۱
۰
يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۹
انتقاد مددی از میراث فرهنگی آذربایجان شرقی:

آثار تاریخی میانه در خطر نابودی قرار دارند

محمد علی مددی نماینده میانه با انتقاد از وضعیت میراث فرهنگی حوزه انتخابیه متبوعش، گفت: بودجه هایی که برای مرمت آثار تاریخی شهرستان میانه تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته و آثار تاریخی این شهرستان در خطر نابودی قرار دانرد.
آثار تاریخی میانه در خطر نابودی قرار دارند
به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی محمد علی مددی نماینده میانه با انتقاد از وضعیت میراث فرهنگی حوزه انتخابیه متبوعش، گفت: بودجه هایی که برای مرمت آثار تاریخی شهرستان میانه تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته و آثار تاریخی این شهرستان در خطر نابودی قرار دانرد.

محمد علی مددی، نماینده مردم میانه در مجلس نهم در گفت و گو خبرگزاری CHN به انتقاد از وضعیت میراث فرهنگی این شهرستان پرداخت و گفت: فعالیت سازمان میراث فرهنگی در سال های گذشته در شهرستان میانه در حد یک نمایندگی بوده است و با توجه به آثار باستانی این شهرستان، میانه فاقد اداره میراث فرهنگی مستقل است که این موضوع ضررها جبران ناپذیری به میراث فرهنگی این شهر زده است.

به گفته وی پس از برخی اتفاق های ناگوار در حوزه میراث تاریخی این شهرستان همچون دزدیده شدن تعدادی از آثار تاریخی، قرار شده اداره میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت خود را در شهرستان میانه آغاز کند که هنوز این تصمیم اجرایی نشده است.

این عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس با اشاره به وضعیت پل تاریخی میانه، گفت: حدود سه سال پیش بودجه ای به بازسازی این پل اختصاص یافت و مرمت آن آغاز شد. اما بعد چند ماه فعالیت، این پل فرو ریخت.

پل دختر در دامنه شرقی قافلانکوه و در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر میانه، بر روی رودخانه قزل اوزون ساخته شده است. این پل تاریخی دارای سه دهانه بزرگ با پاینه‌های آجری است که بر روی آب برهای سنگی قرار گرفته‌است. بر اساس مشاهدات باستان شناسان نوشته‌هایی به خط نسخ و نستعلیق و کوفی بر قسمت‌هایی از این پل وجود داشته که تاریخ تعمیر و نوسازی آن را نشان می‌داده‌است، اما اثری که تاریخ احداث آ ن را نشان بدهد هنوز شناسایی نشده‌است.

نماینده میانه همچنین به وضعیت پل تاریخی شهر چای که بین میانه و آهن قرار دارد اشاره کرد و گفت: تاکنون هیچ تلاشی برای مرمت این پل صورت نگرفته است. وضعیت پل شهرچای هر روز بدتر می شود. اگرچه پیگری های زیادی برای بهبود وضعیت این پل تاریخی انجام داده ایم، اما میراث فرهنگی هیچ تلاشی برای مرمت آن نمی کند.

پل شهرچای بر روی رودخانه ای با همین نام در مسیر راه ایستگاه راه آهن میانه قرار دارد. اگرچه تاریخ دقیق ساخت این پل مشخص نیست اما بر اساس برخی اسناد تاریخی این پل در دوره صفوی ساخته شده است. همچنین برخی اعتقاد دارند پایه های اولیه پل در قرن هشتم هجری بنا گردیده است. عمده مصالح این پل تاریخی آجرو ملاط ساروج می باشد. پل شهرچای در تاریخ ۲۸ مرداد سال ۱۳۴۸ و به شماره ۸۷۲ در فهرست میراث ملی جای گرفت.
کد مطلب: 501
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ugd
آثار تاریخی کجا واقعا دارد خوب و مناسب حفظ می شود که اینجا در حال نابودی است !!!!؟