي دوگانه در حوزه‌هاي مختلف نيز محكوم شد. هم‌چنين تاكيد شد كه شوراي حقوق بشر سازمان ملل نبايد برخورد تقابلي داشته باشد و كشور خاصي را هدف قرار دهد و از حقوق بشر استفاده‌ي سياسي نكند.

آخوندزاده افزود: در بند ۲۵۰ اين سند اشغال نظامي سرزمين فلسطين محكوم شده است و نقض حقوق و قانون بين‌المللي دانسته شده و كشتار كودكان و زنان توسط نظاميان اسراييل نيز محكوم شده است.

اين خبر در حال تكميل شدن است.
کد مطلب: 4505
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *