۰
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۹

پکن - تهران با راه آهن تندرو

مسوولان احداث خط آهن تندرو چین از اجرای طرحی در برنامه «یک کمربند - یک جاده» این کشور سخن به میان آورده اند که بر اساس آن پهناورترین کشور قاره آسیا به ایران و پایتخت آن تهران متصل می شود.
مسوولان احداث خط آهن تندرو چین از اجرای طرحی در برنامه «یک کمربند - یک جاده» این کشور سخن به میان آورده اند که بر اساس آن پهناورترین کشور قاره آسیا به ایران و پایتخت آن تهران متصل می شود.

به گزارش ایرنا، تحقق برنامه راه ابریشم جدید که در سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین مطرح شد، نیازمند اجرای طرح های مختلف زیربنایی زیادی از جمله حمل و نقل ریلی و جاده ای است و ایران به عنوان کشوری که می تواند نقش مهمی در این طرح داشته باشد، همواره مد نظر طرف چینی بوده و آنان نسبت به این موضوع بارها اذعان کرده اند.
در صورتی که خط آهن جدید تندرو چین ایجاد شود بسیاری از مشکلات مربوط به خطوط آهن فرامرزی کشورها نیز حل می شود و یک خط ریلی واحد و استاندارد میان چین و کشورهای آسیای غربی و مرکزی شکل خواهد گرفت.
طرح مذکور هفته گذشته در جریان همایش «جاده ابریشم» انجمن مهندسان چین رونمایی شد اما امروز رسانه ای شده است.
بر اساس پیشنهادهایی که در این راستا مطرح شده است با احداث این خط آهن شهر «ارومچی» مرکز استان مسلمان نشین «سین کیانگ» در شمال غرب چین با خط آهن به ایران و شهر تهران مرتبط می شود.
روزنامه چاینا دیلی چین امروز - شنبه - در گزارشی اعلام کرد که خط آهن از شهر ارومچی آغاز می شود و به سمت «آلماتی» مرکز قزاقستان امتداد می یابد. سپس ادامه خط به بیشکک می رسد و پس از آن شهر تاشکند را در بر می گیرد و در مسیر خود به عشق آباد در ترکمنستان می رسد و نهایتا شبکه ریلی مذکور به شهر تهران پایتخت ایران ختم می شود.
یکی از مهمترین مساله ای که که خط آهن ریلی مذکور که با شبکه ارتباطی شمال شرق، جنوب غرب و روسیه مرتبط خواهد شد این است که باید استانداردهای فنی در همه نقاط رعایت شود.
طراحان و مهندسان چینی می گویند که استاندارد ریلی کشورهای آسیای مرکزی مانند چین و استانداردهای جهانی نیست و این یک مشکل بزرگ برای پیشبرد خط آهن ریلی تندرو است که به ایران متصل خواهد شد.
به همین سبب اکنون نمی توان کشورهای منطقه آسیای مرکزی را قانع کرد که این خطوط را جابجا کنند ولی با اجرای برنامه چین برای احداث خط آهن ریلی تندرو بتدریج این خطوط استاندارد خواهد شد.
مسیرهای ریلی شرقی ـ غربی در این منطقه آسیای مرکزی و آسیای غربی سالانه می تواند ظرفیت جابجایی ۱۰۰ میلیون تن کالا را داشته باشد.
در کنار اجرای طرح های ریلی قرار است ظرفیت باربری دریایی و زمینی نیز افزایش یافته و راه ابریشم دریایی نیز دوباره احیا شود. در این ارتباط مسیرهای ریلی مسافربری نیز ایجاد می شود.
قطارهایی که مسافران را در جاده ابریشم جابجا می کنند ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت و قطارهای باربری نزدیک به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت سرعت خواهند داشت.
بحث در باره احداث خطوط ریلی در این مناطق مدت هاست در جریان است اما به دلیل نگرانی های ژئوپلتیک تک تک کشورهای منطقه، تاکنون این طرح ها اجرایی نشده است.
چین برای اجرای برنامه احیای راه ابریشم صندوقی با ۴۰ میلیارد دلار سرمایه ایجاد کرده است.
کد مطلب: 53245
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *