۰
يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۱

آیا زخمهای کهنه کی روش و رونالدو سر باز میکند؟

اگر تنها یک نفر به معنای واقعی کلمه از نحوه مهار کریستیانو رونالدو و قطع روند یکه تازی های او در جام جهانی روسیه آگاهی داشته باشد، او کسی نیست جز سرمربی 65 ساله و نکته سنج تیم ملی ایران که به شکلی موشکافانه در حال آماده سازی تیم تحت هدایتش برای دیدار آخر است.
اگر تنها یک نفر به معنای واقعی کلمه از نحوه مهار کریستیانو رونالدو و قطع روند یکه تازی های او در جام جهانی روسیه آگاهی داشته باشد، او کسی نیست جز سرمربی 65 ساله و نکته سنج تیم ملی ایران که به شکلی موشکافانه در حال آماده سازی تیم تحت هدایتش برای دیدار آخر است.
به گزارش ایرنا، روزنامه انگلیسی «د نشنال» چاپ ابوظبی روز یکشنبه نوشت: کارلوس کی روش که از سال 2011 هدایت تیم ملی ایران را برعهده دارد برای عبور دادن تیمش از مرحله گروهی و رساندن آنها برای نخستین بار به مرحله حذفی جام جهانی به یک پیروزی در برابر پرتغال نیاز دارد، این در حالیست که او مراحل رشد رونالدو را چه در دوران نوجوانی و چه در دوران بلوغ فوتبالی به صورت مستقیم نظاره گر بوده است.
سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران، تمام جنبه های دارنده 5 بار توپ طلای جهان را با چشمان خود دیده است؛ نابغه ای نیازمند هدایت و پرورش صحیح و البته حمایت؛ و بازیکنی بالغ با قدرت جنگندگی بی نظیر که به هنگام مواجهه و قرار گرفتن در بین بازیکنانی که از حیث استانداردهای فوتبالی در سطح به مراتب پایین تری از وی قرار دارند؛ به هیچ عنوان ناراحتی خود را پنهان نمی کند.
شهروند پرتغالی زاده موزامبیک، شغل خود را به عنوان سرمربی از تیم پایه های پرتغال آغاز کرد؛ اما بیشتر دوران کاری خود را در گوشه و کنار دنیا سپری کرده است. اولین برخورد او با رونالدو به عنوان اعجوبه ای از جزایر مادیرا در آکادمی فوتبال باشگاه لیسبون پرتغال اتفاق افتاد.
کی روش در اوایل دوران کاری خود به عنوان مدیر ورزشی فعالیت می کرد و در زمانی که رونالدو در حال ساختن مسیر فوتبالی خود به عنوان یک استعداد زودرس بود، کی روش در بزرگترین باشگاه های فوتبال اروپا از جمله منچستر یونایتد و رئال مادرید فعالیت می کرد و در واقع او کسی بود که به عنوان دستیار اول «سر الکس فرگوسن» در منچستر یونایتد، امضای قرارداد بدون درنگ با رونالدو را به مرد افسانه ای نیمکت شیاطین سرخ پیشنهاد داد؛ پیشنهادی بی نهایت سودمند که منجر به رابطه نزدیک او و رونالدو شد.
در این بین، کی روش سابقه طولانی و پر باری در جام جهانی دارد؛ او با هدایت تیم زیر 20 سال پرتغال، 2 بار مقام قهرمانی را برای جوانان این کشور به ارمغان آورد اما در رساندن تیم بزرگسالان این کشور به جام جهانی 1994 آمریکا ناکام ماند و به رغم قطعی کردن صعود این تیم به تورنمنت سال 2002 آفریقا جنوبی؛ پیش از آغاز این رقابت ها از سمت خود برکنار شد.
با این حال شهرت فزاینده وی موجب شد تا مسوولان فوتبال این کشور در سال 2008 بار دیگر از او درخواست کنند تا سمت سرمربیگری بزرگسالان این کشور را بر عهده بگیرد؛ او نیز به محض پذیرش این سمت رونالدو را به عنوان کاپیتان دائمی تیمش انتخاب کرد اما رابطه این دو با تنش روبرو شد؛ رونالدو در مرحله مقدماتی جام جهانی هیچ گلی به ثمر نرساند؛ در واقع پرتغال که از طریق بازی پلی آف به جام جهانی 2010 راه یافته بود، 16 ماه عدم گلزنی رونالدو را تحمل کرد.
پرتغال در این دوره به جمع 16 تیم پایانی راه یافت و رونالدو نیز در جریان پیروزی پر گل 7 – صفر مقابل کره شمالی، به ماه ها ناکامی خود در گلزنی پایان داد اما در نهایت این تیم بازی خود را به اسپانیا واگذار کرد.
کاپیتان تیم پرتغال در پاسخ به پرسش بی درنگ خبرنگاران با این مضمون که 'چه اتفاقی رخ داد؟' مستقیما اظهار داشت که «از کی روش بپرسید.»
رونالدو پس از این بازی دیگر تحت هدایت کی روش که برای مدت چند ماه دیگر نیز هدایت پرتغال را بر عهده داشت، بازی نکرد. با این حال تعداد کمی از مجموعه تیم کنونی پرتغال از دوران حضور کی روش به خوبی یاد نمی کنند.
با این وجود، زخم های کهنه ای وجود دارد که در ورزشگاه سارانسک روسیه می توانند سر باز کند.
شاگردان «فرناندو سانتوس» با به دست آوردن یک تساوی مقابل ایران می توانند راهی مرحله حذفی شوند و تیم ملی اسپانیا نیز به شرط واگذار نکردن بازی در دیدار مقابل مراکش، پرتغالی ها را در دور بعد همراهی خواهند کرد.
این در حالیست که اگر هر دو غول جزایر ایبری نتایج مشابهی کسب کنند، قوانین تساوی شکنی فیفا اعمال می شود و اگر هر دو آنها شکست بخورند تیم تحت هدایت کی روش به عنوان تیم اول به مرحله بعد صعود کرده و تنها یکی از این دو تیم را به همراه خود به مرحله حذفی خواهد برد.
شاید بازی فردا شب (دوشنبه) به یک نبرد پر تنش و پیچیده تبدیل شود.
کارلوس کی روش در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر برنامه او برای متوقف کردن رونالدو، با خنده گفت: می توانم به سانتوس پیشنهاد دهم تا برای این بازی به رونالدو استراحت دهد... اما متاسفانه فکر نمی کنم این موضوع اتفاق بیفتد.
کد مطلب: 89202
برچسب ها: کارلوس کی روش
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *