۰
جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۹

آتش بس افغانستان و طالبان

رئیس جمهور افغانستان به حمایت از فتوای عالمان دینی این کشور، در جنگ علیه طالبان آتش‌ بس اعلام می‌ کند.
رئیس جمهور افغانستان به حمایت از فتوای عالمان دینی این کشور، در جنگ علیه طالبان آتش‌ بس اعلام می‌ کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که در راستای پیشنهاد عالمان دینی وی از روز 27 ماه رمضان تا پنجمین روز عید فطر را برای آتش بس با گروه طالبان در نظر گرفته است.
وی در پی انفجار انتحاری روز دوشنبه در کابل که به کشته شدن 14 تن از جمله هفت عالم مذهبی انجامید، با اشاره به فتوای علمای دینی با طالبان اعلام آتش بس موقت کرد.
غنی در پیامی ویدئویی که در صفحه فیس‌ بوک وی نیز منتشر شده است، گفت: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان از روز 27 ماه رمضان تا پنجمین روز تعطیلات عید فطر با توجه به فتوای تاریخی علمای مذهبی، با طالبان آتش بس موقت اعلام می‌ کند.»
رئیس جمهور افغانستان این آتش‌ بس را نشانگر «پایمردی» دولت و مردم افغانستان به روند صلح خواند و اظهار داشت که این آتش بس برای طالبان فرصتی است تا به خود بیایند و متوجه شوند که خشونت‌، «قلب‌ ها و مغزها را به سوی آنان جذب نمی‌ کند» و بالعکس مردم افغانستان را بیشتر با آنان بیگانه می‌ کند.
او گفت که جزئیات این آتش بس در نشست بزرگی به زودی اعلام خواهد شد.
رئیس جمهور افغانستان در عین حال از نیروهای امنیتی خواست برای مقابله با هر نوع حمله و تعرضی آمادگی داشته باشند.
اما او گفت عملیات نظامی علیه گروه داعش، القاعده و سایر گروه‌ های تروریستی بین‌ المللی ادامه خواهد یافت.
روز یکشنبه و دوشنبه هفته جاری بیش از دو هزار عالم دینی از سراسر افغانستان برای گفت و گو درباره صلح در لویه جرگه (شورای بزرگ) گرد هم آمدند. روحانیون در این جلسه فتوایی در ممنوعیت بمب‌ گذاری انتحاری صادر کردند و خواستار بازگشت طالبان به گفت و گوهای صلح شدند.
آنها در بیانیه‌ ای اعلام کرده بودند: «ما عالمان این جنگ را نادرست و در تضاد با شریعت می دانیم و این جنگ غیر از ریخته شدن خون مسلمانان نتیجه‌ ای ندارد بنابراین به پایان این جنگ در سریع ترین زمان ممکن فتوا می‌ دهیم.»
این روحانیون ضمن درخواست از دولت برای اعلام آتش بس خطاب به طالبان گفتند: «از طالبان می‌ خواهیم برای جلوگیری از خونریزی به پیشنهاد صلح دولت پاسخ مثبت دهد.»
مسئولیت حمله انتحاری روز دوشنبه که 14 کشته و 17 زخمی به جای گذاشت را داعش بر عهده گرفت اما مدرکی برای ادعای خود ارائه نکرد. طالبان نیز هر گونه دخالت در این حمله را انکار کرده است.
کد مطلب: 88224
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *