۰
جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۷

روز قدس به روایت رسانه های عربی

برگزاری مراسم روز جهانی قدس و حضور گسترده مردم در حمایت از فلسطین در بیشتر کشورهای جهان در کانون توجه رسانه های عربی قرار گرفت. بسیاری این روز را فرصت وحدت بخشی مسلمانان در دفاع از مساله فلسطین و مبارزه و مقاومت دانستند.
برگزاری مراسم روز جهانی قدس و حضور گسترده مردم در حمایت از فلسطین در بیشتر کشورهای جهان در کانون توجه رسانه های عربی قرار گرفت. بسیاری این روز را فرصت وحدت بخشی مسلمانان در دفاع از مساله فلسطین و مبارزه و مقاومت دانستند.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، راهپیمایی روز قدس امسال نیز همچون سال های گذشته در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در شهرهای مختلف ایران و بسیاری دیگر از کشورهای جهان برگزار شد.
مردم ایران و بسیاری از کشورهای جهان با سر دادن شعار و حمل پلاکارد و پرچم های مقاومت فلسطین جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه ملت فلسطین به ویژه در نوارغزه که این روزها در معرض حملات وحشیانه صهیونیست ها قرار دارد، محکوم کردند.
رسانه های جهان عرب نیز از این رویداد حماسی غافل نمانده و تحلیل هایی در این زمینه منتشر کردند.
در ادامه این گزارش نگاهی به مهم ترین محورهای تحلیلی رسانه های عربی در مورد روز جهانی قدس و دفاع مسلمانان از مساله فلسطین خواهیم داشت.

** حضور پر شور مردم در راهپیمایی روز قدس
تارنماهای «المیادین» و «العهد» لبنان و تارنمای روزنامه «الوسط» بحرین و «الدستور» مصر حضور پر شور مردم ایران و دیگر کشورها در راهپیمایی روز جهانی قدس را کانون توجه قرار دادند.
به نوشته تارنمای المیادین، راهپیمایی روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در ایران، عراق و دیگر کشورها آغاز شد. شرکت کنندگان در راهپیمایی میلیونی ایران در 900 شهر این کشور بر ادامه حمایت از انتفاضه و مقاومت مردم فلسطین تاکید و طرح های یهودی سازی قدس را محکوم کردند.
به نوشته روزنامه الوسط، راهیپمایی روز قدس ساعت 10:30 صبح روز جمعه در تهران و دیگر استان های ایران آغاز شد. شرکت کنندگان در این راهپیمایی ادامه حمایت از مردم فلسطین و مقاومت آنان در برابر رژیم اشغالگر را مورد تاکید قرار دادند. آنان همه طرح هایی را که خواهان از بین بردن مساله فلسطین و یهودی سازی قدس است، محکوم کردند. تظاهرات کنندگان در روز جهانی قدس شعار «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» سر دادند و خواستار نابودی این غده سرطانی شدند.
به نوشته تارنمای العهد، هزاران نفر از مردم فلسطین راهی قدس اشغالی شدند تا در مسجد الاقصی نماز جمعه را اقامه کنند. این در شرایطی است که هیات ملی عالی خواستار ادامه راهپیمایی و شکست حصار برای برپایی راهپیمایی میلیونی در قدس شد.
در این زمینه سازمان اوقاف اسلامی هم آمادگی خود را برای استقبال از 500 نمازگرار اعلام کرد و کمیته هایی هم در شهر قدس اشغالی آمادگی لازم برای تسهیل ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی را فراهم کرده اند.
در آن سوی دیگر نیروهای رژیم اشغالگر به طور بی سابقه ای در مرزهای نوار غزه با هدف آمادگی برای رویارویی با راهپیمایی میلیونی روز قدس و سالروز نکبت در حال آماده باش به سر می برند.
تحلیلگران صهیونیست گفته اند نزدیک بودن روز نکبت (روز اعلام کشور اسرائیل) به روز جهانی قدس مردم را تحریک می کند و سبب می شود تعداد زیادی در این راهپیمایی شرکت کنند.
«ماهر صافی» تحلیلگر مسائل سیاسی و یکی از رهبران جنبش فتح به روزنامه الدستور گفت: مردم فلسطین در برابر رژیم اشغالگر که همواره به ترور، اشغال و یهودی سازی قدس و از بین بردن تاریخ و جغرافیای فلسطین و شهرک سازی در همه سرزمین های فلسطین ادامه می دهد راهی جز مقاومت ندارند.
او گفت جمعه در همه بخش های نوار غزه روز جهانی قدس برپا می شود و تظاهراتی در این مناطق برگزار می شود تا همه بدانند که قدس برای مردم فلسطین است و این شهر پایتخت کشور فلسطین است. مردم به تظاهرات مسالمت آمیز خود ادامه می دهد تا پیام آشکار خود را به همه کسانی که علیه مساله فلسطین و قدس توطئه می کنند، برسانند. ما راه حل های تردید برانگیزی را که خواهان سلب حقوق مشروع مردم فلسطین است، نمی پذیریم.

** عامل وحدت بخش مسلمانان
نشریه «المنار» فلسطین ، روزنامه «الثوره» یمن و تارنمای «الثبات» لبنان روز جهانی قدس را وحدت بخش مسلمانان در دفاع از مساله فلسطین به شمار آوردند.
نشریه المنار نوشت: امام خمینی (ره) با این عبارات که «من از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنیم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند» ابتکار عمل بزرگداشت روز جهانی قدس را آغاز کرد.
این موضوع در مراحل بعد به یک گزینه راهبردی تبدیل شد که می تواند امت اسلامی و مقدسات مردم را حفظ کند. این گزینه راهبردی در آن زمان در سایه تنش های سیاسی و نظامی برای از بین بردن واقعیت ها از نظر بیشتر مردم قابل درک نبود، اما اکنون امت اسلامی اهمیت این روز را درک می کند و آن را نقطه عطفی برای مشخص کردن گزینه های آینده برای وحدت اسلام می داند.
با مطالعه اهمیت این ابتکار عمل بزرگ می توان مسائل زیر را مشاهد کرد. نخست اینکه اعلام روز جهانی قدس نویدبخش حرکتی متفاوت برای تصحیح روند مساله فلسطین و دادن اولویت به حقوق و مبارزه مردم فلسطین در سطح منطقه ای و جهانی است. دوم اینکه می توان این گزینه را که امام خمینی آن را بخشی از اندیشه سیاسی خود قرار داد یک گزینه راهبردی درباره مسائل منطقه به شمار آورد. او این مساله را مناسبتی جهانی قرار داد. زیرا که جلوه ها و چارچوب آن با مفهوم آزادی متناسب است. سوم اینکه چارچوبی که ایشان برای مساله فلسطین وضع کرده است این مناسبت را فرصتی برای تقویت وحدت در داخل امت و جامعه اسلامی قرار داده است تا یکی از خطرناک ترین نکاتی که دشمن برای سو استفاده از آن تلاش می کند از بین برود.
ابتکار عمل امام خمینی در اعلام روز جهانی قدس و ضرورت احیای آن سبب شده است که رژیم صهیونیستی به دشمن مشترک همه مردم منطقه تبدیل شود. می توان روز جهانی قدس را بخشی از جنگ روانی معکوس امت اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به شمار آورد.
امت اسلامی با بزرگداشت این روز بر نامشروع بودن رژیم صهیونیستی و مشروع بودن مساله فلسطین تاکید می کند و تل آویو در نتیجه احیای این مناسبت بار دیگر وارد بحران وجودی می شود. احیای روز جهانی قدس در امتداد جغرافیای سیاسی جهان سبب شده است قضیه فلسطین به یک موضوع جهانی تبدیل شود و از مرزهای فلسطین فراتر رود. این موضوع سبب شده است رژیم صهیونیستی نقطه قوت خود را که برپایه سیاست های فتنه، تفرقه و تجزیه استوار بود از دست بدهد.
به نوشته روزنامه الثوره، هدف از احیای روز جهانی قدس ارسال این پیام به دشمن و جهان است که فلسطین تنها برای برای مردم فلسطین است و این بزرگترین قضیه است. نمادین بودن روز قدس یعنی اینکه مسلمانان در شب قدر برای رهایی از بندگی غیر خدا تلاش می کنند. روز قدس یعنی رهایی از بندهای بندگی آمریکا، رژیم اسرائیل و استکبار است.
به نوشته تارنمای الثبات، احیای روز جهانی قدس امسال به دلیل تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به آن دارای اهمیت بی نظیری است. این تصمیم جنگ آشکاری را که رهبران رژیم صهیونیستی با هدف از بین بردن هویت فرهنگی، دینی، تاریخی و ... انجام می دهند به اوج خود رسانده است.
انتخاب آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس بیهوده نبوده است. این انتخاب ارزشمند می تواند جهادگران و مقاومت کنندگان را در برابر اشغالگران سرزمین فلسطین و مقدسات آن گردهم آورد. در این روز مستضعفان در برابر استکبارگران متحد می شود و مردم مظلوم برای مقاومت در برابر ظلم و طمع استکبار آمریکا، رژیم صهیونیستی و قدرت های واپسگرا تشویق می شوند. روز قدس منشا الهام و ایمان برای ادامه مسیر مبارزه و مقاومت مردم فلسطین است.
کد مطلب: 88229
برچسب ها: روز قدس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *