۰
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۶

وضعيت خوب توليد نفت خام ايران!

يكي از مديران سابق نفتي اعلام كرد كه در حال حاضر وضعيت توليد نفت خام ايران خوب است و با اجراي پروژه‌هاي افزايش توليد بهتر از اين هم مي‌شود.
سروشي در گفت‌وگو با ایسنا با تاكيد بر شرايط مناسب توليد نفت خام كشور اظهار كرد كه تنها مشكل، عقب‌بودن اجراي برخي از پروژه‌هاي توسعه‌ ميدان‌هاي نفت و گاز كشور نسبت به برنامه است. در صورت تكميل اين طرح‌ها طبق برنامه، قطعا ايران به اهداف برنامه‌ پنج ساله پنجم خواهد رسيد.

مدیر سابق نظارت بر تولید نفت و گاز شركت ملي نفت با تاكيد بر لزوم تكميل طرح‌هاي افزايش توليد نفت خام در حال اجرا گفت: در صورت تاخير در اجراي اين پروژه‌ها، به‌طور حتم به تناسب تكميل‌ نشدن اين طرح‌ها، توليد كاهش خواهد يافت اما با وجود تمام مشكلات، اجراي پروژه‌هاي افزايش توليد به جد از طرف وزارت نفت در حال انجام است.

وي ادامه داد: خوشبختانه اتفاق خوبي كه رخ داد، حضور و تقويت پيمانكاران داخلي در غياب شركت‌هاي نفتي خارجي در طرح‌هاي صنعت نفت بود؛ به‌طوري كه كليه‌ كارها توسط آنها انجام مي‌شود. البته به دليل زياد‌بودن حجم پروژه‌ها گاهي تاخير‌هايي در دريافت برخي كالاهاي مورد نياز آنها وجود دارد؛ چرا كه پيش از اين قسمتي از كالا‌ها از خارج تامين مي‌شد، اما اكنون حجم بالايي از كالاهاي مورد نياز اين صنعت توسط توليد‌كنندگان داخلي تامين مي‌شود.

اين مدير سابق صنعت نفت با بيان اين‌كه فشار تحريم‌ها موجب تقويت پيمانكاران و مشاوران و سازندگان داخلي شده است، خواستار حمايت وزارت نفت و دولت از آنها شد.

سروشي در پاسخ به اين سوال كه آيا توسعه‌ ميدان‌هاي نفت و گاز كشور با اين وسعت بيش از اهداف برنامه‌ پنج ساله پنجم است يا خير؟ توضيح داد: اجراي اين پروژه‌ها دو هدف دارد؛ يكي افزايش توليد نسبت به توليد كنوني و ديگر حفظ و نگه داشت توليد است؛ چرا كه سالانه توليد نفت به دليل افت فشار مخازن ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار بشكه نفت كاهش دارد.

به گفته مدیر سابق نظارت بر تولید نفت و گاز اجراي اين پروژه‌ها با اين حجم براي رسيدن به هدف برنامه‌ پنجم توسعه و جبران كاهش توليد اجباري است.

سروشي گفت: در بخش گاز هم همين‌طور است. با توجه به تامين نياز داخلي و تبديل‌شدن به يك صادر‌كننده عمده گاز در جهان طبق برنامه‌ پنجم توسعه نياز است كه كليه‌ پروژه‌هاي پارس جنوبي تكميل شود.
کد مطلب: 9247
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *