۰
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۶

گزارشی از جشن خانه تئاتر

چند سال است که نیمه اول اردیبهشت ماه همراه است با جشن خانه تئاتر، امسال هم این جشن از هفت اردیبهشت‌ماه کار خود را آغاز کرده و با تفاوت‌هایی چون اضافه شدن سمپوزیوم‌ها و همچنین تجمیع اجراها در محل خانه هنرمندان ایران درحال برگزاری است.
گزارشی از جشن خانه تئاتر
چند سال است که نیمه اول اردیبهشت ماه همراه است با جشن خانه تئاتر، امسال هم این جشن از هفت اردیبهشت‌ماه کار خود را آغاز کرده و با تفاوت‌هایی چون اضافه شدن سمپوزیوم‌ها و همچنین تجمیع اجراها در محل خانه هنرمندان ایران درحال برگزاری است.
چند سال است که نیمه اول اردیبهشت ماه همراه است با جشن خانه تئاتر، امسال هم این جشن از ۷ اردیبهشت‌ماه کار خود را آغاز کرده و با تفاوت‌هایی چون اضافه شدن سمپوزیوم‌ها و همچنین تجمیع اجراها در محل خانه هنرمندان ایران درحال برگزاری است.
به گزارش ایسنا،در این دوره بخش‌های مختلفی از هنرهای نمایشی در قالب‌هایی چون اجراهای محیطی، سمپوزیوم‌های تخصصی طراحان صحنه و لباس، نمایشگاه‌ عکس از طراحان و همچنین عکاسان تئاتری و در نهایت اجراهای صحنه‌ای که شامل دو بخش نمایش‌های کودکان و همچنین بزرگسالان می‌شود که همه آنها در محوطه بیرونی و داخلی خانه هنرمندان به اجرا گذاشته می‌شوند.
در دومین روز از برگزاری این جشن، در بخش اجراهای محیطی، نمایش‌هایی چون بازی و رقص عروسک‌های غول پیکر، دوچرخه سواران مبارک، رقص محلی گروه سرمستان ( مهرداد آبجار)، نمایش عروسکی دگردیسی (زهرا مریدی)، نقالی ( ابوالفضل ورمرزیار)، نمایش خیابانی ازدواج به سبک ایرانی( حیدر رضایی)، نقالی کودکان ( ترنم جاهد: داستان تولد سهراب، آیه پازوکی: داستان هفت خوان رستم)،  نمایش کودک بریم سفر (علی صفا) و همچنین سیاه بازی (گروه ماه مهربان) به صحنه رفتند.
نکته قابل توجه در این اجراها، همراه شدنشان با موسیقی‌هایی بود که به نظر می‌آمد تماشاگران از شنیدن آن راضی بودند. در این بخش از برنامه که شامل بخشهای متنوعی بود، نمایش‌هایی به اجرا در می‌آمدند که بی‌شباهت به تئاترهای رو حوضی نبود، اما گاهی شوخی‌هایی از طرف بازیگران سیاه‌باز نمایش دیده می‌شد که به تقلید از شخصیت یک فیلم یا سریال بود و این کار از کاراکتر یک سیاه باز که شوخی‌هایی خاص خودش را باید داشته باشد، از طرف مخاطبان چندان مورد پسند نبود.
حضور دو عروسک غول پیکر در این بخش که هر روز تا پایان جشن خانه تئاتر در بخش محیطی اجرا خواهند داشت، برای کودکان جذابیت زیادی داشت. این دو عروسک که هر یک توسط یک عروسک گردان هدایت می‌شوند، صحبت نمی‌کنند و کلام نمی‌گویند و فقط با موسیقی‌هایی محلی و همچنین نواهای نوروزی حرکت می‌کنند.
در بخش‌های جانبی نیز غرفه‌هایی برای سرگرمی کودکان مانند غرفه گریم صورت و همچنین عروسک سازی ایجاد شده است که مخاطبان خود را داشت.
نکته قابل تامل دیگر در بخش اجراهای محیطی این جشن، سطح کیفی و نحوه انتخاب آنها است زیرا که سطح اجراها از وضعیت مطلوبی برخوردار نمی‌باشد.
در ادامه به سراغ سهراب سلیمی دبیر این دوره جشن خانه تئاتر رفتیم که او در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اولین روز و افتتاحیه این جشنواره با روز جمعه و تعطیلی مواجه شده بود که توانست جمعیت خوبی را به خود جذب کند و دومین روز از برگزاری آن هم با توجه به اینکه در یک روز کاری واقع شده است شرایط مناسبی از نظر تماشاگران دارد و مورد استقبال بوده است.
این هنرمند در ادامه بیان کرد: من به عنوان دبیر این جشن تمام تلاشم بر این است تا در بخش محیطی را در نظر داشته باشیم، فردی که درحال گذر است و برای لحظاتی به این سمت کشیده می‌شود شاهد دقایقی شاد، مفرح و متنوع باشد. جامعه خسته  به یک روحیه نیاز دارد و این روحیه از طریق اجرای برنامه‌های متنوع می‌تواند ایجاد شود. اکنون هم این بستر برایش فراهم شده است. نکته دیگر این است که در خلال این طنازی‌ها به مسائل اجتماعی و خانوادگی هم پرداخته شده است. برنامه‌های درون سالنی هم کاملا متفاوت از این فضا درحال برگزاری است. زیرا قاب و مدیوم آن کاملا بسته‌تر و تفکری‌تر است و با مدیریت هر انجمنی از خانه تئاتر در این ایام به تقدیر از فعالیت‌های در طول سال خود می‌پردازند. سمپوزیومی هم امسال برای اولین بار از طرف انجمن طراحان صحنه و لباس درحال برگزاری است و هر روز نشست‌هایی تحلیلی زیر نظر اساتید این بخش برگزار می‌شود. همچنین نمایش‌های صحنه‌ای که در دو گروه سنی کودکان و بزرگسالان در سالن استاد انتظامی برگزار می‌شوند نیز از دیگر بخش‌های ما است.
دبیر این دوره جشن خانه تئاتر درباره بودجه برگزاری این مراسم و نحوه تامین آن گفت: این برنامه پانزدهمین سال برگزاری خود را تجربه می‌کند بنابراین قائم به شخص به وجود نیامده است. ۷ دوره که دبیری این جشن به عهده من بوده انرژی بسیار زیادی را از ما گرفته‌ است و ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که حداقل پول کرایه تاکسی این هنرمندان حاضر در جشن تامین شود و کمک هزینه‌ای به آنها داده شود و اگر بخواهیم به خانه تئاتر  به عنوان یک واحد صنفی نگاهی داشته باشیم برای دریافت کمک هزینه و ورود اسپانسرها انرژی زیادی را صرف کرده‌ایم و ما تا آخرین لحظه به حضور اسپانسرها مطمئن نیستیم‌ و با این حال که تامین مالی این جشن در دقیقه ۹۰ انجام شد، خروجی امسال نسبت به سال گذشته بهتر خواهد بود.
در ادامه، انجمن طراحان حرکت خانه تئاتر در این روز مراسمی را برای تقدیر از پیشکسوتان و همچنین فعالیت‌های یک ساله خود در تالار شهناز خانه هنرمندان برگزار کرد. در این برنامه هنرمندانی به اجرای حرکاتی نمایشی پرداختند و در نهایت از برگزیدگان و پیشکسوتان این حوزه تقدیر به عمل آمد.
در بخش صحنه‌ای هم دو نمایش در تالار استاد انتظامی به نمایش درآمد که یکی نمایش ویژه کودکان و نوجوانان به نام «قهوه قجری» کاری از ملیکا رضی در ساعت 17 بود و نمایش دیگری ویژه بزرگسالان به نام «چه کسی از ویرجینیاولف می‌ترسد» کاری از سینا میرشمس به همت کانون کارگردانان اجرا شد.
شش نمایش به همت کانون کارگردانان، هر روز از ساعت ۲۰ در سالن انتظامی خانه‌ی هنرمندان به روی صحنه می‌روند که لیست نمایشها به شرح زیر است:
شنبه: «چه کسی از ویرجینیا ولف میترسد» به کارگردانی سینا میر شمس، یک شنبه: «پیکر زن همچون میدان نبرد»  به کارگردانی افشین علی اصفهانی، دوشنبه: «مستخدم ماشینی»  به کارگردانی حسین محمدی ومجید محمدی، سه شنبه: «خرده جنایتهای زن و شوهری» به کارگردانی علیرضا بختیاری، چهارشنبه: «کلفتها» به کارگردانی مسعود تفضلی مقدم، پنج شنبه: «مده آ» به کارگردانی علی حسینی
حضور کودکانی در بین مخاطبان نمایش بزرگسال با وجود آنکه گفته شده بود که این نمایش به لحاظ محتوا ویژه بزرگسالان است قابل تامل بود.
هر روز در ایام برگزاری این جشن ویژه‌نامه‌ای به نام «جشننامه» چاپ می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد که شامل قسمت‌هایی چون جدول برنامه‌ی روزانه، چند گفت‌وگو با مسئولین برگزاری این جشن، یادداشت، پیام‌ها و یک مقاله ترجمه شده است.
در نهایت در این جشنواره که با بودجه‌ای حداقلی از طرف خانه تئاتر تامین شده است، جای خالی دیگر هنرهای نمایشی مانند نمایشهای آیینی، دینی و همچنین حضور هنرمندان و چهره‌های مطرح و نمایش‌هایی پرمخاطب به وضوح حس می‌شود که قطعا در صورت حضورشان در بخش‌های مختلف بر جذابیت و اعتبار بخشی به این جشن کمک می‌کرد.
پانزدهمین دوره جشن خانه تئاتر با همکاری بانک آینده، انجمن هنرهای نمایشی، شهرداری تهران، حوزه هنری، بنیاد رودکی، بنیاد فردوسی، خانه هنرمندان ایران،خانه سینما، موسسه هنرمندان پیشکسوت و صندوق اعتباری هنر از ۷ اردیبهشت تا ۱۵ اردیبهشت از ساعت ۱۶:۰۰ در محل خانه هنرمندان ایران برپاست.
کد مطلب: 85726
برچسب ها: تئاتر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *