۰
دوشنبه ۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۰

داستان ایمیل جعلی که مکان اختفای قذافی را لو داد

داستان ایمیل جعلی که مکان اختفای قذافی را لو داد
بلومبرگ ویو نوشت: تنها چند روز قبل از این که معمر قذافی در لیبی کشته شود، سیدنی بلومنتال، محرم اسرار هیلاری کلینتون، ایمیلی شخصی به وی می زند و اطلاعات نادرستی مبنی بر اینکه دیکتاتور لیبی در چاد مخفی شده و با سیمور هرش، روزنامه نگار مصاحبه کرده است را به وی منتقل می کند.

من ایمیلی که بلومنتال به ایمیل خصوصی کلینتون در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۱۱ فرستاده بود را دیده ام، این ایمیل پنج روز قبل از این که قذافی در یک کانال آبی در نزدیکی شهر سرت لیبی پیدا شده و توسط مبارزین کشته شود، فرستاده شده است. این ایمیل توسط بلومنتال و جیمز کول، وکیلش، در اختیار کمیته منتخب مجلس نمایندگان درباره حادثه بنغازی قرار داده شده است. این فقط یکی از چندین ایمیلی است که بلومنتال به این کمیته داده است.

این ایمیل که رده بندی «محرمانه» دارد با موضوع «مکان قذافی» و برای: هیلاری از طرف: سید، فرستاده شده است. در این ایمیل ادعا شده است که هرش توانسته از طریق یک واسطه مالی رژیم قذافی با وی یک مصاحبه اختصاصی انجام دهد. بلومنتال در این ایمیل می نویسد: «هرش گفته وی در چاد است. وی همچنین گفته که قذافی در نظر دارد جنگی بی پایان را از محل جدید خود هدایت کند.» هرش به این نکته هم اشاره می کند که قذافی به روی کار آمدن رئیس جمهور چاد کمک کرده است. بلومنتال می گوید این اطلاعات را دوست نزدیک هرش به وی داده است.

هرش امروز به من گفت که هیچ نظری درباره صحبت هایی که بلومنتال انجام داده ندارد. وی در این رابطه به شوخی می گوید: «چی؟ مصاحبه با قذافی در چاد، نه در واقع من وی را چند دهه بعد در اولین پرواز تجاری به مریخ ملاقات کردم.»

انتشار این ایمیل قسمتی از نشست ماراتون گونه و ۹ ساعته بلومنتال در کنگره بود که بنابر گفته های یکی از نمایندگان، در این جلسه از او پرسیده شده است: «آیا این مسئله صحت دارد؟ و وی در پاسخ گفته است: من نمی دانم.»

بسیاری از ایمیل های میان بلومنتال و کلینتون که عمدتاً درباره خاطرات اطلاعات گونه وی است، اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط یک هکر رومانیایی معروف به نام گوسیفر فاش شد. سال گذشته وزارت خارجه حدود ۸۵۰ صفحه ایمیل مربوط به حمله بنغازی را به کمیته مربوط مجلس نمایندگان فرستاد که بسیاری از آنها توسط نیویورک تایمز منتشر شده است.

وزارت خارجه در ماه می تمام سندهای مربوط به بنغازی را که حدود ۵۵ هزار صفحه از ایمیل های کلینتون از سرور خصوصی اش بود را منتشر کرد. اما وقتی بلومنتال سندهایش را به کمیته مجلس نمایندگان ارائه داد، ۶۰ ایمیل منتشر شد که وزارت خارجه آنها را هیچ گاه منتشر نکرده بود و این ایمیل هم یکی از آنها است.

در جریان نشست پشت درهای بسته کمیته، بلومنتال مکرراً هرگونه دخیل بودن در اطلاعات مندرج در ایمیل ها را رد می کرد. وی به کمیته گفته است که وی فقط اطلاعات را به کلینتون می داده و هیچ نفع سیاسی یا مالی در تصمیمات مربوط به لیبی نداشته است. اگرچه به این موضوع اعتراف کرده است که از بنیاد کلینتون و یک گروه رسانه ای حامی کلینتون حقوق دریافت کرده است.

با توجه به ایمیلی که وی درباره محل نگهداری قذافی زده است، معلوم می شود که اطلاعات وی چندان معتبر نبوده اند. هنوز مشخص نیست که کلینتون یا وزارت خارجه چه تصمیمی بر مبنای این ایمیل در آن زمان گرفته اند. اعضای کمیته به من گفته اند که این کمیته قصد دارد از کلینتون و چندین مشاورش از جمله شریل میلز، جیک سالیوان و هما عابدین هم بازجویی به عمل آورد. بررسی منابع غیررسمی کلینتون در جریان حادثه لیبی تازه در آغاز راه قرار دارد.

*دیپلماسی ایرانی
کد مطلب: 45942
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *