۰
يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۴

«جیپسی کینگز» تقلبی به ایران می‌آید!

در هفته‌های اخیر اخباری درباره حضور گروه محبوب «جیپسی کینگز» در ایران منتشر شد. دفتر موسیقی اعلام کرد که قرار است این گروه در آخرین روزهای اردیبهشت ماه در ایران کنسرت برگزار کنند. پس از این زمزمه‌ها اما خود گروه این خبر را تکذیب کرده و گفتند که فعلا برنامه‌ای برای حضور در ایران ندارند. اما چندی بعد خبر تکذیب شده توسط دفتر موسیقی تایید شد. پیروز ارجمند گفت حضور این گروه در ایران قطعی است اما نه «جیپسی کینگز» بلکه «جیپسی کینگز فامیلی».
«جیپسی کینگز» تقلبی به ایران می‌آید!
اواسط اردیبهشت بود که شایعه حضور «جیپسی کینگز» در ایران شنیده شد. با آنکه یک سال نیست که از حضور «کیتارو» در ایران می‌گذرد اما باور این خبر برای دوستداران این گروه اندکی دور از واقعیت بود. تا آنکه اظهارات پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره حضور این گروه در ایران به این شایعه‌ها رنگ واقعیت بخشید و جنب و جوشی را در میان دوستداران موسیقی به وجود آورد. او این خبر را تأیید کرد و از رایزنی‌های نهایی برای برگزاری کنسرت این گروه در تهران خبر داد؛ خبری که طبق آن قرار بود تالار بزرگ وزارت کشور میزبان گروه «سلطان‌های کولی» باشد.

با انتشار این خبر در کنار شایعه‌های حضور «یانی» در ایران، بسیاری از دوستداران و فعالان موسیقی نسبت به عملکرد دولت بازدهم در این زمینه ابراز امیدواری کردند و گفتند دیپلماسی فرهنگی دولت بیازدهم آن هم در زمینه موسیقی پیشرو‌تر از سایر حوزه‌ها بوده است.

پیروز ارجمند خبر داد که دریافت مجوز این کنسرت از حدود پنج ماه پیش شروع شده و تنها مجوز اداره اماکن باقی مانده تا مجوز نهایی صادر شود. به گفته او سیاست‌های کلی دفتر موسیقی وزارت ارشاد در حوزه تعاملات بین المللی، اعزام گروه‌های ایرانی با ماهیت ملی و همچنین حضور گروه‌های خارجی با اشتراکات فرهنگی کشورمان بوده است. از این جهت، این تمایل وجود دارد که این گروه‌های بین المللی غیر از فعالیت‌های اختصاصی که برای اجرا در کشور دارند، با گروه‌های ایرانی نیز کنسرت‌هایی را برگزار کنند.

ارجمند گفت که گروه موسیقی «جیپسی کینگز» تمایل خود را برای برگزاری کنسرت در ایران اعلام کرده و ما هم موافقت‌های اولیه را انجام دادیم که اگر بتوانیم بقیه استعلام‌ها را انجام دهیم و موافقت‌های نهایی از سوی مراجع ذیربط را دریافت کنیم، به‌زودی مجوز نهایی کنسرت صادر می‌شود و اگر اتفاقی نیفتد، کنسرت این گروه اواخر اردیبهشت ماه در وزارت کشور برگزار می‌شود.»

امید دوستداران موسیقی از آغاز تغییر روز به روز بیشتر می‌شد. زیرا پس از انقلاب این اولین بار بود که که یک گروه موسیقی خارجی که موسیقی باکلام اجرا می‌کند می‌خواست بر روی صحنه برود اما این امید دیری نپایید و چندی بعد بر خلاف اخبار منتشر شده گروه «جیپسی کیمگز» در گفتگویی با روزنامه شرق خبر آمدن به ایران را تکذیب کردند.

با آنکه دست اندرکاران ایرانی گفته بودند که تالار وزارت کشور برای ۲۰ تا ۲۶ اردیبهشت برای حضور این گروه رزرو شده اما آنان اعلام کردند که قرار است ۶ خرداد در شهر آنا‌هایم کالیفرنیا کنسرت داشته باشند و پس از آن تور کنسرتشان در دیگر شهرهای آمریکا ادامه دارد.

آنان در این گفتگو اعلام کردند که «هیچ برنامه‌ای برای آمدن به ایران نداریم، البته گه‌گاه دعوت‌نامه‌هایی دریافت می‌کنیم و می‌دانیم گروه‌های تقلبی زیادی وجود دارند که از نام و برند «جیپسی‌کینگز» استفاده می‌کنند تا کنسرت‌های خود را برپا کنند، اما هواداران واقعی ما توجهی به آن‌ها ندارند و تفاوت‌ها را تشخیص می‌دهند.»

هرچند که در ادامه هم گفتند که آماده هرگونه همکاری با موسیقی دانان ایرانی هستند.

«چیپسی کینگز» تقلبی به ایران می‌آید؟

منظورتان کدام «جیپسی کینگز» است؟
خبر تکذیب حضور این گروه در ایران به‌‌ همان سرعتی که حضورشان را نوید داده بود در رسانه‌ها پخش شد. اما پرونده آمدن «جیپسی کینگز» در همین نقطه بسته نشد. ارجمند پاسخ داد که دو گروه موسیقی وجود دارد که نام یکی از آن‌ها «جیپسی‌کینگز» و نام دیگری «جیپسی‌کینگز فامیلی» است.

او اعلام کرد که بعد از فوت تعدادی از اعضای گروه «جیپسی‌کینگز» این گروه تجزیه شد و یک گروه دیگر هم به نام «جیپسی‌کینگز فامیلی» ایجاد شد که در واقع فرزندان آن‌ها همراه سه نفر از اعضای قدیمی گروه، آن را اداره می‌کنند.

او توضیخ داد که رسانه‌ای که خبر تکذیب این کنسرت را منتشر کرده، با گروه «جیپسی‌کینگز» گفت‌وگو کرده بوده در صورتی که قرار است گروه «جیپسی‌کینگز فامیلی» به ایران بیاید که قطعاتشان برای مردم ایران آشنا و مورد علاقهٔ آن‌ها است.

اینکه چرا تا به امروز مشخص نشده بود که جیپسی کینگزی که قرار است به ایران بیایند کدام هستند خود جای سوال دارد. زیرا این اولین بار است که صحبتی درباره آن زده شده ان هم بعد از اینکه حضور آن گروه افسانه‌ای در ایران تکذیب شد.

ارجمند با اعالم آنکه اجرای کنسرت به قطعیت رسیده گفت: «این کنسرت با عودنوازی سعید نایب محمدی همراه است و حتی سخنرانی هم در این مراسم داریم که به ریشه‌های موسیقی فلامنکو اشاره می‌کند. در بخش‌هایی، گروه «جیپسی‌کینگز فامیلی» و عودنوازی به‌صورت جداگانه اجرا می‌کنند و در بخشی این هنرمندان در کنار یکدیگر می‌نشینند و ساز می‌زنند.»

با این حال به گفته دفتر موسیقی هماهنگی‌های لازم انجام شده، ویزای اعضای گروه آماده شده و مبلغ مورد نظر نیز به حساب آن‌ها واریز شده است. فقط مجوز اداره اماکن باقی مانده که با حساب آن پیش بینی می‌شود که اعضای گروه ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران اجرا خواهند داشت.

گروه «جیپسی کینگز» افسانه‌ای شامل برادران Reyes و Baliardo بود که با یکدیگر نسبت فامیلی داشتند. گروه موسیقی‌ای ملقب به «سلطان‌های کولی» که به خاطر سبک منحصربه‌فردشان در جهان شناخته شدند و آثار آن‌ها در تمام سال‌های فعالیتشان جزو پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی جهان شد.

حال هرچند که به گفته ارجمند سه نفر از اعضای قدیمی این گروه در «جیپسی کینگز فامیلی» حضور دارند اما مشخص نیست که برای اجرای برنامه در تهران چه قطعه‌هایی در نظر شده و یا اجرای آنان چقدر به‌‌ همان گروه قدیمی نزدیک است؟

خود گروه «جیپسی کینگز» در گفتگویشان گفته بودند که گروه‌های تقلبی زیادی از نام و برند آنان استفاده می‌کنند تا کنسرت‌های خود را برپا کنند، اما هواداران واقعی تفاوت‌ها را تشخیص می‌دهند. «جیپسی کینگز فامیلی» یکی از این گروه‌هاست؟

گروه «جیپسی کینگز فامیلی» هم همچون تمام نوازندگان گیتار کولی، خود آموخته هستند. بنا به نظر منتقدان اما این گروه که نوادگان‌‌ همان گروه معروف «جیپسی کینگز» هستند توانایی نواختن گیتار را از پدرانشان به ارث برده و با برگزاری کنسرت‌های مختلف آن را تقویت کرده‌اند. به این نوازندگان جوان سه نفر از عموزاده‌هایشان که از بنیانگذاران گروه اصلی هم بودند اضافه شده است. آنان نویسنده مشترک برخی از آهنگ‌های معروف گروه همچون «Bamboleo» ،«Quiero» ،«Djobi Djoba» و بسیاری دیگر هستند.
کد مطلب: 45635
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *