۰
جمعه ۲ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۸

آغاز دومین دور تعرفه های تلافی جویانه چین

چین در واکنش به تعرفه‌های واشنگتن روی واردات کالاهای چینی، در دومین دور تعرفه‌های تلافی جویانه، مالیات ۲۵ درصدی برای محصولات نفتی و زغال سنگ آمریکا را به اجرا گذاشت.
چین در واکنش به تعرفه‌های واشنگتن روی واردات کالاهای چینی، در دومین دور تعرفه‌های تلافی جویانه، مالیات ۲۵ درصدی برای محصولات نفتی و زغال سنگ آمریکا را به اجرا گذاشت.
به گزارش ایسنا، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که کالاهای انرژی شامل پروپان، بوتان، نفتا، سوخت جت و زغال سنگ در فهرست کالاهای آمریکایی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار قرار دارند که از ۲۳ اوت مشمول تعرفه ۲۵ درصدی واردات قرار می‌گیرند.
این تعرفه‌ها در حالی به اجرا درآمدند که مقامات رده پایین چین و آمریکا برای حل اختلافات تجاری در واشنگتن به پای میز مذاکره نشستند.
با اجرای دور دوم تعرفه‌های چین روی واردات کالاهای آمریکایی، راه برای اعمال تعرفه روی دو کالای انرژی مهم آمریکایی شامل نفت خام و LNG هموار می‌شود. نفت خام اوایل ماه میلادی جاری از فهرست نهایی تعرفه‌ها خارج شد اما معلوم نیست که کلا از گزینه‌ها خارج شده بود. LNG نیز برای دور بعدی تعرفه‌ها در فهرست مانده است.
چین در نخستین دور تعرفه‌های تلافی جویانه که ششم ژوییه اعمال کرد، تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی آمریکا به ارزش ۳۴ میلیارد دلار وضع کرد.
خریداران چینی کالاهای انرژی آمریکایی برای اجتناب از این تعرفه‌ها، در حال خرید از منابع دیگر هستند.
از زمانی که پکن در اوایل آوریل برای نخستین بار تهدید کرد تعرفه‌های تلافی جویانه ۲۵ درصدی روی کالاهای انرژی آمریکایی اعمال خواهد کرد، ابهام بازار را فراگرفته است و عرضه کالاهای انرژی آمریکایی در بازار افزایش یافته و عرضه غیرآمریکایی که خریداران چینی به دنبال آن هستند محدودتر شده است.
طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور در ماه مه ۱۴۱ هزار بشکه در روز محصولات نفتی به چین صادر کرد که پایین‌ترین میزان در ۱۰ ماه گذشته بود. میانگین این صادرات ۲۲۹ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ و ۱۸۱ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۶ بود.
صادرات LNG آمریکا به چین در مه به ۵۲ هزار بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در ۱۱ ماه گذشته بود در حالی که میانگین صادرات در سال ۲۰۱۷ به ۱۴۷ هزار بشکه در روز و در سال ۲۰۱۶ به ۱۱۵ هزار بشکه در روز رسید.
در این بین، واردات نفت خام چین از آمریکا در مقایسه با ژوئن، در ماه‌های ژوییه و اوت کاهش چشمگیری پیدا کرد زیرا شرکت دولتی سینوپک که بزرگترین پالایشگاه جهان از نظر میزان ظرفیت پالایش است، برنامه خود برای خرید حجم بالاتری از نفت آمریکا را معکوس کرد.
چین در ژوئن ۱۴.۱ میلیون بشکه نفت آمریکا را دریافت کرد اما حجم وارداتش در ژوییه به ۹.۶ میلیون بشکه کاهش یافت و انتظار می‌رود در اوت نیز به ۸.۵ میلیون بشکه برسد.
کد مطلب: 92712
برچسب ها: چین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *