۰
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۸

بهروان: پورشه جای خود، حواله میله گرد و تیرآهن می دهند

مدیریت ورزش - بهروان می‌گوید فدراسیون به این دلیل در مورد حق پخش پافشاری می‌کرد که علی کفاشیان می‌دانست صدا و سیما چه درآمدی از پخش مسابقات فوتبال کسب می‌کند.
غلامرضا بهروان مثل هر مدیری دارای ایراد است اما یکی از فوتبالی های این فوتبال و یکی از تحصیلکرده های آن است. مدیری که بعد از دهه های متعدد حضور در فوتبال و مدیریت در آن می کوشد به عنوان سرپرست سازمان لیگ برتر این کشتی بحران زده را به ساحل نجات برساند هر چند که ساحل از دور دست پیدا نیست...
برداشتن قانون منع حضور گلرهای خارجی در تیم های لیگ برتری، برنامه ریزی برای کاهش تعداد تیم های شرکت کننده در لیگ برتر به ۱۶ تیم از فصل ۹۳-۹۲، تصویب طرح کاهش تیم های شرکت کننده در لیگ یک به ۱۸ تیم و برگزاری بازی ها در یک گروه در یک پروسه سه ساله و... از اقدامات مثبت غلامرضا بهروان در این مدت بوده، هر چند که اذعان می دارد طرح های کلان تری برای این فوتبال در دست دارد.
در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان دقایقی در دفتر سازمان لیگ برتر مهمان غلامرضا بهروان شدیم. نیمچه هماهنگی هم از قبل با او کرده بودیم اما او از آن دسته از مدیرانی است که اهل پیچاندن و کلاس گذاشتن نیست و اگر در جلسه نباشد ارباب رجوع را به حضور می پذیرد. البته آن روز، روز خوبی نبود چون مهندس عصبانی بود و فریاد می کشید اما با دیدن ما کمی آرام گرفت و البته چاره ای جزء این نداشت...
*این سقف قرارداد هم حال همه را به هم زده، به فوتبالیست چندین برابر سقف قرارداد پول می دهند اما می گویند ۳۵۰ میلیون تومان داده ایم و بعد قسم هم می خورند!
نمی خواهم منم منم کنم اما روزی که گفتم سقف قرارداد باعث ترویج دروغگویی مدیران عامل باشگاهها و هم چنین بازیکنان شده به همین خاطر بود. امروز به ضرس قاطع و به عنوان سرپرست سازمان لیگ برتر می گویم جدا از ملک و املاک، اتومبیل پورشه به بازیکنان و مربیان حواله های تیرآهن و میله گرد می دهند. شما فکر می کنید ما این ها را نمی دانیم. البته من با این قانون مشکل دارم.
*خب اگر می دانید حواله تیر آهن و میله گرد می دهند پس چرا برخورد می کنید؟
چگونه برخورد کنم؟ با کدام مدرک؟ با بازیکن و مربی در برگه قرارداد که ملاک قضاوت ما است به اندازه ای که در دوره مدیریت پیش از من تعیین شده قرارداد می بندند و به قانون احترام می گذارند اما پشت پرده چه خبرها که نیست! ساده لوحانه است که فکر کنید این کار را انجام می دهند و مدارک مربوط به آن را با پیک موتوری برای ما می فرستند تا ما با آنها برخورد کنیم. باز هم می گویم من با این قانون مشکل دارم.
*چرا، یعنی شما موافق هستید پول های کلان به این فوتبالیست ها پرداخت شود، آن هم فوتبالیست های که می دانید زیاد کیفیت ندارند!
منظور من این نبود. من با سقف قرارداد مشکل دارم. چرا باید قانونی وضع کنیم که امکان اجرایش وجود نداشته باشد و به خاطر آن مدام به هم دروغ بگو ئیم. مگر خود شما نمی گو ئید حالمان از سقف قرارداد بهم خورده، به اعتقاد من شما هم موافق پرداخت های کلان به بازیکنان نیستید اما این دروغ ها بوده که موجب تنفرتان از قانون سقف قرارداد شده است.
*ظاهرا بحث سقف قرارداد به جلسات شما با کنفدراسیون فوتبال آسیا هم رسید!
طبیعتا این موضوع از سوی من مطرح نشده، چرا که اگر عمری باقی بماند و نمیرم این قانون را برمی دارم. دوستان آن را مطرح کردند که واکنش منفی به همراه داشت. ما پیش از عزیمت به مالزی با هم هماهنگ کردیم که چگونه حرف بزنیم و چه پیشنهاداتی مطرح کنیم. من هم همواره در چنین جلساتی که قبلا به عنوان رئیس سازمان لیگ آزادگان در آن حضور پیدا می کردم هیچ گاه پیشنهادت شخصی را مطرح نمی کردم و تلاشم بر این بوده موارد مد نظر باشگاهها را مطرح کنم. پیشنهاد شخصی وقتی مطرح است که به عنوان کارشناس به این جلسات دعوت شویم. به هر صورت AFC علاقمند به بحث در مورد این ماجرا نبود و ماجرای دروگبا را پیش کشید. واقعا هم همین طوری است. در فوتبال حرفه ای سقف قرارداد جایگاهی ندارد. در همه ممالک، به طور مثال در انگلیس بودجه تیم کو ئیز پارک رنجرز با تیم منچستر یونایتد متفاوت است. پولی که منچستر به بازیکنان خود می دهد با دستمزد بازیکنان کوئیز پارک رنجرز متفاوت است. این را هم باید اضافه کنم مقایسه فوتبال ایران با فوتبال اروپا صحیح نیست چون خیلی از شرایطی که آنجا وجود دارد این جا نیست.
*ترس از این وجود دارد که اگر سقف قرارداد را برداریم همین میلیاردها تومانی که به بازیکنان پرداخت می شود، چندین برابر شود؟
خب یعنی چی، آیا این باید باعث شود ما یک قانون کاذب وضع کنیم و علنا به هم دروغ بگوئیم و بعد به این دلخوش شویم که قانون را رعایت می کنیم. بهتر است به جای ایجاد چنین محدودیتی که هیچ بازدهی نداشته فرهنگ را ارتقاء دهیم. می بایست باشگاههای خود را ملزم کنیم همه بودجه ای که در اختیار دارند را صرف پرداخت دستمزدها نکنند و قسمتی را در فوتبال پایه و بخشی را هم صرف زیر ساخت ها کنند. شاید اگر باشگاها هر سال ۱۰ درصد از پولی که صرف پرداخت دستمزدها کردند را صرفه جویی می کردند اکنون هر یک از تیم ها ورزشگاه اختصاصی درخور شان داشتند. در ابتدای فصل نقل و انتقالات گفتم چگونه است همه تیم ها بدهی میلیاردی دارند اما بازیکن میلیاردی جذب می کنند؟ اگر نظارتی بر باشگاهها وجود داشته باشد آنها می بایست ابتدا بدهی های معوقه خود را پرداخت می کردند.متاسفانه در این بین کمیته انضباطی برخورد قاطعی با باشگاهها ندارد و فقط اولتمیاتوم می دهد.دیدید که فصل گذشته فیفا چگونه با استیل آذین برخورد کرد.اکنون بیشترین بحث در مورد عدم رعایت سقف قرارداد در مورد دو تیم آبی و قرمز است که این تیم ها مستقیما زیر نظر وزارت ورزش و جوانان اداره می شوند. انتظار این است اگر تخلفی در این زمینه انجام شده وزارت ورزش و جوانان پیگیر موضوع باشد و ما را در جریان امر قرار دهد. دیگر تیم هایی که پرداخت های کلان به بازیکنان دارند هم همانند استقلال و پرسپولی دولتی اند. ما نباید دست به دامان شویم که تخلف نکنید بلکه دولت می بایست نهادهای نظارتی خود را روی باشگاهها تقویت کند.
مبارزه با فساد خیلی سخت است. دو قدم به جلو برمی داری یک قدم به عقب می راننت، تخطی از قانون یک جریان است نه یک شخص. مبارزه با یک جریان خواست همه را می طلبد و مطمئن باشید شخص بهروان به تنهایی نمی تواند کاری را از پیش ببرد.
*شاید به این دلیل که سقف قرارداد را قبول ندارید با آن مبارزه نمی کنید؟
آئین نامه ملاک برخورد را برای ما برگه قرارداد قرار داده، وقتی در برگه قرارداد تخلفی صورت نگرفته ما چگونه می توانیم با بازیکنی برخورد کنیم. طبیعتا در مراجع قضایی برخورد با فرد خاطی بر اساس مدرک مستند صورت می گیرد. جالب است به ما می گویند ببینید کدام بازیکن بالای سقف قرارداد بسته تا او را جریمه کنیم در حالی که آنها ارگان دولتی اند و آنها هستند که باید در این زمینه به ما کمک کنند. بر خلاف آنچه که فکر می کنید من موافق پرداخت پول های بی حساب و کتاب به بازیکنان نیستم اما می گویم دولت که صاحب باشگاههاست به راحتی می تواند بر باشگاهها نظارت کند. اگر باشگاهها نظارت شود و مجاب شوند بخشی از هزینه های جاری را صرف فوتبال پایه و زیر ساخت ها کنند دیگر از این پرداخت ها خبری نخواهد بود.
*می گویند تیم های استقلال و صبا از راهیابی به لیگ قهرمانان آسیا محروم می شوند!
نه سهمیه فصل گذشته پابرجاست. یعنی دو سهیمه مستقیم و دو سهمیه پلی آف. تصمیم گیری جدید برای فصل ۲۰۱۳ اعمال خواهد شد. به عبارت ساده تر سهمیه جدیدی که اعلام می شود در لیگ این فصل اعمال خواهد شد.
*شما چند وقت پیش یک حرف جنجالی زدید و آن حرف این بود که فدراسیون فوتبال با باشگاهها در تهیه مدارک مماشات می کند!
متاسفانه سند سازی در میان کشورهای غرب آسیا رواج دارد. یکی از آنها ازبکستان است. اماراتی ها هم این کار را می کنند. اما کشورهای شرق آسیا از چنین کاری بیزار هستند و به همین دلیل است که در فوتبال آسیا رشد کرده اند و رفته رفته خود را با فوتبال روز دنیا نزدیک می کنند.ما هم در بسیاری از موارد به باشگاهها کمک کرده ایم و چاره ای جزء این نداریم. این جا به باشگاهها اعلام می کنیم تا ۱۷ تیر مدارک خود را برای اعلام به کنفدراسیون فوتبال آسیا در اختیار ما قرار دهید اما به جای این کار می آیند و به ما می گویند نامه ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا به شما داده تا ۲۳ تیر به باشگاهها مهلت داده است! این خیلی اسفناک اسنت که باشگاههای ما همواره به دنبال انجام کارهای خود در دقیقه ۹۰ هستند. به باشگاهها اعلام کردم اگر ما تا ۱۷ تیر مهلت داده ایم آن ۵ روز اختلاف به این خاطر است که مدارک را دقیق بررسی کنیم و اگر نواقصی داشت برطرف کنیم.
این مماشات ها و این کمک ها به سود فوتبال نیست و به اعتقاد من به فوتبال ضربه می زند. بگذارید راحت تر بگویم ما داریم سر خود را کلاه می گذاریم. در خیلی از موارد هم مماشات صورت می گیرد. وقتی باشگاهی تعلیق می شود هزاران واسطه می فرستد تا حکم کمیته انضباطی نقض شود! از دفتر استانداری گرفته تا ... این به نظر شما درست است؟ البته من بر این باورم کمیته انضباطی مهربانانه با باشگاهها برخورد می کند و اگر یک بار تصمیم جدی به به برخورد با باشگاهها بگیرد دیگر این ناهنجاری ها را نخواهیم داشت.
همین امسال، باشگاهها ی ما میلیاردی بدهکار بودند اما میلیاردی خرید کردند. آیا این درست است؟ خب طبیعتا باشگاهی که بدهکار است ابتدا باید بدهی خود را پرداخت کند. مادامی که این چنین باشد فوتبال پیشرفت نخواهد کرد. همین ماجرای جواد نکونام با اوساسونا را واکاوی کنید. باشگاه اوساسونا به خاطر شرایط بد مالی نمی توانست دستمزد دو و نیم ملیون یورویی این بازیکن را پرداخت کند از اینرو از او خواست که باشگاه جدیدی بپیوندد تا این پول را در باشگاه جدید بگیرد.
بی تعارف این مماشات که خواست باشگاههاست به ضرر آنهاست. الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا به نفع ماست نه به ضرر ما. به طور مثال، اگر استادیوم ها به نور کافی و دیگر امکانات مجهز شوند به نفع فوتبال ما نخواهد بود؟ کنفدراسیون فوتبال آسیا که نمی خواهد این استادیوم ها را با خود کول کند و از ایران ببرد.
*این جریان جام حذفی هم برای خودش قصه ای شده بود. اول آن را حذف کردید.بعد از کنفدراسیون فوتبال آسیا مجوز گرفتید و در نهایت هم دستور با برگزاری آن دادید!
ببینید من نمی خواهم این جا از خودم دفاع کنم اما می خواهم یکسری واقعیت ها را بگویم تا اگر می خواهید قضاوتی کنید بر اساس شناخت باشد. تقویم ابتدایی که برای فصل جاری تنظیم شد علاوه بر بازی های لیگ برتر و اردوهای تیم ملی و هم چنین بازی نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا دیدارهای جام جذفی هم در آن قرار داده شده بود. بماند که برخی دوستان مدعی اند که این برنامه را تنظیم کرده اند! و... منبعد تصمیم گرفتم برنامه های چیدمان شده را تا پیش از اعلام رسمی در اختیار کسی قرار ندهم تا مدعی نشوند آنها برای ما برنامه ریختند! بماند. در جلسه اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ برتر محمد رضا ساکت پیشنهاد داد تا به منظور کاهش از فشردگی بازی ها به طور موقت و برای یکسال جام حذفی را برگزار نکنیم که به نظر می رسد به تاسی از نشستی که با کروش برگزار کردند دیگر اعضای هیات رئیسه هم موافق این مسئله بودند اما من چنین چیزی را نمی خواستم. بعدا مقرر شد این را با کنفدراسیون فوتبال آسیا مطرح کنیم تا نکند به خاطر عدم برگزاری جام حذفی سهمیه فوتبال ایران را کاهش دهد. در جلساتی که در مالزی برگزار شد آنها در این زمینه به ما اختیار تام دادند. من هم بر باوری که رسانه ها از جمله رسانه های نوشتاری داشتند مخالف حذف جام حذفی بودم و در نهایت در جلسه اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال موافقت اعضاء را برای برگزاری جام حذفی گرفتم. الان هم تقاضایی که از دوستان عزیز در هیات رئیسه سازمان لیگ برتر دارم این است، پیشنهاداتی مطرح کنند که به سود فوتبال ملی و همه باشگاهها باشد نه یک باشگاه خاص.
*این جریان کروش مبنی بر تعطیلی بازی های لیگ برتر چه بود؟
من حرفی زدم که برخی گفتند از آنجایی که کروش مربی حرفه ای است این حرف صحت ندارد و بهروان دروغ می گوید در حالی هر آنچه در جلسات اعضای هیات رئیسه می گذرد مکتوب می شود. کروش به خاطر نمایش تیم ملی در بازی با ازبک و قطر از فشردگی بازی ها، کیفیت نامطلوب زمین ها و... گلایه کرد و گفت اگر می خواهید تیم ملی برود جام جهانی لیگ را تعطیل کنید! صد درصد این اعتقاد کروش نبوده و این حرف را از روی عصبانیت زده، منتهی امر او از ما خواسته بود که لیگ را در فصل جاری با حضور ۱۶ تیم برگزار کنیم که به او گفتم این به لحاظ قانونی امکان پذیر نیست. سه تیم از لیگ برتر سقوط کرده اند و سه تیم هم به لیگ برتر آمده اند. من باید به کدام تیم ها بگویم که در لیگ برتر شرکت نکنید؟
تکرار می کنم جایگاه کروش به عنوان سرمربی تیم ملی قابل احترام است و من تا جایی که حق باشگاهها تضعیع نشود خواسته های او را به خاطر تیم ملی اجراء می کنم، کما اینکه دیدید تمام اردوهای وی در تقویم فصل جاری بازی ها گنجانده شده است.
*۱۰۱ روز اردو برای ۶ بازی، آیا چنین امری در فوتبال حرفه ای متداول است!
می گوئید فوتبال حرفه ای، آیا فوتبال ما حرفه ای است؟ خواهش من از رسانه ها این است که فوتبال ما را با اروپا مقایسه نکنند چون شرایطی که در فوتبال اروپا وجود دارد در فوتبال ما نیست. در اروپا تیم ها در دوران آماده سازی ۶ تا ۸ هفته تمرین می کنند.سوال من این است آیا در ایران همه تیم ها به این اندازه تمرین می کنند؟ من قصد حمایت از کروش را ندارم اما سرمربی تیم ملی می خواهد در این اردوها تیم را به هارمونی و هماهنگی لازم برساند و بدن بچه ها را همسان سازی کند. از سویی این اردوها به گونه ای است که لیگ در موعد مقرر پایان می پذیرد، جام حذفی انجام می شود و نمایندگان فوتبال ایران هم می توانند بی دغدغه در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند.
*تصور شما از شرایط این فصل چیست. آیا باز هم سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا کاهش خواهد یافت؟
اگر می گوئید امکان دارد که من می گویم امکان دارد اما تصور من این است که حداقل سهمیه دوره گذشته برای ما تثبت خواهد شد. در جلساتی که در مالزی برگزار شد حداقل امتیاز برای کسب سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا ۶۰۰۰ امتیاز است که ما در بسیاری از آیتم ها از جمله کیفیت فنی و تماشاگر امتیازات خوبی را جمع آوری خواهیم کرد منتهی می بایست در بعد سخت افزاری و نرم افزاری گام های جدی برداریم. یکی از آنها تجهیز کردن استادیوم ها است. دفعه پیش هم گفتم از ۵۵ استادیوم موجود در ایران تنها سه استادیوم مورد تایید کنفدراسیون فوتبال آسیا هستند که آن هم در رده آ منفی قرار دارند اما کشوری چون ازبکستان ۸ استادیوم با کیفیت آ مثبت دارد.
*این فصل در برابر سازمان صداوسیما ایستادگی داشتید که کمی از این فدراسیون عجیب بود!
سازمان صدا وسیما و مجموعه مدیران آن قابل احترام هستند اما تاکید ما بر حفظ حق و حقوق فدراسیون فوتبال است. علی کفاشیان از میزان درآمد این سازمان از تبلیغاتی که به خاطر فوتبال پخش می کرد، اطلاعات کافی داشت که حتی این مسئله تعجب سیمایی ها را برانگیخت. طبیعی بود که بر احقاق حق فدراسیون فوتبال و هم چنین باشگاهها تاکید بورزیم و بر خلاف آنچه که اذعان شد درخواست ما از سازمان منطقی بود. به هر صورت با مذاکرات مستقیم که بین علی کفاشیان و رئیس سازمان صدا وسیما صورت گرفت توافقات اولیه حاصل شد و قرار است در اسرع وقت قرارداد نهایی امضاء شود.
*عدم حضور مربیان در نشست های پیش از بازی و بعد از بازی آزار دهنده شده است! نمی خواهید برای رفع این معضل چاره ای بیاندیشید؟
خب این هم از آن دسته معضلاتی است که فقط در فوتبال ایران وجود دارد. مربی که در نشست حاضر می شود به خود احترام گذاشته است و اگر در نشست شرکت نکند به خود بی احترامی کرده است. ما که نمی توانیم مبصر شویم و به مربیان بگو ئیم در نشست شرکت کنید. این در فوتبال حرفه ای مرسوم است و اتفاقا مربیان وقتی تیم هایشان می بازد با انرژی بیشتری به سوالات خبرنگاران پاسخ می دهند. این جا ظاهرا برخی مربیان عدم شرکت در این نشست ها را برای خود کلاس می دانند و وقتی هم که می بازند حوصله صحبت ندارند. در این زمینه هماهنگی های با کمیته انضباطی انجام شده، کمیته انضباطی می گوید برای چنین مربیانی یک تا ۵ میلیون جریمه در نظر بگیریم که من این رقم را کم می دانم.
*چند سوال موردی ، چرا به مانو ئل خوزه هفته اول اجازه دادید روی نیمکت پرسپولیس بنشیند. او که قرارداد نداشت!
درست می گوئید. برگه قرارداد او برای ثبت نیازمند یک سری از مدارک بود که آن مدارک مهیا نبود. پرسپولیس از ما تقاضای همکاری در این زمینه داشت که ما برای یک هفته به آنها مهلت دادیم. چنین درخواستی را باشگاه فجر هم هم از ما داشت که فجر را هم به چشم پرسسپولیس دیدیم تا نگویند تبعیض قا ئل می شوند.
*چرا به سایپا اجازه نمی دهید بازی های خود با پرسپولیس و استقلال را در کرج برگزار کند و از شرایط میزبانی سود ببرد؟
باور کنید دست ما نیست. از خدایمان است هر تیمی در خانه خود با حریفان مسابقه دهد. چه کنیم که شورای تامین اجازه نمی دهد.
*مدام ساعت بازی ها تغییر می کند؟
اینکه می گویند بازی ها دیر وقت برگزار می شود به خاطر این است که تماشاگر بعد از صرف افطار فرصت کافی برای حضور در استادیوم داشته باشد. البته صدا وسیما هم تاکید بر پخش اخبار شبانگاهی دارد و ما در جهت تعامل بازی ها استقلال و پرسپولس را به ساعت ۲۲ تغییر دادیم.
*می گویند می خواهید برای فصل آتی تعداد سهیمه لیگ برتری تیم ها را به ۵ بازیکن کاهش دهید؟
شاید از این تعدادی که شما می گوئید کمتر شود. سه بازیکن برای تیم های معمولی و ۴ سهمیه برای تیم هایی که به لیگ قهرمانان آسیا راه می یابند. این فصل تیم ها به دو دسته غنی و فقیر تبدیل شده بودند. برخی تیم ها می بایست می ایستادند تا تیم های غنی خرید کنند و بعد آنها بازیکنان به جا مانده را جذب می کردند. برای توازن در بازار می خواهیم دست به این کار بزنیم.
*جام حذفی را کی استارت می زنید؟
برنامه جام حذفی آماده است و به زودی به طور رسمی اعلام می شود. در بازی های این فصل تیم های دسته اولی و لیگ برتری حضور خواهند داشت که دو مرحله ابتدایی بازی ها با حضور تیم های دسته اولی برگزار می شود. تیم های دسته اولی این فصل روزهای سختی را پیش رو خواهند داشت چون به منظور کاهش تعداد تیم های شرکت کننده هشت تیم سقوط می کنند. بنابراین بهتر است هر تیمی توانمندی حضور در این بازی ها را ندارد پیش از مراسم قرعه کشی انصراف دهد.
*حرف آخر...
بی تعارف و بدون اینکه نیتی داشته باشم ممنون رسانه ها، چه رسانه های دیداری و چه رسانه های نوشتاری هستم چرا که نقد شما بر اتفاقات به من و سایر دوستان در سازمان لیگ کمک شایانی می کند و سبب می شود اگر مسیری را اشتباه طی کردیم خیلی سریع برگردیم.
به شخصه منتقد برخی نگاهها به نمایندگان رسانه های گروهی هستم و حتی بر این عقیده ام رفتاری که با این طیف می شود محترمانه نیست و امیدوارم که بتوانم سهمی کوچکی در از بین بردن این فضا داشته باشم.
 
کد مطلب: 940
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *