۰
پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۳۲

وزیر خارجه مترجم شد؛ سایر وزرا دیپلمات

رئیس‌ جنبش غیر متعهدها اکثر کابینه خود را برای استقبال از سران ۱۲۰کشور جهان که امروز تهران میزبان رایزنی‌های دیپلماتیک آنها بود، کرد.
مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها صبح امروز (پنجشنبه) در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد؛ سالنی که با هنرمندی طراحان ایرانی به زیباترین شکل ممکن طراحی شده بود.

از بامداد امروز محمود احمدی‌نژاد همراه با اکثریت کابینه خود در محل اجلاس سران برای استقبال از میهمانان حضور یافته و احتمالا برای هرکدام از آنها ماموریتی خاص در نظر گرفته بود. حضور سران تا حدی باشکوه بود که حتی وزرای اقتصادی کابینه نیز در سالن اجلاس مشغول خوشآمدگویی به میهمانان بودند.

رئیس جمهور همراه با صالحی وزیر خارجه که امروز مترجم وی نیز شده بود، با تک تک میهمانان خوش و بش ‌و از آنان استقبال کرد.

طبق برنامه‌ریزی‌هایی که توسط مسئولان برگزارکننده اجلاس شانزدهم نم انجام شده بود، میهمانان یکی پس از دیگری از هتل‌های خود به سمت اجلاس حرکت می‌کردند و در مقابل سالن مورد استقبال امیر افشارزاده رئیس تشریفات رئیس جمهور قرار می‌گرفتند.

افشارزاده با احترام نظامی به سران جنبش عدم تعهد آنها را تا درب ورودی سالن اصلی مشایعت می‌کرد و بعد از اینکه سران مورد استقبال وزیر امور خارجه قرار می‌گرفتند، به سراغ میهمان بعدی می‌رفت.

برخی از میهمانان از جمله محمد مرسی رئیس جمهور مصر، موهان سینگ نخست‌وزیر هند و بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل مورد استقبال همزمان رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزیر امور خارجه قرار می‌گرفتند و احمدی‌نژاد در این بین برای دقایقی کوتاه با همتای مصری خود و دبیرکل سازمان ملل گفت‌وگو کرد.

بعد از ورود بخش اعظمی از میهمانان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که سخنران مراسم افتتاحیه بود، همراه با رؤسای ۳ قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل ‌و حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر خود ‌وارد ساختمان اجلاس شدند.

علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم هنگام ورود رهبر معظم انقلاب به محل برگزاری اجلاس، ‌بوسه‌ای بر دست ایشان زد‌ه و ‌به ایشان خوشآمد گفت و معظم‌له را تا سالن اجلاس مشایعت کرد.

سران جنبش نم از فرصت قبل از آغاز برنامه استفاده کرده و درباره مسائل مختلف با یکدیگر به گفتگو پرداختند و البته در این بین گفتگوی رئیس جمهور مصر با دبیرکل سازمان ملل برجسته شد.

محمود احمدی‌نژاد، محمد مرسی، بان‌کی‌مون، موهان سینگ و هاشمی رفسنجانی در کنار یکدیگر نشسته بودند و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با مرسی و دبیرکل سازمان ملل خوش و بش کرد.

مراسم با تلاوت چند از کلام‌الله مجید آغاز شد و رهبر معظم انقلاب طی بیاناتی ضمن خوشآمدگویی به میهمانان، درباره مسائل مختلف از جمله ساختار حاکم بر سازمان ملل، مسئله فلسطین، برنامه هسته‌ای ایران و جنبش نم مطالب مهمی که رسانه‌های غربی آن را تاریخی نامیدند، مطرح کرد.

بعد از پایان بیانات رهبر معظم انقلاب حاضران برای لحظاتی با تشویق ممتد معظم‌له، از بیانات ایشان استقبال کردند.

محمد مرسی رئیس جمهور مصر نیز به عنوان سخنران اول درباره مسائل مختلف از جمله بحث سوریه و فلسطین، مطالبی را مطرح و همچون مقام معظم رهبری بر اصلاح ساختار شورای امنیت تاکید کرد و در ادامه دبیرکل سازمان ملل بر اتحاد کشورها برای مقابله با آنچه وی ترورسیم می‌خواند، تاکید کرد و در نهایت محمود احمدی‌نژاد به تحلیل شرایط روز جهان پرداخت و طی سخنانی خواستار اصلاح مبادلات اقتصادی و ساختار سازمان ملل شد.

مراسم افتتاحیه به پایان رسید و بعد از پایان مراسم صبح امروز، سران به هتل‌های محل اقامت خود بازگشتند تا اینکه در جلسه عصر امروز شرکت کنند.
کد مطلب: 4877
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *