۰
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۴
شریعتمداری:

از ۱۲ سال پیش می‌دانستم موسوی به بیرون وصل است

از ۱۲ سال پیش ما می‌دانستیم که آقای موسوی به بیرون وصل هستند و به برخی از مسئولان نیز هشدار دادیم، اما گوش نکردند، زمانی که آقای خاتمی برای نامزدی اعلام آمادگی کرد همان‌موقع در کیهان نوشتیم که نامزد واقعی اصلاح‌طلبان او نیست و فرد دیگری است. دقیقا نمی‌دانستیم چه کسی نامزد اصلاح‌طلبان خواهد شد.
مدیرمسئول روزنامه کیهان در پاسخ به منقدان این روزنامه تصریح کرد: برخی اوقات چون دیگران ساکت‌اند، می‌گویند ما تندروی می‌کنیم، اما با تمام این شرایط ما حتی بسیاری از مسائل را مطرح نمی‌کنیم .

حسین شریعتمداری که در حضور طلاب برتر سراسر کشور در دانشگاه شهید عباسپور سخن می‌گفت، اظهار داشت: ما اکنون در شرایط حساس و نه بحرانی قرار داریم. بحران زمانی است که مولفه‌های اقتدار یک نظام روی قوس نزولی قرار گرفته باشد، اما حساسیت در اوج اقتدار هم می‌تواند وجود داشته باشد و ما امروز در این نقطه قرار داریم.

وی افزود: ما امروز دوران تشکیل نظام اسلامی را پشت سر گذاشته‌ایم و امروز در مرحله تشکیل امت واحده اسلامی هستیم، راه درازی پیموده‌ایم و از گردنه‌های سخت و گاه نفس‌‌گیر عبور کرده‌ایم. همه شواهد حکایت از آن دارد که دنیا آبستن حادثه جدیدی است که به پیچ بزرگ خود نزدیک شده است و دشمن نیز در این رابطه با ما اتفاق نظر دارد، اما تلاش هر یک از طرفین این است که تابلوهای راهنمای این پیچ را خود نصب کنند.


شریعتمداری در ادامه به تشریح تحلیل شرایط کشور و توضیح شگردهای دشمن برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی پرداخت و با بیان این‌که افراد همان‌گونه که فکر می‌کنند عمل می‌کنند، گفت: هر کسی که بتواند افکار عمومی را در دست بگیرد، می‌تواند رفتار عمومی را نیز مدیریت کند و این مبنای جنگ نرم است. در جنگ افکارماشین جنگی دیگر صدرنشین نیست، توپخانه‌ها جای خود را به رسانه‌ها داده‌اند.

مدیرمسئول روزنامه کیهان با بیان این‌که ما و حریفان هریک دو نقطه قوت و ضعف داریم، افزود: در جنگ افکار دو عامل اصلی نقش تعیین‌کننده دارد ،یکی رسانه‌ها و دیگری پیام، نقطه قوت حریف رسانه است. حریف با رسانه‌های دوربرد خود بدون آنکه از شما اجازه بگیرد، وارد خانه شما می‌شود، اما رسانه‌های ما اینگونه نیستند، هرچند در این عرصه در حال ترمیم هستیم، اما فاصله زیادی با نقطه مطلوب داریم.

وی ادامه داد: نقطه ضعف حریف که البته نقطه قوت ما محسوب می‌شود، پیام است. حریف پیام جذاب و جذب‌کننده‌ای ندارد، اما ما این پیام را داریم. حریف چون پیام ندارد در این بازی دست به تقلب می‌زند، یعنی یا به جای پیام اصلی پیام آلوده می‌فرستد و یا این‌که واقعیات را قلب می‌کند.

وی انگاره‌سازی را یکی از شگردهای دشمن در جنگ افکار عنوان کرد و گفت: انگاره تنها تصویری از واقعیت است، اما واقعیت ندارد. به طور مثال در رسانه‌های دیداری دوربین تلویزیون شما را به محل واقعه می‌برد و شما احساس می‌کنید که واقعیتی را می‌بینید که دوربین به شما نشان می‌دهد و می‌تواند بیرون از دریچه دوربین واقعیت‌های دیگری وجود داشته باشد.

وی با بیان این‌که انگاره‌سازی مهمترین شگرد عملیات روانی است، گفت: انگاره در بستر واقعیات ساخته می‌شود و نشانه‌هایی از واقعیت را برای پذیرفته شدن از طرف مخاطب در خود دارد. دشمن از همین طریق تلاش کرد که تصویر دیگری از ایران به افکار عمومی ارائه دهد و البته این تصویر خوشبختانه در حال شکستن است.

مدیرمسئول روزنامه کیهان درباره انگاره‌سازی به مثال دیگری اشاره کرد و اظهار داشت: جریان موازی جریانی است که برای مقابله با جریان حق پرطرفدار ساخته می‌شود، به طور مثال طالبان، انجمن حجتیه و اسلام آمریکایی هر یک جریانی موازی هستند. اسلام آمریکایی بسیاری از واقعیات اسلام را در خود دارد، اما برخی از عناصر اصلی مانند ظلم‌ستیزی ازآن حذف شده است. در دوران اصلاحات قرائت‌های مختلفی از دین ارائه می‌شد، اما همه آنها در یک نقطه مشترک بودند و آن عدم ظلم ستیزی بود.

وی شگرد دیگر دشمن را در عملیات روانی" انگشت گذاشتن روی اهداف ایده‌آل " عنوان کرد و توضیح داد: انگشت‌ گذاشتن روی نقطه ایده‌آل به این معنا است که شما برای خود هدف ایده‌آلی در نظر گرفته‌اید و راه زیادی را نیز پیموده‌اید، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیدید. حریف روی این نقطه انگشت می‌گذارد و می‌گوید که شما به ایده‌آل خود دست نیافته‌ و معنایش این است که گامی نیز برنداشته‌اید.

شریعتمداری برای ارائه مثال درباره این شگرد دشمن به برگزاری اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران اشاره کرد وگفت: برگزاری این اجلاس افتخاری مهم و بسیار اثرگذار بود، بسیاری از دشمنان و حتی برخی از خودی‌ها باور نمی‌کردند که این اجلاس در این سطح برگزار شود. اما پس از اجلاس رسانه‌ها با این موضوع به دو گونه برخورد کردند.

وی افزود: ابتدا رسانه‌های خارجی تلاش می‌کردند اجلاس را کم‌اهمیت جلوه دهند، اما زمانی که نتوانستند از نقاط مهم آن صرف‌نظر کنند، انگشت روی نقطه ایده‌آل گذاشتند و برای مثال تنها به نظر آقای مرسی که درباره سوریه با نظر ایران متفاوت بود، اشاره کردند و مطالبی دیگری که آقای مرسی مطرح کرد مبنی برتغییر ساختار سازمان ملل و هم‌پیمان استراتژیک ایران خواندن مصر را نادیده گرفتند.

شریعتمداری با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن برگزاری اجلاس جنبش غیرمتعهدها افزود: نتانیاهو با عصبانیت به کشورهای غربی می‌گوید که ساده اندیشی نکنید، رفتن مرسی به ایران یعنی قطع رابطه مصر آینده با آمریکا و یا در مورد سفر آقای بان‌کی‌مون اینگونه می‌گویند که هرچند وی مسائلی درباره حقوق بشر در ایران بیان کرد، اما نگاه ما را درباره سوریه و اسرائیل و برخی دیگر از مسائل شنید و پاسخی نداد.

شریعتمداری با تاکید بر تاثیرگذاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران گفت: این گام‌ها را دشمن نشان نمی‌دهد و اینطور می‌خواهد بگوید که شما مسیری را طی نکردید.

وی "تکرار ادعا"را یکی دیگر از شگردهای عملیات روانی خواند و افزود: این شگرد، طرح یک ادعا به قدری تکرار می‌شود که خود تکرارکننده هم آن را باور کند. بسیاری از واقعیات نشان می‌دهد که به طور مثال یک موضوعی دروغ است، اما آنقدر تکرار می‌شود تا این موضوع تا حدی پذیرفته شود.

وی همچنین اظهار داشت: "مارپیچ سکوت" شگرد دیگری در عملیات روانی است و این شگرد زمانی استفاده می‌شود که بخواهند از رسیدن نظری خاص به افکار عمومی جلوگیری کنند.

وی افزود: نحوه عملکرد این شگرد این است که دشمن با رسانه‌هایی که در اختیار دارد هر دیدگاهی را که مخالف نظر آنان باشد، در مارپیچ رسانه‌ای قرامی‌دهد به گونه‌ای که شخص جرأت بیان نظر خود را نداشته باشد.

وی در این بخش از سخنان خود به حوادث سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: از ۱۲ سال پیش ما می‌دانستیم که آقای موسوی به بیرون وصل هستند و به برخی از مسئولان نیز هشدار دادیم، اما گوش نکردند، زمانی که آقای خاتمی برای نامزدی اعلام آمادگی کرد همان‌موقع در کیهان نوشتیم که نامزد واقعی اصلاح‌طلبان او نیست و فرد دیگری است. دقیقا نمی‌دانستیم چه کسی نامزد اصلاح‌طلبان خواهد شد.

وی ادامه داد: شگرد «مارپیچ سکوت» فضا را کاملا متفاوت می‌کند، در جریان کودتای نوژه زمانی که از تک تک کودتاگران پرسیده بودند که چگونه به ذهن شما خطور کرده که می‌توانید یک انقلاب را با پشتوانه مردمی عظیم تغییر دهید، بدون استثناء همه آنها اینطور پاسخ داده بودند که "به ما گفته بودند همه با ما هستند".

وی در پایان این بخش از سخنان خود بر اهمیت رصد کردن میدان واقعی و کشف نقشه راه دشمن برای رسیدن به تحلیل سیاسی درست تاکید کرد.

در ادامه این نشست شریعتمداری به پاسخگویی به سوالات حاضران پرداخت و در اولین سوال درباره انتخابات ریاست جمهوری و نامزدهای احتمالی آن گفت: هنوز کسی به طور صریح نامزدی خود را اعلام نکرده است، اما نشانه‌ها حکایت از آن دارد که چه کسانی وارد می‌شوند برخی از اینها می‌گویند اگر تکذیب شود شرکت می‌کنیم، برخی نیز فعلا شرایط را رصد می‌کنند و برخی ستادهایشان را نیز راه‌اندازی کرده‌اند.

مدیرمسئول روزنامه کیهان در پاسخ به این پرسش که شما اطلاعات خود را که گاه محرمانه و امنیتی به شمار می‌آید، از کجا به دست می‌آورید، گفت: بچه حزب‌اللهی‌ها همه جا هستند،که در یک مقطع در دوران اصلاحات دیدیم که قرار است ۴۰۰ هزار دلار به کارگردان داده شود تا شبکه ماهواره‌ای راه‌اندازی کند، اما نه این کارگردان شایستگی داشت و نه کار، کار درستی بود ما این خبر را اعلام کردیم از دفتر آقای خاتمی آن را تکذیب کردند، ولی سندی در دست ما بود که آقای خاتمی پای آن را امضاء کرده بود و به خاطر رعایت شان رئیس‌جمهور آن را منتشر نکردیم.

وی ادامه داد: برای تحلیل درست اخبار باید به اخبار ارزش‌افزوده داد و آنها را در کنار یکدیگر مورد تجزیه و تحلیل و کنکاش قرار دارد. در جریان فتنه ۸۸ مراحل مختلف را ما پیش‌بینی کردیم، به این صورت که آقای هاشمی گفتند باید مراقب بود که در انتخابات تقلب نشود. ما سندی منتشر کردیم که این حرف چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد. کمیته صیانت از آراء که تشکیل شد این موضوع را ما گفتیم که این مساله ابتدا توسط یکی از صاحب‌نظران سیاسی خارجی عنوان شده بود و پس از آن ادعا کردیم که این جریان احتمالا قرار است ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کند. ما حتی پیش از آنکه این جریان رنگی برای خود انتخاب کند سه روز اعلام کرده بودیم و سه روز قبل از انتخابات ۸۸ نیز تیتر اول ما این بود که بعد از اعلام نتایج آشوب خواهد شد. ما مسیر حرکت را رصد کردیم و دیدیم که این افراد از فرمول کودتای مخملی استفاده و لذا بر اساس این فرمول گام‌های بعدی‌شان قابل پیش‌بینی است.

وی در پاسخ به اینکه نظر شما درباره شخص آقای احمدی‌نژاد چیست؟ گفت: قاعده کلی این است که شما بر روی معیارهای اصلی حرکت کنید و این مانع از قبیله‌گرایی و حزب‌گرایی می‌شود. ما معیارهای مشخصی داریم که آموزه‌های تعریف شده نظام هستند و با نظرات رهبری کدگذاری شده است، ما هر کسی که با این معیارها همخوانی داشته باشد به همان میزان حمایت می‌کنیم. به صراحت می‌گویم که هر جا زاویه‌ای بوده کیهان اولین‌جایی بود که به آن نقد داشته است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد اجلاس غیرمتعهدها در تهران گفت: این اجلاس رخداد مهم و پیروزی بزرگی بود و در شرایطی برگزار شد که آمریکا و اسرائیل تلاش‌های بسیاری انجام دادند تا از برپایی مقتدرانه آن جلوگیری کنند. جنبش از اصول اولیه خود فاصله زیادی گرفته بود، اما با پیروزی انقلاب یک شوک به آن وارد شد، مهمترین مشکل دشمنان با اجلاس این است که ایران سمت و سو دهنده آن شده است.

شریعتمداری در پاسخ به این پرسش که شما چرا مخالف جبهه پایداری بودید، گفت: چه کسی گفته است که من با جبهه پایداری مخالفم، نگاه من این بود که جبهه پایداری و جبهه اصولگرایان باید درکنار هم باشند هر دو جبهه نگاه‌های اسلامی و دینی دارند و البته هر یک نقاط ضعفی نیز داشتند.

وی افزود: من پیرو جبهه پایداری یا جبهه متحد نیستم، در هر دو جبهه کسانی بودند که صلاحیت نداشتند، برخی نسبت به جریان انحرافی و برخی نسبت به فتنه ۸۸ سکوت کرده بودند.

مدیر مسئول کیهان در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا حماس از جمهوری اسلامی فاصله گرفته است، گفت: قطعا اینطور نیست. مسیر حرکت حماس با جمهوری اسلامی همخوانی بسیاری دارد.

شریعتمداری در پاسخ به انتقاد یکی از طلاب از روزنامه کیهان گفت: برخی اوقات چون دیگران ساکت‌اند، می‌گویند ما تندروی می‌کنیم، اما با تمام این شرایط ما حتی بسیاری از مسائل را مطرح نمی‌کنیم و تنها با مسئولان مربوطه در میان می‌گذاریم. ما چهارماه قبل ازآنکه فساد مالی بزرگ کشف شود آن را گفته و حتی اسم بانک آریا را نیز عنوان کرده بودیم، اما نمی‌دانستیم که در این سطح خواهد بود.
کد مطلب: 6460
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *