۱
شنبه ۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۰
بگومگوی مقامات صهیونیستی درباره ایران بالا گرفته است

تشنج در اسرائیل

رئیس موساد: توافق هسته‌ای قریب الوقوع با ایران، فاجعه‌ای راهبردی خواهد بود
یک مقام ارشد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگاران به ارائه جزئیاتی درباره دیدار بنی گانتس، وزیر جنگ صهیونیستی و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا پرداخت و گفت که گانتس در این ملاقات مخالفت شدید اسرائیل با توافق در حال شکل‌گیری با ایران را اعلام کرده است.
تشنج در اسرائیل
گروه سیاسی- هدیه گل‌محمدی: یک مقام ارشد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگاران به ارائه جزئیاتی درباره دیدار بنی گانتس، وزیر جنگ صهیونیستی و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا پرداخت و گفت که گانتس در این ملاقات مخالفت شدید اسرائیل با توافق در حال شکل‌گیری با ایران را اعلام کرده است.
گفت‌وگوها میان مقامات صهیونیستی با مقام‌های آمریکایی در پی آن افزایش یافته است که هفته گذشته پاسخ آمریکا به اظهار نظر ایران درباره متن پیش‌نویس توافق احیای برجام را به هماهنگ‌کننده مذاکرات وین ارسال کرده است. صهیونیست‌ها تلاش دارند بر روند این رایزنی‌ها تاثیر بگذارند و مانع از حصول توافق نهایی شوند.
به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، این مقام ارشد صهیونیستی در ادامه گفت که بنی گانتس به مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرده است که اسرائیل «نیاز دارد» آمریکا گزینه نظامی معتبری علیه ایران داشته باشد.
وی همچنین به خبرنگاران گفت که دیدار گانتس و جیک سالیوان مثبت و صمیمانه بوده و بنی گانتس مخالفت اسرائیل با توافق در حال شکل‌گیری با ایران برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را اعلام کرده است، چراکه معتقد است که این، یک توافق بسیار بد است.
این مقام وزارت جنگ رژیم صهیونیستی افزود: برنامه هسته‌ای ایران از زمان خروج دونالد ترامپ (رئیس جمهور پیشین آمریکا) از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ گسترش یافته است. از نظر من این اقدام ترامپ اشتباه بود.
وی گفت که اسرائیل تلاش کرده است تا حد امکان در یک سری جنبه‌های خاص بر این توافق تاثیر بگذارد اما همان‌طور که می‌داند در حال حاضر (توافق) به نفع اسرائیل نیست. این مقام صهیونیستی تصریح کرد که آنها به دنبال طولانی‌تر و قوی‌تر کردن توافق احتمالی با ایران هستند. این مقام صهیونیستی با ادعای اینکه «کشورهای منطقه نیز نگران توافق هسته‌ای در شکل‌گیری با ایران هستند»، گفت: بازیگران منطقه کمتر از ما درباره این توافق نگران نیستند. ما کانال‌های دیپلماتیک داریم. آنها از بسیاری لحاظ به ما اعتماد دارند که بتوانیم اثر بگذاریم و آنها(آمریکا) را مجاب کنیم.
حمله به نقش نتانیاهو در خروج آمریکا از برجام
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با بیان اینکه نتانیاهو مسئول وخیم شدن اوضاع درخصوص موضوع هسته‌ای ایران شد در واکنش به اظهارات رئیس موساد گفت که بازگشت نتانیاهو به قدرت خطرناک تر از توافق هسته‌ای با ایران است.
دیوید بارنیا، رئیس سازمان موساد روز گذشته در اظهاراتی گفت که توافق هسته‌ای با ایران «فاجعه ای راهبردی» برای این رژیم است. ایهود اولمرت، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در واکنش به این اظهارات گفت که اسرائیل با هیچ فاجعه راهبردی مواجه نیست و این رژیم قوی است.
وی گفت که احتمال بازگشت بنیامین نتانیاهو و بن غفیر به قدرت بزرگ ترین خطر راهبردی است که بیشتر از توافق هسته‌ای اسرائیل را تهدید می‌کند.
اولمرت گفت که باید روی این خطر تمرکز کرد زیرا بیشتر از هر چیز دیگری اسرائیل را تهدید می‌کند.
نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد که نتانیاهو مسئول وخیم شدن اوضاع در خصوص تهدیدات هسته‌ای ایران شد و در حقیقت او بیشتر از هر مسئول صهیونیستی دیگر مسئول پیشرفت ایران در امکان ساخت بمب هسته‌ای است.
مکور ریشون، رژیم صهیونیستی نگران تاثیر توافق هسته‌ای بر توافقات سازش (توافق ابراهیم) با کشورهای عربی است که در واقع به منظور مقابله با نفوذ ایران انجام شد.
مائیر بن شابات، رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در اظهاراتی تاکید کرد که یکی از پیامدهای منفی امضای توافق هسته‌ای با ایران این است که توافقات سازش با کشورهای عربی را در معرض خطر قرار می‌دهد و مانعی در برابر تقویت روابط با کشورهای عربی خواهد بود.
وی همچنین خاطر نشان کرد که توافق هسته‌ای باعث می‌شود که اسرائیل نتواند توافقات سازش با دیگر کشورها را ادامه دهد.
بن شابات بازگشت سفیر امارات به تهران را دلیلی بر این امر دانست و گفت که این مساله یک نقطه تحول است که امکان بازگشت روابط تهران با کشورهای عربی خلیج(فارس) را به همراه دارد به ویژه اینکه بعد از امضای توافق هسته‌ای جایگاه و نفوذ ایران افزایش خواهد یافت. رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی همچنین اجازه ندادن کشور عمان به شرکت‌های هواپیمایی صهیونیستی برای استفاده از حریم هوایی این کشور را دلیل دیگری بر این مساله خواند.
به گزارش ایسنا، دیوید بارنیا، رئیس سازمان موساد هم اخیرا در اظهاراتی گفت که توافق هسته‌ای قریب الوقوع با ایران در صورتی که امضا شود»فاجعه ای راهبردی» خواهد بود.
وی گفت که این توافق در طولانی مدت باعث می‌شود که روند دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تسهیل شود.
در روزهای اخیر و در سایه نزدیک شدن به امضای توافق هسته‌ای رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی دیدارهای خود را افزایش داده است و یکی از این دیدارها با یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهییونیستی بود.
وی تاکید کرد: ایران به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت، زیرا هم تهران و هم واشنگتن منافع راهبردی در آن دارند و اکنون فرصت امضای توافق نزدیک به ۱۰۰درصد است.
رئیس موساد در دیدار با یائیر لاپید با اشاره به اینکه با امضای توافق هسته‌ای و به محض برداشتن تحریم‌ها ایران به صدها میلیارد دلار دست خواهد یافت، خاطرنشان کرد: امضای توافق باعث می‌شود که ایران به توانایی‌های بسیار گسنرده ای دست یابد.
بارنیا گفت که این اموال به حزب الله، جهاد اسلامی، انصارالله یمن، حماس و نیروی قدس سپاه کمک خواهد کرد و این امر چالش‌های بزرگی را در مقابل آمریکا و اسرائیل ایجاد خواهد کرد.وی گفت: من نگران این هستم که برخی کشورهای منطقه به ایران به عنوان یک الگو نگاه کنند و این مساله باعث می‌شود که مقابله با نفوذ ایران دشوار شود.
رئیس موساد همچنین تاکید کرد که توافق موجود بسیار بدتر از توافق ۲۰۱۵ خواهد بود.
ریشه جنون اسرائیل
در کل چهار صدا از اسرائیل و به ویژه مراکز قدرت در آن در قبال توافق احتمالی شنیده می‌شود. تندترین صدا از ارکان قدرت مربوط به داوید بارنئا، رئیس موساد است که توافق را «بسیار بد» و «فاجعه راهبردی» برای اسرائیل خوانده است.
ژنرال اهرون حیلفا، رئیس بخش اطلاعات ارتش و ژنرال‌های دیگری در همین بخش صدای دوم را نمایندگی می‌کنند که اعتقاد دارد توافق بد حتی بهتر از عدم توافق است. صدای سوم نیز مخالفت با توافق کنونی و در عین حال عدم مخالفت مبنایی با اصل توافق است. یائیر لاپید از این طیف است. وی معتقد است که تل آویو مخالف اصل توافق نیست، بلکه توافق کنونی را قبول ندارد و خواهان اعمال اصلاحاتی در آن است.
صدای چهارم نیز مخالفت با هر گونه توافق است و این صدا بیشتر از شرکای راستگرای کنونی دولت و همچنین بنیامین نتانیاهو در خارج از قدرت شنیده می‌شود.
دلیل نخست، اساسا ارتباطی به مذاکرات و مضمون آن ندارد، بلکه انگیزه‌ای کاملا داخلی دارد و آن هم معطوف به انتخابات نوامبر آتی است. برجام و احیای آن امروز به یک متغیر مهم و تاثیرگذار در انتخابات پیش روی اسرائیل تبدیل شده و با توجه به نوع عداوت میان جمهوری اسلامی و اسرائیل و همچنین راستگراتر شدن جامعه اسرائیل، اساسا واژه «توافق» با ایران فارغ از مضمون آن (هر چند کلا یک طرفه به نفع آمریکا باشد) امری بسیار ناخوشایند است و هر گونه حمایت از آن در این کارزار انتخاباتی بسیار هزینه‌ساز است و از این رو، همه در مقام اعلام موضع سرسختانه علیه توافق در حال ربودن گوی سبقت از یکدیگر هستند؛ در حالی که به نظر نمی‌رسد که این شکل مخالفت برونداد مواضع واقعی لااقل بخشی از سیاستمداران اسرائیلی باشد که قبلا در موقعیت‌های دیگری مواضع متفاوتی داشتند. به عنوان مثال، یائیر لاپید و وزیر رقیبش، بنی گانتز که هر دو این روزها شدیدا با توافق احتمالی اعلام مخالفت می‌کنند و گفته‌اند که این توافق برای اسرائیل الزام آور نخواهد بود و بر خلاف آن عمل خواهند کرد، خود اساسا طرفدار نگاه کلان امنیتی اسرائیل هستند که توافق برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران را بهتر می‌داند.
در این میان گفتنی است که نخست وزیر اسرائیل خود از مخالفان خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای بود؛ اما حالا چنین موضع سرسختانه‌ای علیه احیای آن می‌گیرد.
مخلص کلام اینجا، این که با توجه به توسعه گسترده برنامه هسته‌ای ایران در نتیجه خروج آمریکا از این توافق و جمع بندی تصمیم‌سازان اسرائیلی مبنی بر رسیدن برنامه هسته‌ای ایران به نقطه برگشت‌ناپذیر حتی از طریق حمله نظامی، توافق تحت شرایطی برای مهار برنامه‌ هسته‌ای ایران در سیاست مبنایی غیر اعلامی اسرائیل اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
بر اساس این گزارش، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها طی عصر امروز خبر داد.
وی اعلام کرد : بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین پاسخ آمریکا به مواضع ایران در رابطه با متن پیشنهادی اروپا بر سر احیای برجام را «بسیار معقول» خواند.
وبگاه خبری – تحلیلی اکسیوس اخیرا در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی نوشته بود: اگرچه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا تلاش کرده به اسرائیل اطمینان دهد که در مذاکرات احیای برجام امتیاز جدیدی به ایران نداده است، مقامات اسرائیلی می‌گویند که نسبت به این موضوع اطمینان ندارند. بنابر این گزارش، مقامات کاخ سفید در روزهای گذشته به همتایان اسرائیلی خود اطمینان داده‌اند که علی‌رغم وجود برخی گزارشات در رسانه‌ها مبنی بر امتیازدهی واشنگتن به تهران در جریان مذاکرات وین، آمریکا هیچ امتیاز جدیدی به ایران نداده است.
اکسیوس افزود: اما اسرائیل از این اطمینان‌بخشی‌های آمریکا راضی نشده است. یک مقام اسرائیلی در این باره گفت که مذاکرات با واشنگتن درباره تهران در روزهای گذشته سخت‌تر شده است، بیشتر بحث‌ها پشت درهای بسته انجام شده و هدف این بوده است که مطمئن شوند، کاخ سفید متوجه شده که نگرانی‌های اسرائیل چقدر جدی است.
کد مطلب: 172863
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *