۰
سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰

کشت 15 هکتار زعفران در استان قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از کشت 15 هکتار زعفران در اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: از این میزان کشت 12 هکتار کشت‌های قدیمی و 3 هکتار کشت‌های جدید زعفران است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از کشت 15 هکتار زعفران در اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: از این میزان کشت 12 هکتار کشت‌های قدیمی و 3 هکتار کشت‌های جدید زعفران است.
به گزارش ایسنا، «محمدرضا طلایی» در حاشیه مراسم برداشت زعفران در یکی از مزارع استان قم، اظهار کرد: کشت زعفران از گذشته دور در بسیاری از مناطق مرکزی ایران متداول بوده به طوری که در اوایل ظهور اسلام نثار کردن درهم و زعفران در ایران و به خصوص در شهر قم رواج داشته و از نوشته کتاب تاریخ قم معلوم می شود که در اکثر روستاهای قم کشت زعفران رایج بوده است.
وی افزود: روش‌های سنتی فعلی که برای تولید و فرآوری زعفران به کار می‌رود همه قدیمی شده و میزان تولید پاسخگویی هزینه‌ها نیست، از این‌رو با نواندیشی و به کارگیری روش‌های نوین میزان تولید در واحد سطح افزایش یافته و محصول اقتصادی و با کیفیت تولید می‌شود.
طلایی در ادامه سخنان خود به اهداف توسعه کشت زعفران در استان اشاره و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین هدف از توسعه کشت زعفران تغییر الگوی کشت به‌علت محدود بودن نیاز آبی زعفران به خصوص در مناطق کم آب است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای کشاورزان را یکی دیگر از اهداف توسعه کشت زعفران در استان دانست و خاطرنشان کرد: تولید زعفران به‌عنوان یک محصول با ارزش علاوه بر مصارف گوناگون داخلی، باعث ارزآوری می‌شود.
طلایی گفت: در اراضی کوچک که امکان کشت سایر محصولات به علت عدم کاربرد ماشین‌آلات در آن‌ها اقتصادی نیست، امکان کشت زعفران وجود دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که زعفران گیاهی است که در مناطق خشک و نیمه خشک گرمسیر رشد می‌کند، تصریح کرد: این گیاه در مناطقی که آب و هوای معتدل و تابستان‌های خشک و زمستان‌های ملایم داشته باشند، رشد مطلوب‌تری دارد و کیفیت محصول آن نیز بهتر است.
کد مطلب: 77753
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *