۰
يکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۱

اختلاف‌ نظر ترکیه و روسیه درباره ادلب

منابع آگاه شایعات درباره اختلافات روسیه و ترکیه پیرامون توافق‌نامه ایجاد منطقه عاری از سلاح در ادلب را رد و اعلام کردند، تنها کمیته‌های ذی ربط در برخی دیدگاه‌ها اختلاف نظر دارند.
منابع آگاه شایعات درباره اختلافات روسیه و ترکیه پیرامون توافق‌نامه ایجاد منطقه عاری از سلاح در ادلب را رد و اعلام کردند، تنها کمیته‌های ذی ربط در برخی دیدگاه‌ها اختلاف نظر دارند.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری ایلاف، فاتح حسون، از فرماندهان ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت ترکیه است، اعلام کرد: اختلافاتی درخصوص این توافقنامه وجود ندارد بلکه کمیته‌های ذی‌ربط پیرامون راهکارهای اجرای آن اختلاف نظر دارند که روسای جمهوری روسیه و ترکیه در نشست دوجانبه ۱۷ سپتامبر در سوچی به این توافق دست یافتند.
وی گفت: روسیه از  همگرایی ترکیه و آمریکا نگران است، زیرا این مساله منافع مسکو در سوریه و اداره پرونده ادلب را تحت الشعاع قرار می‌دهد. روسیه از طریق اظهارات مقامات خود تلاش می‌کند درخصوص ضرورت حفظ روابط مستحکم میان خود و ترکیه به این کشور پیام‌هایی را ارسال کند و بگوید، توافقنامه‌ها و تفاهم‌های میان این دو کشور قطعی نیستند بلکه توافق‌ها در ارتباط با سوریه بسته به شرایط سیاسی و میدانی تغییر می‌کنند.
حسون تاکید کرد: بیشترین اختلافات به عمق منطقه عاری از سلاح برمی‌گردد، مسکو خواستار پیوستن ادلب و شهرهای اصلی به این توافق است و در مقابل آنکارا مخالف این امر است.
پیرامون دیگر نکات اختلافی حسون گفت: درخصوص موقت یا دائم بودن این توافقنامه و نیز جاده حلب – حماة، حلب – لاذقیه و سرنوشت ادلب و گروه‌های تندرو اختلاف نظر وجود دارد.
آنکارا خواهان انتقال تندروها به مناطق کردنشین بوده و مسکو خواستار کشته شدن بیگانگان موجود در میان این تندروهاست. همچنین مسکو خواستار موقت بودن آن و آنکارا خواستار دائمی بودن آن است.
براساس توافقنامه ادلب منطقه عاری از سلاح نه تنها در خطوط تماس میان نیروهای دمشق و مخالفان بلکه در مناطق مخالفان واقع در شمال سوریه باید ایجاد شود و جدول زمانی برای خروج سلاح‌های سنگین تا دهم ماه اکتبر و خروج تندروها تا ۱۵ همان ماه تنظیم شده است و مسکو به تهران، دمشق و آنکارا اطلاع داده که در صورت عدم پایبندی مهلت مقرر عملیات نظامی آغاز خواهد شد.
این در حالی است که گروه مخالف دولت سوریه موسوم به "جیش العزة" در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توافقنامه روسیه و ترکیه پیرامون ایجاد منطقه عاری از سلاح در مناطق تحت کنترل گروه‌های شورشی در استان ادلب و اطراف آن مخالف است.
این گروه در صفحه توئیتر خود نوشت: منطقه عاری از سلاح فقط در مناطق تحت کنترل ما ایجاد می‌شود و خواستار آن شد که منطقه حائل مذکور مناطق تحت کنترل دمشق را هم شامل شود.
سخنگوی این گروه تاکید کرد: در صورت عدم پاسخگویی به مطالبات‌مان راهی جز "مبارزه در راه آزادی" نداریم.
کد مطلب: 94902
برچسب ها: ترکیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *