۰
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۹

ادعای یک روزنامه آمریکایی درباره ظریف

بوستون گلوب ادعا کرد: وزیرامورخارجه پیشین آمریکا در تلاش برای حفظ برجام در جریان سفر محمدجواد ظریف به نیویورک با وی دیدار کرد.
بوستون گلوب ادعا کرد: وزیرامورخارجه پیشین آمریکا در تلاش برای حفظ برجام در جریان سفر محمدجواد ظریف به نیویورک با وی دیدار کرد.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه بوستون گلوب، جان کری وزیرامورخارجه پیشین آمریکا در ماه‌های اخیر دیدارهای خصوصی و تماس‌های تلفنی متعددی را برای حفظ توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی انجام داده است.
این روزنامه ادعا کرد: در همین راستا جان کری که برای حصول توافق هسته‌ای تلاش زیادی کرده بود، با محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه ایران که ماه گذشته برای شرکت در یک نشست در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد، دیدار و درباره راه‌های حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رایزنی کرد.
وی همچنین دیدارها و گفت‌وگوهایی با تعدادی از مقامات اروپایی داشته است.  کری ماه گذشته با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیرامورخارجه پیشین آلمان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.
وزیرامورخارجه پیشین آمریکا علاوه بر این با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه هم در نیویورک و هم در پاریس دیدار کرده است.
مکرون که به تازگی در یک سفر رسمی به واشنگتن رفته بود نیز در دیدار با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرد تا وی را برای ماندن در توافق هسته‌ای متقاعد کند. ترامپ در ماه ژانویه اعلام کرد که اگر توافق هسته‌ای تا روز 12 ماه مه اصلاح نشود، واشنگتن دیگر در این توافق نخواهد ماند.
جان کری در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نیز بارها به همراه ارنست مونیز، وزیر انرژی پیشین آمریکا برای حمایت از برجام به ویژه در میان اعضای کنگره شامل پل رایان، رئیس کنگره رایزنی‌هایی انجام داده بود.
توافق هسته‌ای که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به عنوان یک دستاورد تاریخی شمرده می شد، به شدت مورد انتقاد دونالد ترامپ است. وی این توافق را بدترین توافق مذاکره شده در تاریخ آمریکا می داند و بارها تهدید به خروج از آن کرده است.
به گفته رهبران کنگره و مقامات سیاست خارجی آمریکا احتمال خروج ترامپ از برجام علیرغم تلاش های زیاد رهبران اروپایی برای حفظ این توافق بسیار بالا است.
کد مطلب: 85993
برچسب ها: محمدجواد ظریف
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *