۰
جمعه ۲۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۰
کواکبیان در جشنواره ولادت امام رضا(ع) در مرو ترکمنستان:

مشکلات بین ایران و ترکمنستان باید هرچه سریعتر حل شود

امام هشتم (ع) به دلیل جلب رضایت مردم امام رضا لقب گرفت
آئین باشکوه جشنواره امام رضا(ع) با حضور بیش از هزار نفر از دوستداران آن امام همام در مرو ترکمنستان برگزار شد.
مشکلات بین ایران و ترکمنستان باید هرچه سریعتر حل شود
آئین باشکوه جشنواره امام رضا(ع) با حضور بیش از هزار نفر از دوستداران آن امام همام در مرو ترکمنستان برگزار شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در این مراسم دکتر مصطفی کواکبیان که از سوی سفارت ایران در ترکمنستان دعوت شده بود به تفصیل در مورد عقل محوری، مردم باوری، دانش افزایی، اتحاد مداری و شکیبایی حضرت ثامن‌الحجج (ع) سخنرانی کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان روایت سلسله الذهب امام هشتم(ع) که کلمه لااله‌الاالله را دژ محکم و ورود دراین دژ را دوری از آتش قیامت و هدایت الهی را شرط اساسی صیانت از این دژ قلمداد می‌فرماید آن را نشانه اتحاد مداری و وحدت همه گروه‌ها و فرق اسلامی دانست که در سایه توحید و معاد و امامت حاصل می‌شود.
نماینده مردم شریف تهران در مجلس شورای اسلامی با ابلاغ سلام ملت ایران گفت: مشکلات فیمابین دو دولت ایران و ترکمنستان پس از سفر رئیس جمهور ایران به عشق آباد باید هرچه سریعتر حل شود و وحدت شیعه و سنی زمینه ساز حل این مشکلات است.
وی افزود: امام رضا (ع) طرفدار برخورد عقلانی و دشمنی با جهالت و نادانی بود و در این راه با صبر و شکیبایی سختی سفر از مدینه به مرو را تحمل کرد و با پذیرایی مردم مرو دو سال در این سرزمین اقامت فرمود تا معارف دینی و علوم اسلامی را با حجت و برهان قوی برهمگان ثابت نماید.
کواکبیان با اشاره به اینکه در روایات داریم که و «سمی الرضا بالرضا لرضا الرعیه» گفت: سبک زندگی امام رضا(ع) به گونه‌ای بود که اساسا لقب امام رضا را به دلیل جلب رضایت مردم به آن خورشید عالم افروز اقلیم طوس نسبت دادند و آن امام بزرگوار کاملا مردمی و دور از تشریفات زندگی می‌کرد.
وی با اشاره به دهه کرامت که از اول ذیقعده تا یازدهم این ماه می‌باشد ولادت حضرت معصومه (س) و حضرت امام رضا (ع) را مایه خیر و برکت برای همه مردم و به ویژه پیروان آن الگوهای نورانی دانست و گفت: درست است که این عزیزان در ایران به دنیا نیامده‌اند اما مرقد مطهر آنان در قم، شیراز و مشهد منشا نورانیت و هدایت مردم بوده است.
وی با بیان خاطراتی از  مختومقلی فراغی و بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی و میرسید علی همدانی و شیخ علاء الدوله سمنانی خواستار رسیدگی بیشتر به قدمگاه امام رضا (ع) در مرو قدیم شد و از سفیر ایران و سه کنسول ایران در مرو و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان به خاطر برپایی این آئین باشکوه تشکر کرد.
شایان ذکر است در این آئین باشکوه علاوه بر «مصطفی کواکبیان» نماینده مجلس و عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت مجلس شورای اسلامی، «محمدجواد ابوالقاسمی»، رایزن فرهنگی سفارت ایران در ترکمنستان، «عبدالجبار آخوند میرابی» از علمای ترکمن ایران و «جلیلی» از خادمان حرم مطهر امام رضا(ع) «رسول جعفری» سرپرست سرکنسولگری ایران در مرو و نیز محققان و دانشمندان آکادمی علوم ترکمنستان سخنرانی کردند. سخنرانان تاکید کردند که وجود قدمگاه و منزل حضرت امام رضا (ع) در مرو ترکمنستان و نیز وجود آرامگاه «مختومقلی فراغی» در استان گلستان ایران، عامل وحدت بخش و پیوند مردمی، مذهبی و انسانی میان دو ملت است.
این مراسم با همت سرکنسولگری ایران در «مرو» و رایزنی فرهنگی سفارت ایران در عشق‌‏آباد و با همکاری دولت ترکمنستان به خصوص وزارت امورخارجه این کشور و شهرداری مرو برگزار شد. مرو قدیم که در سال‏های دهه آخر سال 200 هجری پایتخت حکومت اسلامی بود، در محلی معروف به کاخ «مأمون‏‌الرشید» قرار دارد و حضرت رضا (ع) ‌در مدت 2 سالی که در مرو اقامت داشتند قسمت‌‏های مجلل کاخ مأمون را برای سکونت انتخاب نکردند بلکه در گوشه‏‌ای از حیاط کاخ در منزلی معمولی زندگی می‌‏کردند. بنا به تحقیق تاریخ‏ نویسان و جغرافی‏دانان، به رغم تخریب شدن آن کاخ مجلل آثاری از خانه آن حضرت باقی مانده که در میان مردم ترکمنستان به «قدمگاه حضرت امام رضا(ع)» معروف است.
 
کد مطلب: 90734
برچسب ها: مصطفی کواکبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *