۰
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۸

دوربرگردان شریعتمداری از صمت به کار

روحانی رییس ‌جمهوری، محمد شریعتمداری را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد تا نمایندگان خانه ملت به دور از هرگونه جناح بندی، عملکرد و کارنامه وی را بررسی کنند و در صورت تایید رای اعتماد لازم را به او بدهند.
روحانی رییس ‌جمهوری، محمد شریعتمداری را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد تا نمایندگان خانه ملت به دور از هرگونه جناح بندی، عملکرد و کارنامه وی را بررسی کنند و در صورت تایید رای اعتماد لازم را به او بدهند.
به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کابینه دوازدهم همواره در مدت فعالیت خود با حجم عظیمی از انتقادها روبرو و بارها با کارت زرد نمایندگان مواجه شده بود. او در مدت کمتر از یکسال سه مرتبه استیضاح شد و رای لازم را کسب کرد اما سرانجام در 15مرداد 97 بار دیگر مورد استیضاح قرار گرفت که این جلسه با تنش و بحث های فراوانی در مجلس شورای اسلامی همراه شد. موافقان رای عدم اعتماد به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتقادهای خود را نسبت به عملکرد او اینگونه تشریح کردند؛ یکی از نمایندگان علی ربیعی را متهم کرد که به مشکلات کارگران توجهی ندارد و افزود: «آقای ربیعی، اشک شما برای کارگران شوی تبلیغاتی است.» برخی دیگر از نمایندگان استیضاح کننده وزیر کار را متهم کرد که به جای انجام وظایف وزارتخانه «به لابیگری» می پردازد. ظلم به جامعه کارگری و عدم بازگشت دلارهای پتروشیمی از جمله انتقادات دیگر نمایندگان از وزیر کار بود. عدم برخورد با اقدامات«غیرقانونی بهزیستی» هم از محورهای دیگر استیضاح علی ربیعی بود.

سرانجام علی ربیعی از مجموع آرای ۲۴۳ رای با ۱۲۹ رای موافق استیضاح و ۱۱۱ مخالف استیضاح و ۳ رای ممتنع حائز کسب اکثریت آرای مجلس نشد و از ادامه کار در دولت دوازدهم بازماند.

با برکناری ربیعی، حسن روحانی در حکمی «انوشیروان محسنی بندپی»، رییس بهزیستی و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دوران وزارت ربیعی را به عنوان سرپرست، جایگزین او کرد.

سرانجام با وجود فرصت سه ماهه رییس جمهوری برای اعلام وزیر پیشنهادی، حسن روحانی در 28 مهر 97«محمد شریعتمداری» را برای تصدی بر وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد تا در صورت صلاحدید نمایندگان او سکان دار این وزارتخانه شود.

** نگاهی به زندگینامه محمد شریعتمداری
محمد شریعتمداری در سال 1336 در تهران متولد شد. در 1356 خورشیدی در رشته الکترونیک دانشگاه کرمان شروع به تحصیل کرد و در 1371 برای تحصیل در رشته علوم سیاسی وارد دانشگاه تهران شد. پس از پیروزی انقلاب در کمیته انقلاب اسلامی حضور یافت و در 1363 به عنوان قائم‌مقام معاون نخست وزیر در دفتر اطلاعات و تحقیقات نخست وزیری مشغول به کار بود. شریعتمداری از 1368در دور اول دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی به عنوان قائم‌ مقام وزیر بازرگانی و معاون وزارت بازرگانی برگزیده شد و مدتی با حفظ سمت، سرپرستی معاونت بازرگانی داخلی را عهده دار بود و تا پایان دوره یعنی سال 1372 در این سمت حضور داشت.

** سوابق اجرایی شریعتمداری
در 1369 بنا به دستور رهبری مامور تشکیل معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری شد و با حفظ سمت از سال 1373تاسال1376 ریاست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را عهده دار بود. در سال 1376 در سن 40 سالگی به عنوان وزیر بازرگانی به مجلس شورای اسلامی معرفی و موفق به اخذ رای اعتماد از نمایندگان شد و تا سال 84 یعنی پایان دوره دولت اصلاحات وزیر بازرگانی باقی ماند. کاهش تصدی گری در وزارت بازرگانی و هدایت آن به سمت ایفای نقش سیاستگذاری و حضور فعال در مجامع عالی تصمیم‌گیری مانند شورای پول و اعتبار، کمیته تنظیم بازار ارز، سازمان خصوصی سازی کشور و اخذ مسوولیت‌ تنظیم تراز تجاری کشور مهم ترین عملکرد وی در این سمت بوده است.

پس از آن به مدت هشت سال مسوولیت کمیسیون مشترک روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی نظیر عربستان سعودی، عراق، عمان، قطر، کویت، پرتقال، اسپانیا، زیمبابوه، اوگاندا، کنیا، فیلیپین، تایلند و… را به انجام رساند.

شریعتمداری در جریان انتخابات مجلس هفتم و وقوع تحصن در مجلس ششم و همین طور در زمان تشکیل شورای سران سه قوه در برخورد با مفاسد اقتصادی و در جریان دستگیری برخی عناصر سیاسی و اقتصادی در آن دوران، به عنوان نماینده ویژه دولت و رییس جمهور در حل مسائل موجود میان دولت، مجلس، شورای نگهبان و قوه قضائیه ایفای نقش کرد. روحانی در 16 مهر 1392، طی حکمی شریعتمداری را به معاونت اجرایی رییس جمهوری منصوب کرد. در دولت دوازدهم با کنار گذاشته شدن «محمدرضا نعمت زاده» از وزارت صمت، نام شریعتمداری در لیست پیشنهادی کابینه دولت قرار گرفت که مجلس هم بالاترین رای موافق را برای حضور وی در وزارت صنعت، معدن و تجارت داد و وی با کسب 241 رای موافق توانست اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم کسب کند.

** سخن آخر
اینک محمد شریعتمداری به عنوان نامزد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی باید صدای رسای فقر و گروه های خاموش در دولت و نظام باشد تا همگام با مردم و یاری رسان آنها باشد. او به عنوان نامزد پیشنهادی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در فضای امروز کشور باید بیش از هر زمان دیگر حمایت اجتماعی از مردم و ارتقای تاب آوری آنها مقابل سختی‌های اقتصادی در دستور کار باشد گفت: «در صورت کسب رای اعتماد مجلس، هم گوش شنوا و هم شنونده همراه و همدل برای اقشار آسیب پذیر و فقرا خواهم بود. همراه با آنها و با گفتگو و شنود با این عزیزان مسایل و مشکلات آنها را احصاء و پیگیری خواهم کرد. همچنین صدای بلند و رسای مطالبات و مدافع حقوق آنها در دولت و نظام خواهم بود. بر این باورم که وزیر رفاه باید سیاست‌های حمایتی را با مشارکت خود ذینعفان و گروه های هدف تدوین و اجرا کند.» حالا باید دید شریعتمداری چگونه راه عبور از شرایط سخت کنونی را با انسجام و یکپارچگی هدایت خواهد کرد.
کد مطلب: 96244
برچسب ها: شریعتمداری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *