۰
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۹

نگرانی اردوغان از نتیجه انتخابات پیش رو

یک کارشناس مسائل ترکیه، خانم «مرال آکشنر» وزیر پیشین کشور ترکیه را که به تازگی حزب «نیک» را تاسیس کرده، جدی‌ترین رقیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی این کشور دانست.
یک کارشناس مسائل ترکیه، خانم «مرال آکشنر» وزیر پیشین کشور ترکیه را که به تازگی حزب «نیک» را تاسیس کرده، جدی‌ترین رقیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی این کشور دانست.
رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا در مورد تصمیم اردوغان جهت برگزاری انتخابات زود هنگام در این کشور، اظهار کرد: چنین موضوعی از چند ماه پیش در ترکیه مطرح بود چرا که بعد از تصویب قانون اساسی جدید این کشور و تغییر نظام سیاسی ترکیه از سیستم پارلمانی به سیستم ریاستی، تحلیلگران معتقد بودند که باید انتخابات زودرس در ترکیه برگزار شود چرا که عملا با توجه به این تغییرات و متمرکز شدن قدرت در دست رییس‌جمهور، بودن نخست‌وزیر در مسند امور دیگر موضوعیتی نداشت.
وی با بیان اینکه فعالیت همزمان نخست‌وزیر و رییس‌جمهور در ترکیه از نظر حقوق اساسی وضعیت پیچیده‌ای را در این کشور ایجاد کرده بود، اظهار کرد: در حالیکه قانون اساسی در ترکیه تغییر کرده بود ولی مسئولان مبتنی بر قانون اساسی قبلی عمل می‌کردند. در همین چارچوب برخی از تحلیلگران معتقد بودند که وضع موجود خلاف قانون اساسی است و باید هر چه زودتر انتخابات برگزار شود و وظایف از نخست‌وزیر به رییس‌جمهور منتقل شود.
وی با بیان اینکه اردوغان پیش از این فکر می‌کرد که با برگزاری انتخابات در سال ۲۰۱۹ می‌تواند شانس پیروزی خود را افزایش دهد، اما تحولات در صحنه سیاسی و داخلی ترکیه و همچنین تحولات منطقه شرایط را به نفع حزب عدالت و توسعه تاکنون به پیش نبرده و این نیز یکی از عوامل موثر در تصمیم اردوغان برای برگزاری انتخابات زود هنگام در این کشور بود، خاطرنشان کرد: بعد از کودتای ۲۰۱۶ در ترکیه، برخورد دولت با طرفداران « فتح‌الله گولن» که دولت ترکیه معتقد است او مسبب کودتا شده است، بسیار تشدید شد و بسیاری از وابستگان و نزدیکان به این فرد از کارهایشان اخراج و یا بازداشت شدند. این نوع برخوردها باعث شد که فرار سرمایه از ترکیه سرعت بیشتری بگیرد  و این موضوع به اقتصاد ترکیه و رشد آن ضربه جدی وارد کرد. در همان زمان آقای اردوغان از مردم خواست که به بانک‌ها اعتماد کنند و پول‌های خود را در بانک‌ها نگه دارند ولی در مجموع همان‌طور که اشاره شد این نوع برخوردها باعث شد که محبوبیت اردوغان کاهش پیدا کند و نارضایتی‌هایی از نظر اقتصادی به وجود بیاید.
قهرمان‌پور با بیان اینکه برخوردهای دولت اردوغان با طرفداران عبدالله گولن و مخالفان که منجر به بازداشت و اخراج تعدادی از اساتید دانشگاه و حزب دموکرات خلق شد، میزان نارضایتی طبقه متوسط از حزب عدالت و توسعه را افزایش داد، خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۰۲ اردوغان با حمایت قشر متوسط توانست بر مسند قدرت قرار بگیرد ولی عملکرد اردوغان در طی این سال‌ها باعث شده که این قشر حمایت‌های خود را از اردوغان پس بگیرد چنانکه برخی از آنها معتقدند که دولت اردوغان در حال حرکت به سمت دیکتاتوری است و به دنبال افزایش بی‌رویه قدرت خود است.
وی با بیان اینکه اردوغان با توجه به از دست دادن این قشر از طرفدارانش تلاش کرد که حمایت ملی‌گرایان را به دست آورد، ادامه داد: او فکر می‌کرد که از طریق عملیات شاخه زیتون و حضور نظامی در سوریه می‌تواند آرای از دست رفته خود را از طریق جذب ملی‌گرایان و طرفداران حزب حرکت ملی جبران کند اما عملیات ترکیه در سوریه آن طور که اردوغان وعده داده بود، به پیش نرفت و دولت ترکیه در نهایت با توافق روسیه توانست وارد منطقه عفرین شود.
این کارشناس مسائل ترکیه با بیان اینکه اردوغان از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو با توجه به مسائل مطرح شده نگران است و این نظرسنجی‌ها نیز نگرانی‌هایش را به نوعی تایید می‌کند چرا که حزب عدالت و توسعه در جایگاه متزلزلی قرار دارد، تصریح کرد: در همین چارچوب می‌بینیم که پیش از برگزاری انتخابات، اردوغان و حزب عدالت و توسعه ائتلاف خود را با حزب حرکت ملی اعلام کرده اند.
وی در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه با ادامه وضع موجود محبوبیت اردوغان در حال کاهش است، ادامه داد: به نظر می‌رسد که رقیب جدی اردوغان در این انتخابات، خانم مرال آکشنر باشد چرا که او چهره‌ای جدید و ناشناخته است و دیگر رقبای اردوغان چهره سیاسی سابقه‌دار هستند که چندان مورد تمایل مردم ترکیه نیستند.
قهرمان پور با بیان این که خانم آکشنر می تواند آرای بخش قابل توجهی از زنان ترکیه را به خود جلب کند، افزود: از طرف دیگر به نظر می رسد بخشی از آرای آکشنر نیز سلبی باشد و تعدادی از رای دهندگان صرفا برای این که اردوغان در انتخابات پیروز نشود، به او رای بدهند.
کد مطلب: 85610
برچسب ها: اردوغان انتخابات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *