۰
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۴
شناورهای آمریکایی چگونه وارد آبهای ایران شدند؟

جزییات بازداشت و آزادی تفنگداران آمریکایی

بیانیه تشکر کری از ایران پس از آزادی تفنگداران
جزییات بازداشت و آزادی تفنگداران آمریکایی
صبح امروز در شرایطی آغاز شد که شبکه‌های خبری تلگرامی و موبایلی، همزمان با سایتها و خبرگزاریها، خبر توقیف دو شناور آمریکایی را مخابره می کردند. خبری که از سوی روابط عمومی نیروی دریایی سپاه اعلام شد و از توقیف دو شناور رزمی آمریکایی و دستگیری سرنشینان آن توسط واحدهای شناوری رزمی این نیرو در خلیج فارس خبر می داد. 
اما بر خلاف آنچه برای ملوانان انگلیسی در زمان دولت قبل رخ داده بود، تفنگداران آمریکایی خیلی زود آزاد شدند تا نه تنها اقتدار ایران در آبهای سرزمینی خود، در معرض دید جهانیان قرار گیرد، بلکه اثبات شود که در صورت بروز اشتباه از طرف مقابل، برخورد سیاسی با آنها حتی اگر آمریکایی باشند صورت نمی گیرد.
به گزارش فریادگر، صبح امروز روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: در ساعت 16:30 سه شنبه مورخ 94/10/22 دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل ده تفنگدار مسلح که وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند. بنابر اعلام روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در هنگام توقیف این شناورها، ناوگروه هواپیمابر «ترومن» آمریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب‌های بین‌المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشته است. همچنین نیروی دریایی سپاه اعلام کرده است، در زمان توقیف شناورهای رزمی آمریکایی، ناوگروه هواپیمابر «شارل دوگل» فرانسه نیز در شمال‌شرقی جزیره فارسی در آب‌های بین المللی در حال گشت‌زنی بوده است. روابط عمومی نیروی دریایی سپاه یادآور شده است: سرنشینان شناورهای آمریکایی شامل 9 مرد و یک زن با برخورد اسلامی رزمندگان منطقه دوم دریایی سپاه در سلامت کامل در محل مناسبی مستقر شده‌اند.
تماس تلفنی کری با ظریف
صبح دیروز و ساعاتی بعد از رسانه ای شدن این اتفاق، یک منبع آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، از تماس تلفنی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خبر داد. بر اساس این گزارش، کری در این تماس تلفنی با ظریف درباره آزادی اتباع آمریکایی بازداشت شده گفت‌وگو کرد. واشنگتن پست گزارش داد، کری در گفت‌وگو با ظریف مدعی شده است که تعرض قایق‌های آمریکایی به حریم دریایی کشورمان غیرعمدی بوده و به دلیل مشکلات فنی رخ داده است.
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان ضمن تأیید خبر بازداشت 10 آمریکایی توسط نیروهای ایرانی، گفت که کاخ سفید وضعیت به وجود آمده را به دقت رصد می‌کند. وی افزود، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در رابطه با این رخداد با اعضای کنگره در تماس خواهد بود. ارنست خاطرنشان کرد: به طور قطع همه باید بدانند که ما با طرف ایرانی در تماس هستیم و آنها به ما این اطمینان را داده‌اند که افراد بازداشت شده سالم هستند. در همین خصوص، پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: ما با ایران در تماس هستیم و این اطمینان را گرفته‌ایم که قایق‌ها و سرنشینان به زودی بازگردانده خواهند شد. بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی اوباما نیز به سی.ان.ان گفت: ما روی این موضوع کار می‌کنیم و امیدواریم مسأله حل شود. یک مقام آمریکایی نیز به سی.ان.ان گفته که افراد بازداشت شده، شب را در ایران سپری خواهند کرد و احتمالاً صبح آزاد خواهند شد. پیش‌تر منابع نظامی آمریکایی اعلام کردند که ارتش این کشور ارتباط مخابراتی خود را با دو قایق که بنا به ادعای طرف آمریکایی در حال حرکت از کویت به بحرین بوده‌اند، از دست داد.
...و سرانجام آزاد شدند
خبرها درباره بازداشت شدگان آمریکایی توسط سپاه، برای طرف آمریکایی ناامیدکننده نبود و سرانجام ظهر دیروز روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیر عمدی بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رها سازی تفنگداران دستگیر شده آمریکایی در آب‌های بین المللی خبر داد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: در پی ورود غیر قانونی و غیر مجاز دو فروند شناور رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و در حوالی جزیزه فارسی در عصر روز گذشته (سه‌شنبه مورخ 94/10/22 ) این شناورها پس از تمکین اخطار شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه متوقف و سرنشینان آن که 9 تفنگدار مرد و یک تفنگدار زن بودند، دستگیر شدند.
این اطلاعیه افزوده است: همانگونه که در اطلاعیه‌های قبلی تصریح شده بود در هنگام توقیف این دو شناور رزمی، ناوگروه هواپیمابر "ترومن" آمریکا و ناوگروه هواپیمابر "شارل دو گل " فرانسه در آب‌های بین المللی منطقه حضور داشته‌اند و همزمان ناو گروه هواپیمابر آمریکایی اقدام به تحرکات انفعالی و احساسی هوایی و دریایی نمود که با هوشمندی و مدیریت مقتدرانه نیروی دریایی سپاه کنترل و آرامش در منطقه تأمین شد.
در ادامه این اطلاعیه با بیان اینکه "در شناورهای آمریکایی‌ سلاح‌های سبک و نیمه سنگین وجود داشته است" تصریح شده است: پس از انتقال و استقرار تفنگداران دستگیر شده در محل پایگاه نیروی دریایی سپاه، بررسی‌های لازم پیرامون چرایی و چگونگی ورود غیر قانونی آنان آغاز گردید و همزمان مقامات سیاسی آمریکا در تماس‌های مکرر با مقامات سیاسی کشورمان با غیر عمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران آمریکایی را در خواست کردند. این اطلاعیه افزوده است: پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی در تعامل با مراجع ذی‌صلاح سیاسی و امنیت ملی کشور و مشخص شدن سهوی و غیر عمدی بودن ورود شناورهای رزمی آمریکا به آب‌های جمهوری اسلامی ایران و عذر خواهی آنها، تصمیم به رها سازی آنان گرفته شد.
این اطلاعیه با تأکید بر اینکه "آمریکایی‌ها متعهد شدند که دچار اشتباهات مجدد نشوند" آورده است: تفنگداران دریایی دستگیر شده لحظاتی قبل با نظارت شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های بین المللی رها شدند. در پایان این اطلاعیه تأکید شده است رزمندگان غیور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مانند گذشته در پهنای خلیج فارس و تنگه هرمز با اقتدار و صلابت از سیادت دریایی و مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران دفاع خواهند کرد.
رفتار ما با تفنگداران آمریکایی اسلامی بود
پس از آزادی آنها، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه رفتار ما با تفنگداران آمریکایی اسلامی بود گفت که آن‌ها واقعا نمی‌دانستند در آب‌های کشور ما هستند. به گزارش ایسنا سردار فدوی در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت 14 شبکه اول سیما در خصوص نوع رفتار با تفنگداران آمریکایی گفت: به دلیل این‌که رفتار ما با آن‌ها اسلامی و بر مبنای اسلام بود؛ بنابراین آن‌ها نیز نگرانی از رفتار ما نداشتند. در عین حال از همان ابتدا تصریح کردند که نمی‌دانستند در سرزمین ما به سر می‌برند.
وی ادامه داد: بررسی‌های ما از سیستم‌های شناورهای آن‌ها نیز نشان داد که حرف‌شان غیردرست نیست. در حالی‌که در آرامش بودند، رفتار مناسبی با آن‌ها شد و از غذا و امکان اسکان خوبی برخوردار بودند. بچه‌های ما ترجیح دادند از جاهایی که خودشان در آن به سر می‌برند و بهتر است، برای نگهداری از این تفنگداران آمریکایی استفاده شود.
سردار فدوی همچنین خاطر نشان کرد: آن‌ها در نهایت با قبول اشتباه توسط خود آن‌ها و همچنین توسط دیپلمات‌های آمریکایی و اینکه سعی می‌کنند از بروز این اتفاق جلوگیری کنند و عذرخواهی کردند مسئولین تصمیم گرفتند آن‌ها آزاد شوندو توسط شناورهای ما به ناو آمریکایی تحویل داده شدند و اکنون در اختیار ناوهای آمریکایی هستند.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص علت ورود آن‌ها به آب‌های کشورمان گفت:‌ مسافت کویت تا بحرین مسافت زیادی است و آن‌ها عنوان کردند که از کویت به بحرین می رفتند و ظاهرا هماهنگی مناسبی بین این شناورها و ناوبر این منطقه وجود نداشته و در حال طی کردن این منطقه بودند که البته نباید با چنین شناورهایی این مسافت را طی می کردند و در این بین سیستم آن‌ها نیز مشکل پیدا کرده و ارتباطشان قطع شده و این موضوع مشخص بود.
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران همچنین تاکید کرد: یکی از تفنگداران آمریکایی خانم بود که رفتار بسیار خاص تری با ایشان نشان داده شد. سردار فدوی در ادامه اظهار کرد: شناور آمریکایی از امکانات موقعیت‌یاب از جمله جی‌پی اس برخوردار بوده ولی این سیستم دچار مشکل شده است.
این مقام عالی‌رتبه در سپاه پاسداران در مورد واکنش رزم‌ناو آمریکایی در لحظات اولیه دستگیری ملوانان آمریکایی و اینکه آیا اقدام این رزم‌ناو در راستای آزاد کردن این ملوان‌ها بوده است، گفت:‌ آمریکایی‌ها خاصه به خصوص نیروهای آنها که مربوط به نیروی دریایی آمریکا هستند تجربه حضور در خلیج فارس را دارند و مطمئن هستند که در هیچ درگیری در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز نمی‌توانند به اهداف خود برسند و نتیجه اینگونه درگیری‌ها انهدام ناو‌ها یا برگشت بی‌ثمر آنها خواهد بود.
فدوی ادامه داد: در 40 دقیقه اول آمریکایی‌ها به خاطر فشار روانی که بر آنها بود در موقعیتی انجام وظیفه نکردند که یک نیروی دریایی حرفه‌ای انجام می‌دهد و آنها احتمالاً به خاطر این اقدامشان مورد توبیخ قرار گرفته یا می‌گیرند. فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیک و استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز و با اعتقاد به اینکه حضور نیروهای آمریکایی در این منطقه همواره باعث ایجاد ناامنی شده است که نمونه آن در جنگ هشت‌ساله و جنگ خلیج فارس قابل مشاهده است، تصریح کرد: راه‌حل اصلی این است که آمریکایی‌ها این منطقه را ترک کنند.
فدوی در بخش دیگری از اظهارات خود در این گفت‌و گوی خبری با بیان اینکه اقدام قاطع سپاه پاسداران دو پیام برای دنیا و آمریکایی‌ها داشت، افزود: این اقدام توانمندی نیروهای مسلح ایران را نشان داد و اینکه اگر دیگر نیروهای منطقه به این نیرو پیوندند خود کشورهای منطقه توانایی آن را دارند که امنیت منطقه را تأمین کنند. وی ادامه داد: همچنین با توجه به این موضوع آمریکایی‌ها باید بفهمند که حضور آنها در منطقه نه تنها اهداف آنها را تأمین نمی‌کند بلکه باعث ایجاد ناامنی می‌شود و باید آمریکایی‌ها در این ارتباط تصمیمی بگیرند که هم در راستای منافع کل جهان باشد و خود این کشور هم به عنوان عضوی از جامعه جهانی از آن بهره ببرد.
آمریکا آزادی تفنگداران آمریکایی را تایید کرد
ساعاتی بعد،  پنتاگون ضمن تأیید آزادی این نظامیان اعلام کرد: هیچ شواهدی دال بر این که سربازانش در مدت بازداشت مورد آزار قرار گرفته‌اند وجود ندارد. هم‌چنین نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای بازگشت تفنگدارانش را در سلامت کامل تایید و اعلام کرده است آن‌ها از طریق هوایی به پایگاه نظامی آمریکا منتقل شده‌اند. نیروی دریایی آمریکا هم‌چنین تاکید کرد که هیچ شواهدی مبنی بر این که آنان در طول بازداشت مورد آزار قرار گرفته باشند وجود ندارد و درباره علت وقوع این حادثه تحقیق خواهد کرد.

بیانیه تشکر کری از ایران پس از آزادی تفنگداران آمریکایی
وزیر امور خارجه آمریکا پس از آزادی تفنگداران نیروی دریایی این کشور از ایرانی‌ها برای حل این مساله تشکر کرد. به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه واشنگتن پست، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز پس از آزادی 10 تفنگدار نیروی دریایی این کشور بیاینه‌ای منتشر و از آزادی سربازان کشورش از ایرانی‌ها تشکر کرد.
وی در بیانیه خود آورده است: من از این که سربازان نیروی دریایی‌مان در امنیت به آمریکا بازگشته‌اند بسیار خرسندم. من خود به عنوان یک سرباز نیروی دریایی از اهمیت حضور این نیروها در سراسر جهان و کار حساسی که نیروی دریایی در منطقه خلیج فارس انجام می‌دهد مطلعم. کری افزود:‌ من به مردان و زنان جوان‌مان در لباس نظام افتخار می‌کنم و می‌دانم که آن‌ها تا چه حد وظایف خود را در قبال دیگران و به علاوه در قبال دیگر نیروهای دریایی که در تنگنا قرار دارند جدی می‌گیرند. وزیر امور خارجه آمریکا هم‌چنین بیان کرد: من از مقامات ایرانی برای همکاری‌شان برای حل این مساله به شکل مناسب بسیار تشکر و قدردانی می‌کنم. او در ادامه تاکید کرد: این‌که این مساله که به صورت صلح‌آمیز و موثر حل شده، نشان دهنده نقش حساسی است که دیپلماسی در حفظ ایمنی، امنیت و قدرت کشورمان ایفا می‌کند.
کد مطلب: 54021
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *