۰
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۲

عربستان در مرز با قطر کانال حفر می‌کند

«سعود القحطانی» مشاور دیوان پادشاهی عربستان چند روز پس از انتشار اخباری در مورد تصمیم دولت ریاض برای حفر کانال در مرز این کشور با قطر، این خبر را تایید کرد.
«سعود القحطانی» مشاور دیوان پادشاهی عربستان چند روز پس از انتشار اخباری در مورد تصمیم دولت ریاض برای حفر کانال در مرز این کشور با قطر، این خبر را تایید کرد.
به گزارش ایرنا، القحطانی در توئیتر نوشت: ایجاد کانال 'سلوی' قطر را به بخشی از جزیره سلوی تبدیل خواهد کرد؛ در تاریخ خواهد آمد که زمانی در این سرزمین یک دولتی بوده است.
او همچنین در مطلب دیگری در توئیتر نوشت: آیا ایجاد جزیزه سلوی با قوانین بین المللی در تضاد است؟ آیا عربستان حق ایجاد پایگاه نظامی در آن را دارد؟ آیا عربستان می تواند نیروگاه هسته ای در آن دایر کند و زباله های هسته ای را در آنجا قرار دهد؟. 
مشاور دیوان پادشاهی عربستان سپس جواب می دهد: «10 هزار درصد این حق برای کشور (عربستان) وجود دارد.»
القحطانی در توئیت دیگری با تایید ارتباط این اقدام با تنش میان عربستان با قطر، نوشت: در ابتدای آغاز بحران گفتم که (ماجرا) هنوز شروع نشده است.
بر اساس آنچه منابع سعودی درباره طرح سلوی منتشر کرده اند، عربستان در صدد ایجاد یک کانال دریایی جدید از منطقه سلوی تا خور العدید در امتداد ساحل شرقی خود و نزدیک به مزرهای زمینی با قطر به طول 60 کیومتر، عرض 200 متر و عمق 20 متر است. 
بر اساس این طرح یک پایگاه نظامی سعودی در فاصله یک کیلومتری میان مرزهای قطر و کانال دریایی سلوی احداث خواهد شد و بخش باقیمانده نیز به محل دفن زباله‌های هسته‌ای عربستان پس از آغاز فعالیت رآکتورهای هسته‌ای این کشور تبدیل می شود. 
قطر پس از احداث این کانال بخشی از «جزیره سلوی» می‌شود. در واقع قطر پس از اجرای این طرح نه یک جزیره مجزا بلکه بخشی از جزیره سلوی و هم مرز با پایگاه نظامی عربستان خواهد بود.
منابع خبری عربستان پیشتر نوشتند: این طرح برای اجرا، تنها نیاز به صدور دستور رسمی دارد.
کد مطلب: 84657
برچسب ها: عربستان قطر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *