۰
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۶
نتایج طرح ضربتی اعطای وام ازدواج

صف وام ازدواج، ناپدید می‌شود؟

قبل از اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج در اول مردادماه سال جاری تعداد افراد در صف وام ازدواج بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر بوده که تا 12 مرداد، تعداد ۲۱۵.۰۰۰ نفر از افراد در صف سامانه ثبت‌نام وام ازدواج کاهش یافته است. در حال حاضر 285 هزار نفت در صف وام ازدواج قرار دارند.
صف وام ازدواج، ناپدید می‌شود؟
آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که طرح ضربتی اعطای وام ازدواج که از ابتدای مرداد عملیاتی شد نتایج مثبتی داشته و صف زوجین منتظر اعطای این وامِ بسیار مهم، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
به گزارش مردم‌سالاری آنلاین، وام ازدواج قطعاً مهم‌ترین وام زندگی افراد جامعه است و بعضاً چندین خانواده درگیر و پیگیر اخذ وام برای جوانان دم بخت هستند. در سالیان گذشته، اعطای وام ازدواج به کندی صورت می‌گرفت و زوجین باید مدت‌ها در صف می‌ماندند تا مبلغ وام به حساب آن‌ها واریز شود.
در برخی موارد بعضاً وام ازدواج مدت‌ها پس از برگزاری مراسم عقد به حساب زوجین واریز می‌شد و برخی از زوجین به این امید که زودتر برای تشکیل زندگی جدید، به پول برسند، بانکی که متقاضی دریافت وام از آن بودند را بارها عوض می‌کردند.
اما حالا بانک مرکزی گزارش داده که اجرای طرح ضربتی وام ازدواج نتایج بسیار مثبتی داشته و صف طویل وام ازدواج کاهش جدی داشته است.
طبق آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی، شبکه بانکی کشور با اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج از ابتدای مردادماه سال جاری تا پایان هفته ششم اجرای این طرح، به بیش از ۳۱۰ هزار نفر از متقاضیان، وام پرداخت کرده است.
قبل از اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج در اول مردادماه سال جاری تعداد افراد در صف وام ازدواج بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر بوده که تا 12 مرداد، تعداد  ۲۱۵.۰۰۰ نفر از  افراد در صف سامانه ثبت‌نام وام ازدواج کاهش یافته است. در حال حاضر 285 هزار نفت در صف وام ازدواج قرار دارند.
تعداد پرداختی وام ازدواج از ابتدای سال 96 تاکنون بالغ بر ۶۴۲ هزار فقره بوده که حدود ۵۰ درصد آن مربوط به دوره اجرایی شدن طرح ضربتی اعطای وام ازدواج بوده است.
طبق طرح ضربتی اعطای وام ازدواج، قرار است که بانک‌های کشور میزان ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه خود را به تعداد قابل توجهی افزایش دهند و ظرف مدت دو ماه تا پایان شهریورماه سال جاری، تعداد ۵۰۰ هزار تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به متقاضیان ارائه نمایند.
هدف این طرح این بوده که با احتساب افرادی که در این مدت برای دریافت تسهیلات ثبت نام می‌کنند، صف وام ازدواج را به حدود 50 هزار نفر کاهش دهد.
بانک مرکزی گزارش داده که در در طول ۶ هفته از اجرای طرح، تعداد ثبت‌نام‌کنندگان جدید در سامانه وام ازدواج، بالغ بر ۱۱۵ هزار نفر بوده که نسبت به مدت مشابه گذشته و روال سابق، ثبت نام در سامانه با رشد بی‌سابقه ۱۰۰ درصدی مواجه شده است. این امر نشان می‌دهد که زوج‌های بسیاری وجود داشته‌اند که از اعطای وام ازدواج ناامید بوده‌اند و تنها با اجرایی شدن طرح ضربتی بانک مرکزی، راضی به ثبت نام در سامانه شده‌اند.
روند اعطای وام ازدواج در سالیان گذشته به دلیل عدم تناسب منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها با تعداد متقاضیان وام، روندی بسیار زمان‌بر بود. بسیاری از زوج‌های جوان حتی مجبور می‌شدند در بانک‌های مختلف به دنبال فردی آشنا بگردند تا بدین ترتیب روند پرداخت وام آن‌ها تسریع شود!
طولانی بودن مدت زمان اعطای وام ازدواج، بعضاً باعث می‌شد تا امر تشکیل خانواده زوج‌ها تا مدت‌ها عقب بیفتد. حالا می‌توان امیدوار بود که با اجرای موفقت‌آمیز این طرح ضربتی، این آسیب‌ها از جامعه رخت بربندد و زوج‌های جوان زودتر بتوانند با وام‌های 10 میلیونی (که برای یک زوج مجموع آن به 20 میلیون تومان می‌رسد) به خانه بخت بروند.
وام ازدواج تا مدت‌ها 3 میلیون تومان بود که با تصویب مجلس در سال 95، سقف وام ازدواج جوانان برای هر یک از زوجین از 3 به 10 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 4 ساله افزایش یافت.
بانک‌ها ابتدا تنها با اما و اگرهای فراوان افزایش سقف وام ازدواج جوانان را پذیرفتند و استدلالشان این بود که منابع قرض‌الحسنه کافی برای پرداخت وام ازدواج 10 میلیون تومانی را در اختیار ندارند. در مقابل این استدلال، کارشناسان امور بانکی و موافقان افزایش سقف وام ازدواج می‌گفتند که بانک‌ها منابع قرض‌الحسنه خود در امور غیرمرتبط استفاده می‌کنند و باید میزان بیشتری از این منابع را به پرداخت وام ازدواج تخصیص دهند.
کاهش صف طویلی که برای اعطای وام ازدواج شکل گرفته است می‌تواند کمک بسیاری به جوانان دم بخت و خانواده‌های آنان بکند. اگر بتوان فکری کرد که در بلندمدت هم اعطای وام ازدواج تسهیل شود و دیگری صفی در مقابل بانک‌ها برای دریافت وام ازدواج شکل نگیرد، سنت حسنه ازدواج هرچه بیشتر رواج خواهد یافت و دست و دل جوانان برای تشکیل خانواده جدید، کمتر خواهد لرزید.
 
کد مطلب: 73934
برچسب ها: وام ازدواج
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *