۰
سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۸

اجلاس تهران در رسانه‌هاي خارجي

شانزدهمين اجلاس جنبش غير متعهدها كه روز يكشنبه با نشست كارشناسان ۱۲۰ دولت‌ عضو جنبش در تهران آغاز شد، همچنان مورد توجه رسانه‌هاي بين‌المللي است.
خبرگزاري فرانسه در گزارشي درباره اجلاس غيرمتعهدها كه امروز با حضور وزيران امور خارجه دولت‌هاي عضو در تهران در حال برگزاري است، نوشت كه ايران قصد دارد، جايگاه جنبش غيرمتعهدها را در عرصه‌ي بين‌المللي احيا كند.

اين خبرگزاري افزود كه حضور نيروهاي امنيتي نشان مي‌دهد مقامات ايران مصمم هستند اطمينان يابند هيچ حادثه‌‌اي، رويدادي كه ايران آن را كودتاي ديپلماتيك در برابر فشارهاي تحت رهبري آمريكا مي‌داند، تحت‌الشعاع قرار نخواهد داد.

بر اساس گزارش روزنامه‌ي عمان تريبون، با توجه به وضعيت جنبش در دو دهه‌ي اخير، ايران مصمم است آن را به عنوان وزنه‌اي در برابر سلطه جويي اعضاي دايم شوراي امنيت متشكل از آمريكا، انگليس، روسيه، فرانسه و چين احيا كند.

علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه ايران روز يكشنبه در افتتاحيه نشست‌هاي مقدماتي اجلاس گفت: ما در نگراني بسياري از اعضا مبني بر اين كه قدرت شوراي امنيت سازمان ملل رو به افزايش و قدرت مجمع عمومي سازمان ملل رو به كاهش بوده است، شريك هستيم.

وي از درخواست‌هاي بلند مدت براي اصلاحات در شوراي امنيت دفاع كرد.

در ادامه اين گزارش، با اشاره به سفر محمد مرسي، رئيس جمهور مصر به ايران آمده است، مرسي قرار است در اين اجلاس درباره‌ي ايده‌اش مبني بر ايجاد گروه تماس براي سوريه با حضور ايران، عربستان، تركيه و مصر صحبت كند.

سخنگوي مرسي روز يكشنبه گفته بود كه اگر اين گروه موفق شود، ايران بخشي از راه حل خواهد بود.

در عين حال رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي هنوز از شوك برگزاري اجلاس غير متعهدها با حضور مقامات و شخصيت‌هاي مهم بين‌المللي خارج نشده اند. برخي در اين رژيم بنيامين نتانياهو را در اين رابطه زير سوال برده‌اند.

در اين راستا، روزنامه‌ي صهيونيستي هاآرتص با اشاره به تلاش نخست‌وزير اين رژيم براي جلوگيري از سفر دبيركل سازمان ملل به ايران نوشت:اعمال فشار بنيامين نتانياهو بر بان‌كي‌مون براي لغو سفرش به تهران به منظور حضور در اجلاس غير متعهدها اثر معكوس داشت. تلاش بنيامين نتانياهو فقط توانست بان‌كي مون را قانع كند كه سفر به ايران و ارايه ابتكار صلحي در ارتباط با مساله هسته‌يي براي او امري حياتي است.

مقامات عالي‌رتبه سازمان ملل گفتند كه "درخواست علني نتانياهو از بان كه از نظر كاركنان سازمان ملل با لحني تحقيرآميز مطرح شده، نتيجه معكوس دارد و اراده بان براي سفر به ايران را تقويت كرد.

حدود يك هفته قبل نتانياهو با بان تماس گرفت و از او خواست حضورش در كنفرانس ايران را لغو كند اما به جاي محرمانه نگهداشتن اين مكالمه، بلافاصله بيانيه‌اي مفصل را صادر كرد و در آن هر چيزي را كه در تماس تلفني به بان گفته بود، به تفصيل تشريح كرد.

دفتر دبيركل سازمان ملل از اين كه محتوي اين مكالمه توسط نتانياهو فاش شد خشمگين شد و خشم دبيركل وقتي بيش‌تر شد كه مشاهده كرد مكالمه آن‌ها به يك مبارزه تبديل شد. دفتر نتانياهو يك جريان رسانه‌يي اجتماعي را به راه انداخت و از استفاده‌كنندگان از وب خواست ايميل‌هايي را به دبيركل ارسال كرده و از او بخواهند به تهران نرود.

در عين حال يك سري از سازمان‌هاي يهودي از جمله كميته يهوديان آمريكا و كنگره يهوديان جهان بيانيه‌هايي تند را صادر و از برنامه‌ بان براي سفر به ايران و شركت در اجلاس غيرمتعهدها انتقاد كردند، دستياران بان متقاعد شدند كه حملات گروه‌هاي يهودي به دستور دفتر نخست‌وزير در اورشليم انجام شده است.

يك مقام عالي‌رتبه وزارت امور خارجه اسراييل در بيت المقدس گفت كه رفتار نتانياهو در اين خصوص اشتباه بوده است و انتقادش از دبيركل كاملا غيرضروري بوده است.

او افزود: اگر ما به تماس‌هاي مسكوت با افراد بان ادامه مي‌داديم ممكن بود به نتايج بهتري برسيم.

بان روز چهارشنبه براي حضور در اجلاس سران جنبش غيرمتعدها به تهران وارد مي‌شود. در حال حاضر اين طور به نظر مي‌رسد كه كنفرانس به تلاش ايران با

ديپلماسي عمومي در رابطه با برنامه‌ي هسته‌يي‌اش تبديل مي‌شود. ايران در ورودي محل اجلاس خودروهاي دانشمندان هسته‌يي اين كشور را قرار داده كه در انفجارهاي تروريستي كه ايران اسراييل را مسوول آن مي‌داند ترور شده‌اند.

به علاوه ايران اعلام كرد كه به رهبران خارجي حاضر در كنفرانس پيشنهاد بازديد از راكتور هسته‌يي بوشهر و ديگر تاسيسات هسته‌يي را با هدف اثبات صلح آميز بودن اهداف هسته‌يي‌اش مي‌دهد. ايراني‌ها هم‌چنين درصدد سازماندهي بازديدي از تاسيسات پارچين هستند.

در اين خصوص بايد به سخنان معاون وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي نيز اشاره كرد كه مدعي شد تصميم بان‌كي‌مون براي سفر به تهران باعث شد عده‌اي كه قصد تحريم اجلاس را داشتند، تصميم‌شان را تغيير دهند.

دني ايالون، معاون وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي پس از تلاش‌هاي ناكام اين رژيم براي جلوگيري از سفر بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل و ديگر مقامات بين‌المللي به ايران گفت كه برخي سران جهاني كه قصد تحريم اجلاس غيرمتعهدها را داشتند، پس از آنكه بان‌كي‌مون اعلام كرد در اجلاس شركت مي‌كند، تصميم‌شان را تغيير دادند.

او كه اشاره نكرد منظورش كدام يك از سران دولت‌هاي عضو است افزود: كه استدلال اين دولتمردان اين بود كه وقتي بان برود، آن‌ها نمي‌توانند در اجلاس شركت نكنند.

ايالون افزود: ما هم‌چنان احترام زيادي براي بان قائليم،‌ ما همواره درباره‌ي مسايل مرتبط با منافع دو جانبه با او همكاري خواهيم كرد.

معاون وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي مدعي شد كه سفر به تهران اشتباهي بزرگ از جانب بان‌كي‌مون خواهد بود.

با وجودي كه منتقدان رفتن بان به تهران با وجود تقاضاي بنيامين نتانياهو را شكست ديپلماتيك براي اين رژيم خوانده‌اند، ايالون در اظهاراتي مايوسانه اين انتقادات را رد كرد و گفت كه نتانياهو كاري را كه بايد انجام مي‌داد، انجام داد.

روزنامه لس‌آنجلس تايمز نيز در گزارشي به قلم گيو ميرفندرسكي، حقوقدان بين‌‌المللي و نجم‌الدين مشكاتي، مشاور پيشين وزير امور خارجه آمريكا در سال‌هاي ۲۰۱۰ ـ ۲۰۰۹ نوشت: شانزدهمين اجلاس جنبش غيرمتعهدها در تهران مقامات و نمايندگان عالي رتبه بيش از ۱۰۰ كشور شامل ۳۵ رييس دولت از جمله محمد مرسي، رييس كنوني جنبش و اولين رييس‌جمهور منتخب مصر و نيز بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل را به ايران مي‌كشاند.

اين روزنامه افزود: ايران براي سه سال آينده رياست جنبش غيرمتعهدها را كه در سال ۱۹۶۱ براي مقابله با ابر قدرت‌ها شگل گرفت، عهده‌دار خواهد شد. اوايل ماه اوت نيز ايران ميزبان نشستي عالي‌رتبه بود كه با حضور روسيه درباره بحران سوريه برگزار شد. همه اين موارد نشان‌دهنده شكست شرم‌آور سياست آمريكا در ۳۰ سال اخير براي «منزوي كردن» ايران است.

سياست‌هاي محدود كردن ايران از طريق تحريم‌ها و مكانيسم‌هاي اقتصادي كارايي نداشت است. تحريم‌ها در جهان پرمنفذ، بسيار ناكارآمد هستند. تحريم نتوانست رفتار صدام يا قزافي را تغيير نداد، بر كره‌شمالي تاثيري نداشت و كوبا نيز با وجود تحريم‌هاي جامع آمريكا به بقاي خود ادامه داد. هر جا كه سياست تحريم آمريكا موفق بوده با تعامل سازنده و مثبت همراه بوده است مانند آفريقاي جنوبي و چين.

در ادامه اين گزارش آمده است كه تحريم‌ها هيچ تاثيري در محدود كردن برنامه هسته‌يي ايران نداشته است.

اين گزارش هم چنين «مساله هسته‌يي ايران را موضوعي سياسي براي آمريكا خواند و پيشنهاد كرد كه آمريكا دادن اجازه فروش قطعات، خدمات و دانش لازم براي هواپيمايي غيرنظامي گامي كوچك را بردارد.»

اين گزارش هم چنين مي‌افزايد كه آمريكا بايد ايران را بخشي از راه‌حل براي چالش‌هاي استراتژيك خود در خاورميانه در نظر بگيرند و تاكيد مي‌كند كه واشنگتن و تهران بايد قادر باشند به صورت مستقيم و متقابل در خصوص موضوعات مورد علاقه و در جهت منافع دو طرف ارتباط برقرار كنند.

در پايان اين گزارش تاكيد مي‌شود: گرد آمدن جنبش غيرمتعهدها درتهران نشان مي‌دهد كه ايران در ذهن برخي سياستمداران آمريكايي است. اين منافع آمريكا است كه رنج مي‌برد و آمريكا با به حساب نياوردن ايران به عنوان يك بازيگر مهم در خاورميانه، بخش خصوصي آمريكا را از بازاري جذاب محروم و امنيت اسراييل را در وضعيت مبهم قرار مي‌دهد و روند صلح اعراب اسراييل را در حالت ايستا قرار مي‌دهد. رويكرد تازه آمريكا در قبال رابطه با ايران نه تنها مطلوب است بلكه براي منافع ملي آمريكا در خاورميانه،‌آسياي ميانه و آفريقا ضروري است.
 
کد مطلب: 4606
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *