۰
سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۲

جنگ در ادلب تهدیدی برای خاورمیانه است

روزنامه نگارو تحلیلگر ترک با انتشار یادداشتی در یک پایگاه اینترنتی مدعی شد که آنکارا حمله ارتش سوریه به شهر ادلب را تهدیدی علیه خاورمیانه می داند که می تواند خسارات سنگینی را به این منطقه از جهان وارد کند.
روزنامه نگارو تحلیلگر ترک با انتشار یادداشتی در یک پایگاه اینترنتی مدعی شد که آنکارا حمله ارتش سوریه به شهر ادلب را تهدیدی علیه خاورمیانه می داند که می تواند خسارات سنگینی را به این منطقه از جهان وارد کند.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، مراد چلیک با انتشار یادداشتی تحت عنوان 'هشدار ترکیه در خصوص ادلب' در پایگاه اینترنتی شبکه خبر.7 افزود، بحران و جنگ داخلی در سوریه همیشه از دیدگاه بسیاری از تحلیلگران به عنوان زمینه ساز آغاز جنگ جهانی سوم مطرح شد و این روزها نیز بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که حمله ارتش سوریه به ادلب می تواند نقش یک جرقه برای شعله ور شدن آتش جنگ جهانی سوم را ایفا کند.
وی به نشست آتی سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در تهران اشاره و بیان کرد : شرایط ادلب از دیدگاه مقامات آنکارا به مانند یک بمب آماده انفجار است و با کوچ کترین تحریکی موجب به راه افتادن جوی خون در منطقه می شود که به همین دلیل موضوع ادلب بی گمان مهم ترین موضوع مورد بحث در این نشست سه جانبه خواهد بود.
کشورهای غربی که در هشت سال گذشته از تروریست ها تمام قد حمایت کرده اند اکنون با توجه به این که ادلب آخرین ایستگاه قطار نابودی آنان در سوریه تلاش دارند تا به هر قیمتی که شده است از عملیات ارتش سوریه در این منطقه جلوگیری کنند تا موجودیت تروریست ها حفظ شود.
دولت سوریه هم به مناسبت های مختلف بر آزادی تمام مناطق اشغالی تاکید می کند.
این نویسنده ترک در ادامه اضافه کرد: مقامات ترکیه آشکارا به همتایان خود در کشورهای خارجی از خطر بروز جنگ در ادلب و بحرانی بودن این منطقه هشدارهای لازم را داده و بر این موضوع تاکید دارند که هر گونه حمله به ادلب، خسارات سنگینی را به خاورمیانه وارد می کند و ناآرامی های وحشتناکی را در جهان موجب خواهد شد.
این روزنامه نگار با اعلام این که به باور بسیاری از کارشناسان امنیتی ـ سیاسی، آشفتگی و هرج و مرج در ادلب می تواند همه دستاوردهای مورد توافق برای آینده سیاسی سوریه را نابود کند، تصریح کرد که ترکیه با انجام عملیات سپر فرات و شاخه زیتون توانست موفقیت های بزرگی را به دست آورد و این مناطق را از وجود تروریست ها پاکسازی کند اما با حمله ارتش سوریه به ادلب، بی گمان همه اقدامات مثبت ترکیه در این مناطق نابود خواهد شد.
به نوشته چلیک، سه و نیم میلیون نفر در شهر ادلب زندگی می کنند و عناصری از گروه های مختلف تروریستی نیز در میان آنها حضور دارند که برای خارج کردن آنها از این مطقه باید تلاش و آنها را وادار به این اقدام کرد اما در صورت بروز هر گونه جنگی در این منطقه، احتمال شکست و پراکندگی تروریست ها بسیار زیاد است و این جنگ حاصلی جز خونریزی نخواهد داشت.
اکنون یکی از سوال ها در باره بحران سوریه ناامن شدن شهرهای مرزی این کشور از هشت سال پیش و ارتباط آن با کشورهای همسایه و نقش آنها در این زمینه است.
این نویسنده ترک در ادامه ادعاهای خود افزود ، مقامات آنکارا در خصوص ادلب پیشنهادات خود را به مسکو ارسال کرده اند تا از این طریق، مقامات دمشق را از حمله به ادلب منصرف کنند.
سه روز پیش مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در مصاحبه با خبرنگاران به موضوع وضعیت ادلب و روابط ترکیه با سایر کشورها پرداخت و گفت: آنکارا برای جلوگیری از حمله ارتش سوریه به ادلب تلاش می کند و در این راستا با ایران و روسیه مذاکره و همکاری های لازم را انجام می دهد.
وی افزود: هر گونه عملیات و یا اقدامی علیه ادلب، برای آینده این شهر و آینده سوریه فاجعه بار خواهد بود و به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه ای را آغاز کرده ایم که سفر وزیر دفاع و رییس سازمات اطلاعات ملی به روسیه و سفر وزیر خارجه ایران به ترکیه در همین راستا انجام شد و بی گمان مذاکراتی نیز در این خصوص طی برگزاری نشست سه جانبه روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در تهران انجام خواهیم داد.
وی تاکید کرد: افراطیونی در شهر ادلب حضور دارند که از مناطق مختلف سوریه به ویژه شهر حلب آمده اند و ما آنها را به خوبی می شناسیم که لازم است با همکاری ایران و روسیه برای نابودی این افراطیون و جداسازی آنها از سایر مخالفان گام برداریم، در غیر این صورت آینده سوریه به لحاظ امنیتی، انسانی و سیاسی با مخاطراتی جدی مواجه خواهد شد.
وی هفته گذشته نیز در یک نشست رسانه‌ای مشترک با سرگئی لاوروف همتای روسی خود در مسکو گفت: 'راه حل نظامی در ادلب هم برای منطقه و هم برای آینده سوریه فاجعه‌ بار خواهد بود.'
ادلب در شمال سوریه همچنان در کنترل نیروهای مخالف و گروه های تروریستی است و دولت سوریه قصد دارد تا آنجا را از دست تروریست ها خارج کند.
بخشی از شهروندان عادی و تروریست های گروه های مختلف برای نجات جان خود به این منطقه پناه آورده و گروهی از آوارگان نیز در چادرهایی در اطراف این شهر زندگی می‌کنند.
سرگئی لاوروف در نشست رسانه‌ای مسکو گفت که ترکیه تلاش کرده تا دهها هزار ستیزه‌جو را از نیروهای میانه‌روتر جدا کند، اما ستیزه‌جویان مانع این کار شده‌اند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه شامگاه پنجشنبه گذشته در مراسم بزرگداشت نود و ششمین سالگرد 'پیروزی بزرگ' ترکیه در آنکارا اظهار کرد: برای جهت جلوگیری از بروز فاجعه در ادلب به همکاری با ایران و روسیه در سوریه ادامه می دهیم.
قرار است نشست سه جانبه سران ایران، ترکیه و روسیه درباره بررسی تحولات سوریه جمعه 16 شهریور ماه (هفتم سپتامبر) در تهران برگزار شود که محور این مذاکرات وضعیت ادلب و همکاری های سه جانبه در خصوص آن است.
کد مطلب: 93382
برچسب ها: ترکیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *