۰
سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۹

چرا رئیسی با نماینده پوتین دیدار کرد؟

علیرضا رحیمی: منتظر پاسخ وزارت خارجه هستیم
در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دیدار نماینده ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با حجت الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حاشیه ساز شد.
چرا رئیسی با نماینده پوتین دیدار کرد؟
در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دیدار نماینده ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با حجت الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حاشیه ساز شد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، بسیاری از رسانه ها در خصوص دیدار عجیب و بی منطق ابراهیم رئیسی با نماینده ولادیمیر پوتین مطالبی نوشته و پرسش هایی مطرح کرده بودند. در این دیدار، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی با رستم مینیخانوف، رئیس جمهور تاتارستان و نماینده ویژه ولادمیر پوتین در امور ادیان مذهبی به بحث و گفت و گو نشست. دیداری که با توجه به اخبار رسانه های مختلف، در آن دیدگاه و مساله خاصی مورد بررسی قرار نگرفت و حرف های مطرح شده نیاز به یک دیدار حضوری با هیئت نمایندگان را توجیه نمی کرد. در این نشست که علاوه بر مینیخانوف، سامی گولین مفتی اعظم تاتارستان، لوون جاگاریان سفیر دولت روسیه در ایران، آلبرت کاریموف معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت، رومان شایخوتدینوف معاون نخست وزیر و وزیر اطلاعات و ارتباطات، تالیا مینولینا مسئول توسعه سرمایه گذاری و سرگی ایوانف مسئول کمیته امور گردشگری جمهوری تاتارستان حضور داشتند، تولیت آستان قدس در سخنانی رابطه جمهوری اسلامی ایران و مردم تاتارستان را نه تنها منحصر به جغرافیا، بلکه ریشه دار در باورهای مشترک اسلامی دانست. وی همچنین با فاصله گرفتن از جایگاه خود به عنوان صرف تولیت حرم مطهر امام رضا علیه السلام، خاطر نشان شد: «امیدواریم این روابط دوستانه گسترش بیشتری پیدا کند. امروز سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران گسترش روابط با همسایگان و کشورهای منطقه بویژه روسیه و تاتارستان است.» مساله قابل تأمل این جاست که این دیدار کمی پیش از آغاز تبلیغات رسمی کاندیداهای ریاست جمهوری برگزار شده و مهم تر آن که چنین نشست هایی در حوزه وظایف آستان قدس نمی گنجد. با این حال هنوز وزارت امور خارجه کشور واکنشی به این دیدار نداشته است. در همین راستا آنگونه که روزنامه ایران نوشته، علیرضا رحیمی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراها، روز یکشنبه و بعد از این دیدار خواستار بررسی موضوع در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی شد و با اشاره به شایعاتی که درباره دخالت روسیه در انتخابات امریکا مطرح شده است، تأکید کرد: «هر جور که به این دیدار نگریسته شود، شائبه دخالت در انتخابات در آن دیده می‌شود... با توجه به اینکه دیدار مقامات خارجی با مسئولان جمهوری اسلامی ایران باید براساس تشریفات خاصی صورت گیرد و لازم است تا در چارچوب پروتکل تشریفاتی این کار انجام شود، وزارت امور خارجه باید در این ‌باره توضیح دهد و مطرح کند که برای انجام این دیدار چه چیزی را در نظر گرفته است.»
در همین راستا، علیرضا رحیمی در پاسخ به سوال "مردم سالاری"، با بیان این نکته که هنوز پاسخ و واکنشی دریافت نکرده است تصریح کرد: «با توجه به تعطیلی عید سعید مبعث، منتظر هستیم تا وزارت امور خارجه در جلسه علنی مجلس اعلام نظر کند.» رحیمی همچنین نسبت به این سوال که خبر موضع گیری او در خبرگزاری های رسمی موجود نیست و آیا دلیلی برای حذف این خبر وجود داشته، پاسخ داد :«از طرف ما فشاری نبوده و باید از خود خبرگزاری ها سوال پرسید. ما پیگیری خودمان را انجام دادیم و منتظر هستیم تا جوابی از وزارت خارجه برسد.» گفتنی است ستاد انتخاباتی حجت الاسلام رئیسی نیز تا به این لحظه واکنشی در این خصوص نداشته است.
با نزدیک شدن به بیست و نهم اردیبهشت ماه و رأی گیری انتخابات ریاست جهوری، انتظار می رود تا مسئولین و اعضای هیئت نظارت بر انتخابات بیش از همیشه فعالیت کاندیداها را بررسی کرده و در قبال تخلف ها یا اشتباهات احتمالی صحیح ترین و به موقع ترین واکنش را داشته باشند. در خصوص دیدار یادشده نیز، باید منتظر ماند تا توضیحات وزارت امور خارجه تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده و پیگیری علیرضا رحیمی و نمایندگان دیگر به سرانجام برسد و انتخابات ریاست جمهوری بدون هیچ حاشیه ای برگزار شود.

گزارش : محمدمَهدی حسین¬نیا
کد مطلب: 68939
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *