۰
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۳

برد گازی چین با پیمان‌شکنی فرانسویها

انتظار می‌رود با کنار رفتن توتال فرانسه که فعالیت‌های خود در ایران را به دنبال اقدامات خصمانه آمریکا متوقف کرد، شرکت ملی نفت چین (CNPC) در پروژه پنج میلیارد دلاری برای توسعه بخش ایرانی بزرگترین ذخایر گازی جهان پیش بیافتد.
انتظار می‌رود با کنار رفتن توتال فرانسه که فعالیت‌های خود در ایران را به دنبال اقدامات خصمانه آمریکا متوقف کرد، شرکت ملی نفت چین (CNPC) در پروژه پنج میلیارد دلاری برای توسعه بخش ایرانی بزرگترین ذخایر گازی جهان پیش بیافتد.
به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، شرکت دولتی CNPC چین که در سال ۲۰۱۶ برای توسعه فاز دوم میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس به کنسرسیوم متشکل از توتال و شرکت پتروپارس ایران پیوسته بود، در آستانه افزایش سهم خود در این پروژه از ۳۰ درصد فعلی قرار دارد. توتال در ابتدا برای گرفتن ۵۰.۱ درصد سهم در توسعه این میدان توافق کرده بود.
برخی رسانه‌ها به نقل از محمد مصطفوی مدیر بخش سرمایه‌گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده بودند که شرکت CNPC شریک عملیاتی اصلی در این پروژه خواهد شد. شرایط قرارداد هنوز رسما تغییر نکرده است. هرچند بعدها در توضیحات تکمیلی اعلام شد این پروژه مطابق قرارداد پیش می‌رود. شرکت CNPC هنوز در این باره حاضر به اظهارنظر نشده است.
توتال که توافق با ایران را در ژوییه سال ۲۰۱۷ نهایی کرده بود، تا پیش از اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام در ماه مه، حدود ۴۰ میلیون یورو (۴۵.۷ میلیون دلار) روی این پروژه هزینه کرده بود.
نخستین دور تحریم‌های آمریکا هفته گذشته اجرا شد و دور بعدی این تحریم‌ها در نوامبر اجرایی خواهد شد و تلاش ‌های شرکت‌هایی که پس از امضای برجام در سال ۲۰۱۵ برای بهره‌برداری از پتانسیل‌های بکرترین بازار دنیا وارد ایران شده بودند را پیچیده می‌کند.
شماری از کشورهای اروپایی از جمله توتال از زمان خروج آمریکا از برجام به دلیل واهمه از نقض تحریم‌ها و مواجه شدن با مجازات واشنگتن، فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود در ایران را متوقف کرده‌اند. ترامپ هفتم اوت با ارسال توییتی با این مضمون که "هرکسی با ایران معامله کند با آمریکا معامله نخواهد داشت" بازگشت تحریم‌ها را اعلام کرد.
ایران که صاحب بزرگترین ذخایر گازی جهان است در پارس جنوبی با قطر سهیم است.
توتال پیش از این نیز در سال ۲۰۰۹ به دلیل تحریم‌ها از  حضور در پارس جنوبی کنار کشیده بود. این شرکت قصد داشت یک میلیارد دلار در فاز دوم پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کرده و در ژوییه سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود قصد دارد دو میلیارد فوت مکعب در روز یا معادل ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز شامل میعانات تولید کند. در آن زمان توتال اعلام کرده بود که مدت این قرارداد ۲۰ سال است.
شرکت CNPC از سال ۲۰۰۴ در ایران فعال بوده و خدمات میدان نفتی و نفت و گاز انجام داده است. این شرکت در سال ۲۰۰۶ یک قرارداد سه‌ ساله برای حفاری فراساحلی و سایر خدمات در پارس جنوبی دریافت کرد.
کد مطلب: 92138
برچسب ها: چین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *