۰
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۶

احمدی‌نژاد به عراق می‌رود

 ایسنا نوشت:
سفیر ایران در عراق از سفر محمود احمدی‌نژاد به عراق در چارچوب روابط دوجانبه خبر داد.
حسن دانایی‌فر با اعلام این مطلب اظهار کرد: قرار است به‌زودی رییس‌جمهور کشورمان سفری را به عراق داشته باشد که به احتمال زیاد این سفر پس از برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهد بود.
او هم‌چنین درباره خروج آخرین گروه از افراد گروهک تروریستی منافقین از پایگاه اشرف، اظهار کرد: آخرین گروه از این افراد به پایگاه لیبرتی در بغداد منتقل شدند و به این ترتیب یکی از مهم‌‌ترین پایگاه‌های منافقین که علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامات تروریستی انجام می‌داد برچیده شد.
اهم اظهارات سفیر ایران در عراق در ادامه می‌آید:
پایگاه لیبرتی یک پایگاه موقت است که از زمان استقرار آخرین گروه از افراد گروهک تروریستی منافقین در آن تا حداقل سه ماه و حداکثر شش ماه باید این پایگاه از این افراد تخلیه شود و آنان به کشورهای مقصد منتقل شوند. فرم‌هایی در اختیار این افراد قرار گرفته است تا مقصد خود را مشخص کنند و آن‌ها به‌زودی آن‌جا را ترک می‌‌کنند.
چون این افراد در خاک عراق اقداماتی را علیه ملت ایران انجام داده‌اند، جمهوری اسلامی ایران علیه آن‌ها به دادگاه‌های عراق اقامه دعوی کرده است و از طریق مجاری رسمی به ویژه وزارت خارجه عراق به مراجع قضایی این کشور درخواست داده شده است. هم‌چنین برخی از این افراد با توجه به دخالتی که در انتفاضه شعبانیه داشته‌اند و مرتکب قتل مردم عراق شده‌اند نیز پرونده‌هایی در دادگاه‌های این کشور دارند.
(درباره اتهامات مطرح شده مبنی بر این که ایران از طریق آسمان عراق و هواپیماهای مسافربری به دولت سوریه کمک نظامی می‌‌رساند) شرکت‌های هواپیمایی در همه جای دنیا با یکدیگر تعاملات نزدیکی دارند همان‌طور که عراق از آسمان ایران برای عبور و رسیدن به کشورهای مختلف استفاده می‌کند. ما هم ‌‌‌متقابلا از آسمان این کشور استفاده می‌کنیم. اما چنین ادعاهایی درباره ایران کاملا غیرواقع است. در طول ۳۰ سال گذشته همیشه چنین ادعاهایی درباره ایران مطرح شده است و حرف جدیدی نیست.
(درباره دور زدن تحریم‌ها از کانال عراق) عراق آن قدر گرفتاری دارد که به دنبال افزایش تولید نفت خود است. در حال حاضر ایران فرآورده‌های نفتی را در قالب قراردادهایی دوجانبه به عراق می‌فروشد. ایران پس از سقوط صدام برای نیروگاه‌های این کشور ‌‌با قیمت‌های جهانی فرآورده‌های نفتی را صادر می‌کند. اینکه عراق در حال دور زدن تحریم‌ها به نفع ایران است، حرفی است که از سوی آمریکایی‌ها مطرح می‌شود و آن‌ها هیچ وقت مدرکی برای این گفته‌های خود ارائه نکرده‌اند. معتقدم این ادعاها در راستای اعمال فشار به ایران است و آن را تکذیب می‌کنم.
بانک‌های عراق و ایران همکاری‌های سنتی و عادی با یکدیگر دارند اما بنا به تحریم‌هایی که علیه ایران صورت گرفته است روابط آن‌ها کاهش یافته است.
 
کد مطلب: 7583
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *