۱
چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۲
رئیس گروه بین المجالس مجلس شورای اسلامی در نشست خلع سلاح کامل:

ما به کار گیری سلاح های هسته ای را حرام می دانیم

چرا رژیم صهیونیستی به معاهده عدم تکثیر سلاحهای هسته ای نمی پیوندد؟
رئیس گروه بین المجالس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در نشست خلع سلاح کامل (IPU) تصریح کرد : ایران طبق حکم دینی رهبر معظم جمهوری اسلامی ، به کار گیری سلاح های هسته ای را حرام می داند .
ما به کار گیری سلاح های هسته ای را حرام می دانیم
رئیس گروه بین المجالس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در نشست خلع سلاح کامل (IPU) تصریح کرد : ایران طبق حکم دینی رهبر معظم جمهوری اسلامی ، به کار گیری سلاح های هسته ای را حرام می داند .
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، مصطفی کواکبیان همچنین در این سخنرانی همچنین جامعه بین الملل را به این نکته توجه داد که چرا رژیم صهیونیستی ، به معاهده عدم تکثیر سلاحهای هسته ای نمی پیوندد تا خاورمیانه ای عاری از سلاح های هسته ای داشته باشیم؟
مشروح سخنان کواکبیان به شرح زیر است:
خلع سلاح جامع، بدون در نظر گرفتن تعریف آن، واژه ای بسیار سیال، گسترده، مبهم و غیردقیق می باشد. به عقیده من، خلع سلاح جامع که بتوان بعنوان یک فرایند بین المللی و بین دولتی بر روی آن توافق نمود و آنرا اجرا نمود، نیازمند ابزارها و مکانیزم های بین المللی جهت نابودی قابل راستی آزمایی انواع معینی از تسلیحات در سطح جهانی می باشد. اما آیا این ایده ی خوبی است؟ آیا اتحادیه بین المجالس می تواند یا باید از این ایده حمایت نماید؟
پاسخ دادن به این سؤالات ساده نیست. به عقیده من، این ایده خوبی است و می تواند و باید از سوی نمایندگان مجالس جهان مورد حمایت قرار گیرد به شرطی که این مفهوم و دامنه آن بطور دقیق تعریف شده و همه الزامات آن بصورت صحیح رعایت شود. اما این الزامات کدامند؟ بطور خلاصه و در کنار سایر موارد، مایلم به برخی از این الزامات ذیلاً اشاره نمایم:
- ابراز یک خواست سیاسی واقعی، قوی و مداوم توسط همه کشورها و بدون هرگونه استثناء،
- آغاز یک فرایند باز، فراگیر، شفاف و اجماعی بین المللی در چارچوب نظام خلع سلاح ملل متحد،
- در نظر گرفتن حق هریک از کشورها برای برخورداری از امنیت و دفاع از خود مطابق با ماده 51 منشور ملل متحد،
- تضمین رعایت کامل اصول شفافیت، راستی آزمایی و برگشت ناپذیری،
- اتخاذ یک رهیافت جامع و عملگرا در کلیه مراحل فرایند، بدون سازش برسر حق هر کشور یا گروهی از کشورها یا در مورد اعطاء هرگونه امتیاز به کشوری،
- توسعه یک برنامه اقدام اولویت بندی شده و زمانمند،
ضمن تاکید بر نیاز فوری به نابودی کامل همه انواع سلاح های کشتار جمعی و یادآوری دستاوردهای حاصل از ممنوعیت و نابودی سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی در سراسر دنیا، مایلم تصریح نمایم که چنین فرایند جامعی بایستی بر محو کامل سلاح های هسته ای به عنوان اولین اولویت متمرکز باشد. این سلاح های وحشتناک و غیرانسانی خطرناک ترین تهدید برای انسانیت بوده و نابودی کامل آنها یک ضرورت بوده و نه یک انتخاب.
به همین دلیل است که مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران طی یک حکم مذهبی(فتوی)، تاکید نموده اند که "ما بکارگیری چنین سلاح هایی را ممنوع حرام (دارای ممنوعیت مذهبی) دانسته و بر این باوریم که وظیفه هر فردی است تا تمام تلاش خود را برای امنیت بشریت در برابر این بلای عظیم به عمل آورد". ارتقاء جهانی بودن معاهده عدم تکثیر سلاح های هسته ای به خصوص اجبار رژیم اسرائیل به پیوستن به آن اهمیت فراوانی برای منطقه ما داشته و زمینه را برای ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در منطقه ناآرام خاور میانه فراهم خواهد آورد.
ما نمایندگان پارلمان های دنیا همگام با دولت ها، دارای نقشی مهم و مسئولیتی سترگ در این فرایند مهم دارا می باشیم. محو کامل همه سلاح های هسته ای مطابق با منافع همه ملت های و نسل های می باشد. بیایید به نابودی این سلاح ها قبل از آنکه ما را نابود کنند کمک کنیم. بیایید امروز اقدام کنیم، چراکه فردا دیر خواهد بود.
کد مطلب: 62552
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *