۰
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۳

غرب با پیشنهاد ایران برای خلع سلاح هسته‌ای مخالفت كرد

ابتکار عمل ایران و مصر برای اصلاح سیاست خلع سلاح هسته‌ای با مخالفت شدید آمریکا، روسیه، فرانسه و انگلیس روبرو شد.
به نقل از خبرگزاری «رویترز»، کشورهای غربی با پیشنهاد ایران و مصر در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اصلاح پیش‌نویس قطعنامه غربی‌ها که هدف آن ممانعت از گسترش بمب‌های هسته‌ای بود، مخالفت کردند.

بر اساس این گزارش، پیش‌نویس قطعنامه مذکور که پس از چند روز مذاکره در پشت درهای بسته تدوین شده بود، به خاطر اختلاف میان تعدادی از کشورها به رهبری ایران با گروهی از کشورهای غربی، به اجماع دست نیافت.

به گفته دیپلمات‌ها، ایران و مصر قصد داشتند، بندی را به قطعنامه اضافه کنند که پیشنهاد می‌داد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خلع سلاح هسته‌ای نقش داشته باشد. اما این پیشنهاد با مخالفت کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و روسیه یعنی چهار کشور دارای تسلیحات هسته‌ای روبرو شد. علت مخالفت آنها نیز این بوده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجمع درستی برای ایفای این نقش نیست.

کنفرانس سالانه ۱۵۵ عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور معمول قعطنامه‌های متعددی را به تصویب می‌رساند و سیاست‌ها کلی و بعضا چالش‌ برانگیزی را در طول نشست یک هفته‌ای خود در وین تدوین می‌کند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۱ منازعه‌ برانگیزترین مسئله به فعالیت‌های آژانس برای اطمینان حاصل کردن از عدم انحراف مواد هسته‌ای برای اهداف غیر مسالمت‌آمیز مربوط می‌شد که یکی از وظایف مهم آژانس تحت پیمان منع اشاعه هسته‌ای به شمار می‌رود.

سال جاری نیز ایران اعلام کرد در پاراگرافی که گفته «پادمان‌های آژانس جزء بنیادی منع اشاعه هسته‌ای است»، اصلاح شود و عبارت «خلع سلاح هسته‌ای» نیز به آن اضافه شود. اما این پیشنهاد با ۵۵ رای مخالف در برابر ۹ رای موافق رد شد. پس از آن نیز قطعنامه مذکور با ۸۶ رای موافق و ۱۶ رای ممتنع از جمله ایران به تصویب رسید.
کد مطلب: 7861
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *