۰
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۳۰

دبيرکل سازمان ملل متحد ميانجيگري را ابزاري کليدي در حل اختلافات بين المللي خواند

دبیرکل سازمان ملل متحد باتاکید بر نقش و استفاده بهینه از راهکار میانجیگری، این روش را ابزاری کلیدی درحل اختلافات بین المللی خواند.
 مجمع عمومی سازمان ملل پنجشنبه درباره جلوگیری از درگیری های مسلحانه و استحکام بخشیدن به نقش وساطت در حل و فصل صلح آمیز اختلافات، تشکیل جلسه داد.
بان کی مون ضمن ارائه گزارشی درباره این موضوع در جلسه صبح پنجشنبه مجمع عمومی، از تلاش های مجمع در ارتقاء نقش وساطت و همچنین از نهاد «دوستان وساطت» به ریاست نمایندگان فنلاند و ترکیه در سازمان ملل قدردانی کرد.
دبیرکل سازمان ملل گفت: من استحکام بخشیدن به دیپلماسی پیشگیرانه و وساطت را در اولویت قرار می دهم و امیدوارم شاهد آن باشم که سازمان ملل و دیگران به طور کامل از وساطت در پیشگیری، مدیریت و حل و فصل اختلافات و درگیریها، استفاده کنند.
وی افزود سازمان ملل تلاش های فعالانه ای در میانجی گری در حل دهها اختلاف و درگیری منطقه ای و بین المللی داشته است و از وساطت و فراهم آوردن امکانات در همه مناطق جهان حمایت می کند.
بان کی مون با تاکید بر ضرورت پیشرفت واقعی در امر وساطت گفت بخش امور سیاسی سازمان ملل یکی از فراهم آورندگان خدمات وساطت برای داخل و خارج سازمان ملل متحد است.
وی افزود: گروه آماده به خدمت کارشناسان وساطت سازمان ملل، به فوریت به همه نواحی جهان از آفریقای مرکزی تا آسیای مرکزی و از اروپا تا خاورمیانه و کشورهای آمریکایی اعزام شده اند و سعی بر آن است تا از کارشناسان با تجربه در این زمینه استفاده شود.
دبیرکل سازمان ملل گفت: ولی در عین حال ضرورت دارد تاحمایت های ملی نیز در مسیر حل صلح آمیز تنش ها صورت گیرد و امر وساطت فقط مختص سازمان ملل نیست.
وی افزود: کشورهای عضو سازمان ملل، سازمانهای منطقه ای و غیردولتی نیز تا حد بسیاری در امر وساطت شریک هستند و هر کدام می توانند بر اساس مزیتهای نسبی خود در جستجو برای دستیابی به صلح موثر باشد .
بان کی مون گفت وظیفه مشترک همگی ما کار با یکدیگر در حمایت از به کارگیری سودمند وساطت است و به همین دلیل سازمان ملل تعاملات خود را با سازمانهای منطقه ای، کشورهای عضو سازمان و سازمانهای غیردولتی به منظور ایجاد ظرفیت بیشتر در وساطت، همکاری و شبکه های منطقه ای، ملی و محلی افزایش داده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش همکاری زنان در امر وساطت نیز اشاره کرد و گفت در ششم مهر (بیست و هفتم سپتامبر) نشست عالی رتبه ای در همین زمینه در مجمع عمومی برگزار خواهد شد و من همه وزیران مرتبط کشورهای عضو سازمان ملل را به شرکت در این جلسه مهم تشویق می کنم.
وی تاکید کرد: وساطت وقتی موفقیت آمیز خواهد بود که تعهد در حل اختلافات از طریق گفتگو و حمایتهای قاطع در این مسیر وجود داشته باشد.
بان کی مون گفت: متاسفانه برخی از حوادث فاجعه آمیزی که هم اکنون شاهد آن هستیم و بهای سنگینی که در ازای این حوادث پرداخت می شود، در نتیجه نبود اتحاد بین المللی و یا تمایل سیاسی بین دو طرف است.
وی افزود برغم آنکه امکان دارد همه اختلافات تابع میانجیگری نشود، ولی باید همواره به تعامل ادامه داد و در صدد یافتن فرصتی مناسب برای مذاکره بود.
دبیرکل سازمان ملل در پایان گزارش خود به مجمع عمومی گفت: تعهد ما به حل اختلافات و درگیری ها به شکل صلح آمیز محوریت منشور سازمان ملل است و وساطت در این بین ابزار کلیدی است.
کد مطلب: 6647
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *