۰
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۴۰
مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل:

اسرائیل توانایی کافی برای حمله به ایران را ندارد

یک اندیشکده مشهور آمریکایی در گزارشی بر عدم توانایی رژیم صهیونیستی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران تاکید کرد



به نقل از روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، اندیشکده «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل» که در واشنگتن مستقر است، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی فاقد قابلیت های کافی برای حمله به ایران است و کاری بیشتر از به تعویق انداختن تلاش‌های ایران در مسیر پیشرفت برنامه هسته‌ای نمی‌تواند انجام دهد.

این اندیشکده آمریکایی همچنین در گزارش جدید خود مدعی شده است که آمریکا تنها کشوری است که می‌تواند حمله نظامی پیشگیرانه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد.

بر اساس مطالعه اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل که در ماه سپتامبر منتشر شده است، آمریکا تنها کشوری است که قدرت هوایی، توان پشتیبانی و ترکیبی از نیروهای زمینی و دریایی در خلیج فارس را دارد و از این طریق می تواند در یک دوره زمانی، عملیاتی مداوم انجام دهد و در صورتیکه ارزیابی تخریب نبرد نشان دهد که پروازهای تهاجمی بیشتری مورد نیاز است، آمریکا مجددا اقدام به حمله می کند.

این اندیشکده آمریکایی در ادامه تاکید کرده است: اسرائیل فاقد توانایی برای انجام حملات پیشگیرانه‌ علیه ایران است و نمی تواند کاری بیشتر از یک یا دو سال تعویق در برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد.

در ادامه گزارش اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل اینطور آمده است که: حمله اسرائیل به ایران به بی ثباتی منطقه‌ای، درگیری و تروریسم منطقه‌ای منجر خواهد شد و به لحاظ امنیت منطقه ای،‌ پیامدهای فاجعه‌باری خواهد داشت.

اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل مدعی شده است که حمله اولیه به ایران با هدف آسیب زدن به تاسیسات تحقیقاتی و غنی سازی بشدت محصور ایران و سایت‌های موشک بالستیک این کشور صورت خواهد گرفت.

این مطالعه در تلاش برای کم اهمیت نشان دادن توان دفاعی و تهاجمی جمهوری اسلامی ایران، همچنین مدعی است که ایران در مواجه با چنین حمله‌ای ناتوان است و منافع اقتصادی و امنیتی آمریکا در کشورهای خلیج فارس را هدف قرار می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران به احتمال زیاد اسرائیل را به سهیم بودن در این حمله متهم می‌کند و سعی می‌کند تلافی کند و یا با موشک بالستیکی که حامل سلاح‌های متعارف یا کشتار جمعی (شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی) است حمله می‌کند و از سوی دیگر حزب الله را برای انجام حملات مرزی علیه اسرائیل فعال می‌کند.

جروزالم پست همچنین در ادامه اینگونه نوشت که گزارش جدید این اندیشکده آمریکایی در اشاره‌ای صریح به احتمال حمله اسرائیل به ایران بدون رضایت آمریکا تصریح کرده است که: اگر ایران مسیر تولید تسلیحات هسته‌ای را دنبال کند، آمریکا باید به تنهایی بر سر جدول زمانی [حمله] تصمیم بگیرد.

اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل تاکید می‌کند که گزینه نظامی باید تنها در صورتی استفاده شود که تمام گزینه‌های مسالمت آمیز بی اثر شده باشد.

همچنین این اندیشکده آمریکایی تصریح کرده است که به دلیل آنکه تاسیسات هسته‌ای ایران پراکنده و بشدت تحت حفاظت هستند، تاثیر نهایی حمله به رهبری آمریکا علیه تاسیسات هسته‌ای ایران هنوز نامشخص است.
کد مطلب: 7612
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *