۰
يکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۵

نشست بنياد توسعه و آباداني سمنان

نهمین نشست بنياد توسعه و آباداني سمنان با موضوع میراث فرهنگی و گردشگری سمنان و بررسی راهکارهای تقویت و جذب سرمایه گذار در این حوزه و رفع مشکلات و چالش‌های پیش روی با حضور نمايندگان مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پردیس و سمنان، سرخه و مهدی شهر در مجلس شوراي اسلامي، فرماندار،معاون برنامه‌ریزی و امور عمراني فرماندار، حجت الاسلام و المسلمین قبادی رییس دفتر ایت‌الله سید‌حسن خمینی، شهردار، اعضای شورای شهر، مدیر عامل و اعضای شورای مرکزی بنیاد توسعه،جمعي از موثرين و فعالان سياسي، اجتماعي،دانشگاهی، صاحبان صنایع، و... برگزار شد.
نشست بنياد توسعه و آباداني سمنان
نهمین نشست بنياد توسعه و آباداني سمنان با موضوع میراث فرهنگی و گردشگری سمنان و بررسی راهکارهای تقویت و جذب سرمایه گذار در این حوزه و رفع مشکلات و چالش‌های پیش روی با حضور نمايندگان مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پردیس و سمنان، سرخه و مهدی شهر در مجلس شوراي اسلامي، فرماندار،معاون برنامه‌ریزی و امور عمراني فرماندار، حجت الاسلام و المسلمین قبادی رییس دفتر ایت‌الله سید‌حسن خمینی، شهردار، اعضای شورای شهر، مدیر عامل و اعضای شورای مرکزی بنیاد توسعه،جمعي از موثرين و فعالان سياسي، اجتماعي،دانشگاهی، صاحبان صنایع، و... برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در این نشست درباره موضوعات مختلف از جمله توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری در سمنان، ساماندهی و بازسازی بافت فرسوده و تاریخی، ایجاد راه دسترسی و مسیر گردشگری به پیغمبران و چشمه معدنی آبگرم، ایجاد و فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم برای جذب سرمایه گذاران در حوزه گردشگری، معرفی سمنان به عنوان قطب گردشگری و موانع پیش رو، اقدامات و پیگیری‌ها مباحثی مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
دکتر مصطفي کواکبيان رئيس شوراي مرکزي بنياد توسعه و آباداني سمنان و نماينده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست، با تشریح آخرین اوضاع سیاسی کشور و اقدامات مجلس شورای اسلامی در موضوعات مختلف از جمله برجام و بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، به نزدیک شدن روزهای پایانی حکومت اوباما رئیس جمهوری فعلی آمریکا و برگزاری مراسم تحلیف ترامپ تا هفته‌های آینده اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که طرح ایسا یا همان قانون تمدید تحریم 10 ساله علیه ایران بر خلاف انتظار، مجددا از سوی نمایندگان کنگره و در مرحله بعدی از سوی سنا تصویب و با امضا نکردن اوباما در مهلت قانونی تبدیل به قانون شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اشاره داشتند این اقدام آمریکا قطعا نقض برجام است، افزود: نقض بودن آن به این دلیل است که در مقدمه برجام آمده است طرفین باید حسن نیت داشته و در عمل آن را نشان دهند ولی آن چیزی که ما این روزها شاهد بودیم نه تنها حسن نیت نبود، بلکه بر عکس بود و باید اقدام مناسبی را نشان می‌دادیم.
کواکبیان، با اشاره به نامه 260 نماینده مجلس برای اقدام لازم و واکنش به این موضوع، بیان داشت: خوشبختانه شورای عالی امنیت ملی کشور در یک تصمیم‌گیری مناسب اعلام کرد که باید طراحی پیشران‌های هسته ای در نیروی دریایی (فعالیت کشتی‌ها با سوخت هسته‌ای) انجام شود.
وی با اشاره به مزیت‌های فعالیت کشتی‌های ایران با سوخت هسته‌ای، اظهار کرد: کشتی‌ها با این سوخت می توانند هزاران کیلومتر راه را طی کرده و نیازی به سوخت گیری مجدد در مسیر حرکت خود ندارند.
نماينده تهران، ری، شمیرانات،اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: این اقدام جمهوری اسلامی ایران نه تنها نقض برجام نیست بلکه پاسخ مناسبی به بد عهدی آمریکا در این موضوع می‌باشد.
کواکبیان، با بیان اینکه هم اکنون طراحی راکتور این سوخت آغاز و تولید سوخت پس از آن انجام می‌شود، گفت: به‌هرحال طرف مقابل پیام ایران را به خوبی دریافت کرده ولی در زمان حاضر به روی خودش نیاورده است.
وی افزود: قرار است بر اساس یکی از بندهای برجام، کمیسیون مشترک بررسی نقض برجام از سوی طرف مقابل در سطح معاونان امور خارجه در 21 دیماه 95 برگزار و اگر نیازمند بررسی بیشتر باشد بدون نیاز به طرح شکایت از سوی ایران، موضوع در سازمان ملل مطرح و در نهایت برای آنان گران تمام خواهد شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی،همچنین با اشاره به حضور دکتر ظریف وزیر امور خارجه در این کمیسیون، گفت: متاسفانه برخی با بد اخلاقی به صورت تحریف شده سخنان محرمانه وزیر خارجه را به رسانه ها کشاندند
نماينده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در ادامه با ارائه گزارشی از اقدامات مجلس در بررسی لایحه برنامه ششم توسعه نیز گفت: واقعیت این است که چون سال گذشته مجلس نهم روزهای آخر دوره را سپری می‌کرد قرار شد این لایحه در مجلس دهم بررسی و عملا سال 95 را هم با برنامه پنجم توسعه آغاز و رو به پایان هستیم.
کواکبیان با اشاره به دیدگاه دولت و مجلس در این برنامه، اظهار کرد: دولت اعتقاد دارد که برنامه نباید از سوی مجلس نوشته شود و از آن طرف نظر مجلس این است چون نظارت بر دولت دارد برنامه را باید ما بنویسیم و همین موضوع باعث به وجود آمدن دو دیگاه و نظر شده است.
وی با اشاره به اینکه دولت در مجموع 34 ماده را به عنوان برنامه به مجلس ارائه کرد و 110 ماده نیز از سوی کمیسیون تلفیق به این لایحه اضافه شد، افزود: حقیقت این است که برای دولت سخت است این برنامه را قبول کند و بنده هم اعتقاد داشتم که نباید کلیات آن تصویب و باید به کمیسیون ارجاع تا با همفکری و هماهنگی دولت و مجلس یک برنامه مناسب و مدون را ارائه کرد ، ولی آقای لاریجانی رییس مجلس کلیات آن را به رای گذاشت و تصویب شد.
مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری و پیام استان سمنان، بیان داشت: در این برنامه برای دولت 850 هزار میلیارد تومان بار مالی به وجود آوردند که مشخص نیست منبع تامین آن از کجا است و تمام حرف بنده هم این بود که با دولت مذاکره و این موضوع را درست کنند.
وی افزود: نگرانی ما این است که این برنامه بررسی و توسط مجلس تصویب شود ولی چون دولت آن را قبول ندارد برای اجرا ابلاغ نکند.
نماينده تهران، ری، شمیرانات،اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، همچنین با اشاره به اقدام دیگر مجلس شورای اسلامی در تشکیل هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهار کرد: خوشبختانه اصلاح‌طلبان در این ترکیب 3 سهم و اصولگرایان نیز دو سهم دارند و این هیات‌ها در استانها نیز شکل گرفته که در استان سمنان سه نفر نماینده عضو این هیات هستند.
کواکبیان، از ارائه طرحی به مجلس برای اصلاح تعداد اعضای شوراها و برگشت دوباره این قانون به شکل سابق، خبر داد و گفت: لایحه جامع انتخابات نیز قرار است از سوی دولت به مجلس ارائه شود که هم اکنون در وزارت کشور است و بعید می‌دانم برای این دور از انتخابات آماده اجرا شود.
کواکبیان، در ادامه با اشاره به عملکرد و فعالیت دولت یازدهم در سه سال اخیر، گفت: اگر 10 شاخص برای فعالیت دولت در نظر بگیریم، در خیلی از شاخص‌ها موفق بوده است به عنوان مثال دولت در افزایش رشد اقتصادی و ثبات قیمت‌ها بسیار موفق عمل کرده است.
وی دخالت دولت در افزایش دلار در روزهای اخیر را هم رد کرد و افزود: بنده اعتقادی به دست داشتن دولت در این قضیه ندارم چرا که شاخص‌ها خود را نشان می‌دهد ضمن اینکه دو موضوع برجام و روی کار آمدن ترامپ هم می‌تواند عاملی تاثیر‌گذار بر بازار دانست.
نماینده سابق مردم سمنان، سرخه و مهدی شهر در مجلس شورای اسلامی به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری سمنان اشاره کرد و گفت: باید تدبیری شود تا از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه گردشگری به روش "بی‌- او -‌تی" استفاده کرد.
کواکبیان ایجاد و فراهم کردن زمینه‌های گردشگری از جمله زیر ساخت‌ها را بریا جذب سرمایه‌گذاران در این حوزه مهم دانست و اضافه کرد: معتقدم با ایجاد یک زمینه قطب گردشگری می‌توان راه را برای سایر مسائل نیز فراهم کرد.
دکتر احمد همتی نماینده سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست، از برگزاری جلسه فراکسیون اشتغال مجلس با نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت برنامه و بودجه خبر داد و گفت: در این جلسه با اختصاص 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق ذخیره ارزی برای توسعه روستاها موافقت و خوشبختانه این موضوع در صحن علنی مجلس نیز به تصویب رسیده است و قطعا در توسعه روستاها موثر است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان هم در این نشست، توسعه حوزه گردشگری سمنان را نیازمند جذب بخش خصوصی و سرمایه گذاران دانست و گفت: قطعا اعتبارات دولتی در این موضوع پاسخگو نبوده و تنها می‌توان بخشی از زیر ساخت‌ها را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرد.
خواجه بیدختی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تمام تلاش خود را به کار بسته تا ظرفیت‌هایی را که در توان دارد به بخش خصوصی واگذار کند، افزود: خوشبختانه اداره کل در این حوزه از جمله واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی اقدامات خوبی انجام داده است.
وی، با بیان اینکه بخش خصوصی انگیزه‌های خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دارد، اضافه کرد: باید تلاش کنیم تا حداقل زیر ساخت‌ها را برای ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران به این حوزه فراهم کنیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، در ادامه با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه گردشگری سمنان از سوی بخش خصوصی، گفت: خوشبختانه پیگیری‌ها و اقدامات خوبی در دو حوزه چشمه معدنی آبگرم و پیغمبران انجام شده و به دنبال سرمایه‌گذار مطمئن و خوب برای این حوزه‌ها هستیم.
سید عباس دانایی فرماندار سمنان هم با تشریح اقدامات این شهرستان در حوزه گردشگری به ویژه ایجاد زیر ساخت‌ها و راه دسترسی به چشمه معدنی آبگرم، گفت: اگر همت و اراده ویژه در این موضوع وجود داشته باشد و همکاری لازم از سوی دستگاههای اجرایی مرتبط از جمله راه و ترابری، میراث، سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان و... انجام شود، به نتیجه خواهد رسید.
وی افزود: ایجاد راه دسترسی اولویت اول ما در این حوزه است و با توجه به کمبود اعتبارات دولتی، باید از ظرفیت و پتانسیل سایر ادارات و دستگاه‌های مرتبط نیز استفاده کرد.
شهردار سمنان هم در این نشست، ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای جذب گردشگران به سمنان را یادآور شد و گفت: سمنان دارای میراث دیدنی و منابع تفریحی مناسبی است و باید شرکت‌هایی که خدمات گردشگری را به گردشگران ارائه کند، ایجاد شود.
موسوی افزود: امکانات تفریحی و گردشگری باید با علم روز و جدید ایجاد شود و از مزیت‌ها و پتانسیل این شهر از جمله کویر آن به نحو صحیح بهره گرفت.
طاهری مدیر کل سابق دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان و عضو هیات امنا پیغمبران سمنان هم گفت: امروز به صنعت گردشگری در ایران و دنیا به خوبی توجه شده و روی آن کار می شود ولی در استان سمنان هنوز به فرهنگ تبدیل نشده و عدم باور به مناطق و اماکن گردشگری از جمله مشکلات در این حوزه است.
وی، افزود: باید این باور در ما ایجاد شود که توان جذب گردشگران داخلی و خارجی را خواهیم داشت تا یک منطقه نمونه گردشگری را بتوانیم ایجاد کنیم.
سالار مدیر عامل بنياد توسعه و آباداني سمنان، هم در این نشست یکی از راههای رشد و توسعه سمنان را توجه به مزیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری آن اعلام کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا سمنان به عنوان قطب گردشگری در کنار شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و مشهد قرار گیرد.
وی ایجاد زیر ساخت و راه دسترسی در بسیاری از مناطق گردشگری از جمله آبگرم، پیغمبران، کویر، شیخ علاء الدوله و... را ضروری دانست و گفت: باید در بافت فرسوده و تاریخی سمنان، یک خط تراز، روش، اصول و چیدمان موافق با تشکل‌ها و بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران، فرمانداری، شهرداری و... اجرایی شود و در مرحله بعدی نسبت به جذب سرمایه‌گذاران اقدام کرد.
کد مطلب: 64810
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *