۰
چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۸

در جست‌وجوی نوشت افزار ارزان

چند روزی است که خرید وسایل مدرسه دانش آموزان والدین را به همراه بچه‌ها به خیابان‌ها کشانده و در این اوضاع نابسامان اقتصادی رونق جدیدی به بازارها داده است.
چند روزی است که خرید وسایل مدرسه دانش آموزان والدین را به همراه بچه‌ها به خیابان‌ها کشانده و در این اوضاع نابسامان اقتصادی رونق جدیدی به بازارها داده است.
به گزارش ایسنا، به رغم اینکه چند روزی از شروع سال تحصیلی جدید نمی‌گذرد اما همچنان 30 هزار دانش آموز کاشمری در تکاپوی یافتن نوشت افزار و دیگر وسایل مورد نیاز تحصیل خود هستند.
از سویی افزایش قیمت‌ها در ماه‌های گذشته کار والدین و محصلان را برای خرید بسیار سخت و بعضا با مشکلات جدی مواجه کرده است.
توان خرید ندارم
در همین خصوص یکی از والدین دانش آموز که برای خرید نوشت افزار مورد نیاز فرزند خود به یکی از لوازم‌التحریرهای سطح شهر کاشمر مراجعه کرده است به ایسنا می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت‌ها دیگر نمی‌توان همانند سال‌های گذشته اقدام به خرید هر نوع لوازم التحریری کرد.
مجتبی محمدی با اشاره به اینکه برخی مدارس به والدین لیست‌هایی را برای تهیه لوازم التحریر و برخی اقلام می‌دهند که در توان والدین نیست، بیان می‌کند: از سویی هم اگر اقلام اعلام شده از سوی مدرسه تهیه نشود کودکان در کنار دوستان خود دچار مشکلات روحی می‌شود.
گرانی لوازم‌التحریر و دستان خالی مردم
این روزها بازار لوازم‌التحریر در کاشمر به دلیل گرانی رنگ و بوی خاصی نداشته و خانواده‌ها برای خرید وسایل ضروری حداقلی فرزندان خود توانایی خرید هم ندارند.
در همین خصوص یکی از فروشندگان لوازم التحریر بیان می‌کند: از ابتدای امسال تاکنون چهار مرتبه قیمت لوازم التحریر افزایش یافته است.
علی شوکتی با اشاره به اینکه قیمت یک خودکار ایرانی در سه ماه قبل 500 تومان بوده و امروز به 1500 تومان افزایش یافته است، اظهار می کند: طی دو ماه بسته کاغذ از 11 هزار تومان به 23 هزار تومان رسیده است.
وی با اعلام اینکه هرچند بیشتر لوازم التحریرهای موجود ایرانی هستند اما بسیار گران شده است، عنوان می‌کند: با این قیمت‌ها نمی‌توان از کالای ایرانی حمایت کرد.
این فروشنده لوازم التحریر با بیان اینکه جولان لوازم التحریر چینی در بازار بسیار افزایش یافته است، بیان می‌کند: هرچند کالاهای چینی هم افزایش قیمت داشته اما بازهم به نسبت کالاهای ایرانی مناسب تر هستند.
وی با اشاره به اینکه در کنار تهیه لوازم التحریر باکیفیت قیمت‌ها بسیار برای خانواده ها مهم شده است، می‌گوید: شاید قیمت برخی دفترها افزایش نیافته باشد اما کیفیت شان بسیار کاهش داشته است.
شوکتی با اعلام اینکه اکنون تمامی فروشندگان کلی در مشهد و تهران از فروش لوازم التحریر به شهرستان‌ها ممانعت کرده و درب انبارهای خود را بسته‌اند، می‌افزاید: اکنون مجبور به فروش اقلامی که از قبل در انبارهای خود داشته ایم شده ایم.
وی با بیان اینکه هرچند برخی فروشندگان از ماه‌ها قبل کالاهایی را خریداری کرده اند اما به قیمت روز به فروش می رسانند، بیان می‌کند: اگر اجناس مورد نیاز خود را به بازار تهران درخواست دهیم ولی مبلغ را همان زمان به حسابشان واریز نکنیم نیم ساعت بعد باید قیمت بیشتری واریز کنیم.
شوکتی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است، می‌افزاید: کاهش قدرت خرید مردم موجب شده فروش لوازم التحریر به نسبت سال قبل تا دو سوم کاهش یابد.
وی با اعلام اینکه برخی فروشندگان لوازم التحریرهایی که چند ماه قبل خریداری کرده اند را به قیمت روز می‌فرشند، این اقدام را اجحاف در حق مردم می‌داند.
این فروشنده لوازم التحریر با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها موجب شده بسیاری از لوازم التحریر فروشان برشکست شده و اقدام به تغییر کسب کنند، می گوید: بسیاری از لوازم التحریر فروشان در حال تعطیل شدن هستند.
افزایش 70 درصدی قیمت لوازم التحریر
همه چیز موجود است، در شکل و رنگ های مختلف. کوچک‌ترها بیشتر به سراغ اجناس رنگارنگ می‌روند، اما بزرگ‌ترها با احتیاط بیشتری به سراغ اجناس می‌روند، قیمت‌ها را بالا و پایین می‌کنند و در نهایت برخی به ساده‌ترین‌ها و ارزان‌ترین‌ها رضایت می‌دهند، برخی دیگر هم سعی دارند اندکی تخفیف گرفته و جنس خود را با قیمت پایین‌تر بخرند.
در همین خصوص رئیس اتحادیه نوشت افزار در کاشمر می‌گوید: به طور میانگین به نسبت سال قبل قیمت لوازم‌التحریر 60 تا 70 درصد افزایش داشته است.
حسین نصیری با بیان اینکه هرچند قیمت لوازم التحریر افزایش داشته اما خانواده‌ها بازهم مجبور به خرید هستند، می‌افزاید: قیمت برای خانواده‌ها بسیار مهم شده است.
وی با اعلام اینکه برخی خانواده‌ها چون نمی‌خواهند فرزندانشان در مدارس دچار مشکلات روحی و روانی شوند به هر طریق ممکن سعی می‌کنند لوازم التحریرهای در حد مطلوب و خوبی را به رغم گران بودن خریداری کنند، عنوان می‌کند: برخی والدین هم به دنبال لوازم التحریرهایی با قیمت بسیار پائین هستند.
رئیس اتحادیه نوشت افزار با بیان اینکه برخی مدارس بی انصاف هستند و لیست هایی را برای تهیه لوازم التحریر به والدین می‌دهند که اگر بخواهی تمام آن‌ها را تهیه کنی مبلغشان بیش از 300 تا 400 هزار تومان می‌شود، می‌افزاید: اغلب مدارس در همان ابتدای شر وع سال تحصیلی می‌خواهند که والدین چندین بسته کاغذ یا چسب و... را به مدارس تحویل دهند در صورتیکه می‌شود به مرور نیز همین اقلام را تهیه و به مدرسه برد.
وی با اشاره به اینکه قیمت لوازم التحریرهای چینی به نسبت کالاهای ایرانی حدود 20 تا 30 درصد کمتر است، می‌افزاید: به رغم قیمت پائین اما کیفیت اجناس چینی بسیار پائین تر است.
نصیری از وجود 55 فروشنده لوازم التحریر در سطح شهر کاشمر خبر داد و اظهار می‌کند: افزایش قیمت‌ها موجب شده 20 درصد فروشندگان لوازم التحریر با مشکلات جدی مواجه شوند.
وی می‌گوید: اگر افزایش قیمت‌ها به همین منوال ادامه یابد تا پایان امسال حدود 10 لوازم التحریر تعطیل خواهند شد.
مدارس نمی توانند والدین را اجبار به تهیه لوازم التحریر خاصی کنند
در ادامه مدیر آموزش وپرورش کاشمر با بیان اینکه متاسفانه امسال صنف کتاب فروشان و لوازم التحریر برای تشکیل بازارچه اقدامی نکرده و از سویی اقدامات ما را نیز نوعی دخالت می دانستند، می‌افزاید: برای دانش‌آموزان محروم بسته‌های حمایتی از جمله لوازم‌التحریر پیش بینی شده است.
علی طاهریان با اشاره به اینکه اگر دانش آموز محروم و مستمندی از سوی اداره شناسایی نشده باشد اما مراجعه کند کمک خواهیم کرد، بیان می‌کند: هیچ گونه اجباری در اینکه والدین چه نوع دفتر و یا لوازم التحریر خاصی را باید تهیه کنند نیست.
وی با اعلام اینکه در رفع مشکلات مستمندان نیازمند کمک‌های خیرین هستیم، اظهار می کند: حدود 600 نفر دانش آموز یتیم در شهرستان کاشمر داریم که نیازمند کمک‌های جدی هستند.
مدیر آموزش وپرورش کاشمر با بیان اینکه علاوه بر ایتام دانش آموزان بدسرپرستی هستند که وضعیت بسیار نامناسب تری از برخی ایتام دارند، این دانش آموزان را آسیب پذیرتر دانست و می‌افزاید: اغلب نگرانی ما برای دانش آموزان بدسرپرست و آسیب پذیر است.
طاهریان عنوان می‌کند: برای اینکه مدارس در روز اول مهر از برخی اقلام ضروری همانند انواع توپ و کاغذ و برخی وسایل ضروری بی نیاز شوند و دغدغه‌ای نداشته باشند پک های ورزشی تهیه و به طور رایگان به همه مدارس داده شده است.
کد مطلب: 94679
برچسب ها: نوشت افزار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *