۰
شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۷

سه اقدام هماهنگ غرب علیه ایران در یک روز

بازتاب اقدام دولت کانادا در قطع روابط دیپلماتیک با ایران، درخواست سه دولت اروپایی برای افزایش تحریم ها علیه ایران، بیانیه ضد ایرانی سه سناتور آمریکایی و درخواست آن ها برای اتحاذ موضعی سخت تر علیه ایران و تقدیر جامعه یهودیان آمریکا از اقدام دولت کانادا، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
بازتاب اقدام دولت کانادا در قطع روابط دیپلماتیک با ایران، درخواست سه دولت اروپایی برای افزایش تحریم ها علیه ایران، بیانیه ضد ایرانی سه سناتور آمریکایی و درخواست آن ها برای اتحاذ موضعی سخت تر علیه ایران و تقدیر جامعه یهودیان آمریکا از اقدام دولت کانادا، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، مهمترین خبری که طی ۲۴ ساعت گذشته توجه تقریباً همه مطبوعات بین المللی را به خود جلب کرده، اقدام یکجانبه دولت کانادا در قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران است. در این میان اغلب رسانه ها تنها به انتشار این خبر بسنده کرده و وارد فاز تحلیل آن نشده اند.



«گالف تودی»، از جمله آخرین روزنامه هایی که این خبر را منتشر کرده، نوشته دولت کانادا حمایت ایران از سوریه، مخالفت ایران با اسرائیل و نگرانی از امنیت دیپلمات هایش را به عنوان دلایل اقدام خود ذکر کرده است. این روزنامه همچنین اشاره کرده دولت کانادا هیچ واقعه مشخصی را به عنوان دلیل اقدام خود ذکر نکرده، اما بر سر موضوع سوریه، اظهارات شدیداللحنی را علیه ایران مطرح کرده است. این دولت همچنین مدعی شده ایران به سبب پیگیری برنامه هسته ایش، مهمترین تهدید علیه صلح جهانی است!

به جز رسانه هایی که در اولین ساعات، خبر اقدام دولت کانادا را منتشر کردند، «آیریش تایمز»، «دیلی استار»، «تلگراف» و «نشنال پست» نیز اوایل وقت صبح امروز این خبر را بازتاب داده اند.

در همین حال، دیگر اخبار و وقایع روز گذشته تاکنون، این گمانه را تقویت می کند که اقدام دولت کانادا نه اقدامی یکجانبه و تصمیمی مختص به این کشور، بلکه اقدامی هماهنگ از سوی دولت های غربی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران است.



در تأیید این مدعا، می توان به خبر «رویترز» اشاره کرد که از درخواست آلمان، فرانسه و انگلیس برای افزایش تحریم ها علیه ایران خبر داده است. وزیر خارجه آلمان با طرح ادعای پیشرفت نداشتن مذاکرات با ایران، از ضرورت وضع تحریم های جدید علیه ایران سخن گفته و وزرای خارجه دو کشور دیگر نیز در اظهاراتی، از وضع تحریم هایی جدید طی روزهای آینده خبر داده اند. جالب اینکه خود رویترز در مطلب خود با اشاره به ناکام ماندن تحریم ها علیه ایران می نویسد پس از اعمال تحریم نفتی، مشخص نیست اتحادیه اروپا چه کار دیگری می تواند علیه ایران انجام دهد!



هم راستا با این دو اقدام، سه تن از سناتورهای تندروی آمریکایی نیز با انتشار بیانیه ای، خواستار اقدامات شدیدتر ایالات متحده علیه ایران و همچنین کمک این کشور به مسلح کردن مخالفان سوری شده اند. به نوشته «واشنگتن پست»، جان مک کین، جو لیبرمن و لیندسی گراهام، سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی، ضمن طرح ادعای مشکوک بودن و نرمش ناپذیری ایران و تلاش این کشور برای دستیابی به سلاح هسته ای، خواستار اتخاذ موضع شدیدتری در این رابطه شده اند. این سه تن همچنین اعتراف کرده اند که تحریم های اقتصادی، ایران را از ادامه برنامه هسته ایش باز نخواهد داشت.



اما در نهایت، خبری که «تایمز اسرائیل» منتشر کرده، می تواند به نوعی بیانگر ریشه و آبشخور همگی این اقدامات خصمانه علیه ایران باشد. به نوشته این روزنامه، رهبران انجمن های یهودیان آمریکا ضمن ابراز خرسندی و استقبال از تصمیم کانادا در قطع روابط سیاسی با ایران، از دیگر کشورها خواسته اند با الگو گرفتن از این اقدام، روابط خود را با ایران قطع نمایند. این افراد در جریان «کنفرانس روسای سازمان های اصلی یهودی آمریکا»، ستایش های کم سابقه ای را متوجه مقامات دولت کانادا کرده و به نوبه خود حملاتی را متوجه ایران کرده اند.
کد مطلب: 5917
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *