۰
چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۴

به راه انداختن بازی سیاسی با استیضاح لاریجانی

طرح استیضاح از رییس مجلس شورای اسلامی که روز گذشته توسط یک نماینده مجلس مطرح شد، موردتوجه رسانه هاقرارگرفته است. به عقیده رسانه های اصلاح طلب طرح سوال از رییس جمهور یک بازی سیاسی است که جریان تندرو در مجلس شورای اسلامی بدون در نظر گرفتن شرایط خاص کشور، به راه انداخته است.
طرح استیضاح از رییس مجلس شورای اسلامی که روز گذشته توسط یک نماینده مجلس مطرح شد، موردتوجه رسانه هاقرارگرفته است. به عقیده رسانه های اصلاح طلب طرح سوال از رییس جمهور یک بازی سیاسی است که جریان تندرو در مجلس شورای اسلامی بدون در نظر گرفتن شرایط خاص کشور، به راه انداخته است.
به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز چهارشنبه 7 آذر رسانه های اصلاح طلب نشان می دهد طرح استیضاح 'علی لاریجانی' روز گذشته توسط 'حسینعلی حاجی دلیگانی' عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی مطرح شد. روز گذشته این طرح که از حدنصاب لازم امضا برخوردار نبود، از دستور کار خارج شد. اما برخی از رسانه ها، امروز به نقل از 'حاجی دلیگانی' نماینده اصولگرای مجلس، به حد نصاب رسیدن تعداد امضا برای این طرح خبر دادند. به گزارش رسانه های اصلاح طلب، جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی در پی خواسته این طیف نسبت به پاسخ گویی علی لاریجانی به ارسال لوایح 'پول شویی' و 'پالرمو' به مجمع تشخیص مصلحت بدون رعایت تشریفات قانونی، طرح استیضاح رییس مجلس را مطرح کرده اند.
برخی از این رسانه ها با اشاره به توسل گروه پایداری به ماده 25 آیین نامه داخلی مجلس به فاقد پشتوانه قانونی بودن، واژه 'استیضاح' پرداخته اند. این رسانه ها معتقدند، سایه جبهه پایداری روی درخواست استیضاح رئیس مجلس سنگینی می‌کند و به نظر می‌رسد این طیف چالش خود با علی لاریجانی را علنی و پررنگ کرده است.
به عقیده رسانه های اصلاح طلب طرح سوال از رییس جمهور یک بازی سیاسی است که جریان تندرو در مجلس شورای اسلامی بدون در نظر گرفتن شرایط خاص کشور، به راه انداخته است. همچنین به عقیده این رسانه ها، شکست‌های سنگین و متداول جریان تندروی مجلس شورای اسلامی و ایستادگی علی‌لاریجانی در برابر برخی زیاده‌خواهی‌ها سبب شده است که این جریان، هیاهویی به عنوان استیضاح آقای رییس را به راه بیندازند.
رسانه های اصولگرا نیز به ارائه 'طرح استیضاح لاریجانی' به هیئت رئیسه مجلس و چگونگی خبر داده و به 'چگونگی روال استیضاح رئیس مجلس' پرداخته اند.
رسانه های اصلاح طلب
...............................
** استیضاح به دلیل مخالفت با دو لایحه پالرمو و مبارزه با پولشویی از لوایح مرتبط با FATF
روزنامه ابتکار از برخورد‌های سیاسی در ماجرای استیضاح لاریجانی گزارش داد و عنوان 'لاریجانی و ظریف در پیچ استیضاح سیاسی' را برگزید.
در بخشی از این گزارش آمده است: دو لایحه پالرمو و مبارزه با پولشویی از لوایح مرتبط با FATF و بحث رفع ایرادات شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص یکی از مباحث جنجالی در ماه‌های اخیر در مجلس است. منتقدان اصلی آن که نمایندگان نزدیک جبهه پایداری هستند، برای مخالفت تا جایی پیش رفتند که طرح استیضاح وزیر خارجه و رئیس مجلس را ارائه کردند.

روزنامه ایران تیتر نخست خود را به گزارشی با عنوان 'بازی استیضاح' اختصاص داده است. به گزارش این روزنامه، در طرح استیضاح علی لاریجانی یک موضوع مورد اشاره و اعتراض واقع شده است؛ نظر رئیس مجلس درباره ایرادات هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به دو لایحه پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی. جایی که علی لاریجانی با وجود خواسته شورای نگهبان و هیأت یادشده، این لوایح را بدون بررسی مجدد در کمیسیون و صحن مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام برگرداند. حالا استیضاح کنندگان علی لاریجانی معتقدند که او بدون اطلاع مجلس و برخلاف اصل 112 قانون اساسی این کار را انجام داده.... تا اینجای کار مشخص است که این طرح استیضاح دنباله‌ای است از همان دعواهای درون پارلمان بر سر لوایح مرتبط با FATF.

روزنامه جهان صنعت در صفحه نخست خود با انتشار عکسی از رییس مجلس تیتر 'پایداری ها لاریجانی را هدف گرفتند' را برگزیده است. در این گزارش آمده است: ظاهرا بلوای نمایندگان جبهه پایدرای بر سر مساله CFT به پایان نمی‌رسد؛ اعضایی که در جلسه‌های اخیر مجلس نهایت سعی خود را برای عدم تصویب لایحهCFT به کار بردند و حتی حرکات خشمگینانه نظیر پاره کردن اوراق در محل نطق، فریادهای متعدد و برهم زدن نظم و‌... از خود نشان دادند. این خشم وقتی بیشتر شد که رییس مجلس، نامه رییس دفتر مقام معظم رهبری را درباره بی‌طرف بودن معظم‌له در‌باره لایحهCFT قرائت کرد. اعضای جبهه پایداری که از مدت‌ها پیش به دروغ اعلام می‌کردند نظر رهبر انقلاب مخالف لایحه مزبور است با روشن شدن دیدگاه ایشان، خشمگین‌تر شدند هرچند در نهایت به هدف خود در خصوص عدم تصویب لایحه CFT در مجلس نرسیدند... حالا توپ دوباره به زمین مجلس افتاده ... اما این بار به بنر و آتش زدن این لایحه روی نیاورند بلکه استیضاح موافقان این لایحه را کلید زدند..... حاجی‌دلیگانی در توئیت خود نوشت: تک‌روی‌های لاریجانی‌، راهی جز استیضاح او بر‌ایمان باقی نگذاشت.

** قانونی نبودن طرح استیضاح رییس مجلس
روزنامه اعتماد تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داد و زیر عنوان 'تاوان ایستادن در زمین اصلاح طلبان' نوشت: در اقدامی کم سابقه، تعدادی از نمایندگان خواستار استیضاح و سلب صلاحیت از رییس مجلس شدند.
فارغ از تمامی آنچه در متن و حاشیه این 'جوسازی رسانه ای' یا تلاش برای رعایت قانون مورد اشاره قرار گرفت اما، طرح تهیه شده توسط حاجی دلیگانی و همفکرانش در فراکسیون نمایندگان ولایی فاقد وجاهت قانونی است. چرا که به گفته غلامرضا کاتب، رییس کمیسیون تدوین نامه داخلی مجلس، امضاهای این طرح که بنابر قانون باید حداقل به عدد 25 برسد، کمتر از این تعداد بوده و در نتیجه امکان رسیدگی به آن در مجلس وجود ندارد. این نماینده مجلس به خانه ملت گفته است 'تعدادی از افرادی که اسم آنها در این طرح اعلام شده بود به صورت کتبی به کمیسیون آیین نامه اعلام کردند که در این مورد درخواستی ندارند یا امضای خود را پس گرفته اند' نکته ای که نشان می دهد اولا این اقلیت پایداری حتی از آنچه که تصور می شود نیز کمتر هستند و مهم تر از آن، در صورت صحت گفته های کاتب، برای تحقق هدف شان حتی دست به نوعی تخلف از قانون زده و به امضای نمایندگانی استناد کرده اند که 'درخواستی در این خصوص نداشته اند'.

تارنمای فرارو نیز به نقل از روزنامه اعتماد، نوشت: تاکید بر 'استیضاح لاریجانی' ازسوی نماینده عضو جبهه پایداری و همفکرانش در مجلس و به‌ویژه بازتاب گسترده رسانه‌ای آن در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اصولگرا البته آن‌چنان که گفتیم، فاقد پشتوانه قانونی بود و آن‌چنان که محمدمهدی مفتح و غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی دو نماینده عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس گفته‌اند، آنچه اقلیت پایداری به‌دنبالش هستند، در آیین‌نامه داخلی مجلس پیش‌بینی شده، اما استفاده از عنوان «استیضاح» برای آن فاقد وجاهت قانونی است و اساسا در هیچ جای آیین‌نامه داخلی مجلس از واژه استیضاح برای رییس و سایر نمایندگان مجلس استفاده نشده است.

روزنامه اعتماد در ستون سرمقاله خود زیر عنوان 'آتش زدن قیصریه' به قلم قاسم میرزایی نیکو، آورده است: ماده 25 آیین نامه داخلی مجلس همان چیزی است که مورد توجه نمایندگان درخواست کننده استیضاح رییس مجلس قررار گرفته است. طبق این ماده 'هرگاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفای وظایف رییس یا سایر اعضای هیات رییسه معترض باشند می توانند طی تقاضای کتبی با امضای حداقل بیست و پنج نفر یا به درخواست کمیسیون تدومین آیین نامه داخلی مجلس از هیات رییسه، تشکیل هیات رسیدگی به اعتراضات، مرکب از روسای کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس را درخواست نمایند. هیات رییسه مکلف است ظرف مدت سه روز نسبت به تشکیل هیات رسیدگی به اعتراضات اقدام نماید. در صورتیکه اکثریت اعضاء هیات رای بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند عضویت وی در هیات رییسه تعلیق می گردد' بنابر این در این ماده هیچ اشاره ای به بحث استیضاح نمی شود.

*** بازی سیاسی
'پایداری در استیضاح' عنوانی است که روزنام آفتاب یزد برای تیتر نخست خود به کار برده است.
به گزارش این روزنامه، هرچند امضاها از حد نصاب خارج شد اما در این گزارش به چرایی حاشیه سازی های اخیر طرفداران سابق احمدی نژاد در پارلمان پرداخته شده است.
در بخشی از این گزارش می خوانیم: این اقدامات در شرایطی که کشور از فشار و دشواری های تحریم رنج می برد چه ضرورتی دارد؟! به نظر می رسد که مساله تنها مخالفت با لوایح نباشد بلکه تسویه حساب سیاسی است.علی صوفی وزیر تعاون در گفت و گو با این روزنامه عنوان کرد: پایداری ها در مخالفت با جریان های دیگر هیچ ملاحظه ای حتی منافع ملی و شرایط کشور را هم ندارند بلکه آنها از هر فرصتی برای ضربه زدن به جریان های دیگر بهره می برند.

روزنامه قانون از استیضاح 'علی لاریجانی' به عنوان 'بازی استیضاح رییس!' یاد کرد و نوشت: شکست‌های سنگین و متداول جریان تندروی مجلس شورای اسلامی و ایستادگی علی‌لاریجانی در برابر برخی زیاده‌خواهی‌ها سبب شده است که این بخش برای آنکه به خواسته‌های خود دست پیدا کرده یا شکست‌ها را پشت این مسائل پنهان کنند، هیاهویی به عنوان استیضاح آقای رییس را به راه بیندازند. جریانی که مدت‌هاست به جای پیگیری امور مربوط به ملت به دنبال باز‌ی‌های سیاسی هستند، این بار نیز بدون آنکه به نتیجه‌ای دست‌پیدا کنند، زمین‌گیر شده و پشیمان‌می‌شوند....اسامی افرادی که در این نامه حضور دارند همان کسانی‌ هستند که سال‌هاست می‌کوشند تا منافع جریانی خاص را در مجلس پیگیری کنند و هرگاه سیاست‌های کلان در میان بوده و منافع ملت باید مورد توجه قرار می‌گرفته، آن‌ها مسیر دیگر را پیش گرفته‌اند و امروز نیز سعی دارند همان مسیر را بروند.

تارنمای انتخاب با طرح سوال 'کدام یک از نمایندگان امضای خود را از استیضاح لاریجانی پس گرفتند؟' نوشت: مهدی کیایی مدیر کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی از تکذیب امضای نامه موسوم به استیضاح رییس مجلس توسط برخی نمایندگانی که اسمشان ذیل نامه آمده خبر داد. به گزارش این رسانه، مهدی کیایی در صفحه توییتر خود نوشت: 'آقایان سلیمی، اعزازی، نوری، پوربافرانی، کعبی، بدری،قاضی زاده، لارگانی و چند نماینده دیگر که اسم شان ذیل نامه موسوم به استیضاح رییس مجلس آمده، کتبا اعلام کردند چنین درخواستی نداشته‌اند. اعمال ماده 24 منتفی است، اما استقبال چند رسانه اصولگرا از موضوع، جالب توجه است. واقعا دوستان دنبال چه‌اند؟'
تارنمای فرارو نیز این مطلب را منتشر کرده است.

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان 'دلواپسان این بار علیه لاریجانی' به دلالیل مطرح شدن موضوع سوال از رییس مجلس توسط جبهه پایداری پرداخت و نوشت: سایه جبهه پایداری روی درخواست استیضاح رئیس مجلس سنگینی می‌کند و به نظر می‌رسد این طیف چالش خود با علی لاریجانی را علنی و پررنگ کرده است....مشخص است که مشکل حاجی‌دلیگانی و 26 همفکر او تنها ارسال لوایح الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد به مجمع تشخیص مصلحت نیست بلکه آنها با تعامل و مشی لاریجانی در اداره مجلس مشکل دارند و اینکه میدان را برای رسیدن دلواپسان به اهدفشان که نشانی از وحدت و تعامل در آن نیست باز نمی‌گذارد....از سوی دیگر این روزها موضوع انتخابات ریاست جمهوری 1400 بسیار زودتر از موعد آن آغاز شده و برخی از احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از کاندیداتوری لاریجانی در آن انتخابات می‌گویند پس طبیعی است که دلواپسان نگران شوند و از هر حربه‌ای برای مخدوش کردن اعتبار لاریجانی استفاده کنند.

** بی توجهی تندروها به شرایط کشور
'استیضاح رئیس مجلس هم رسید' عنوانی است که روزنامه جمهوری اسلامی برای تیتر نخست خود به کار برد و نوشت: تندروی‌های جبهه پایداری در مجلس همچنان ادامه دارد.
تندروهای جبهه پایداری در مجلس بدون درنظر گرفتن شرایط کشور همچنان به اقدامات وحدت شکن خود ادامه می‌دهند. این نمایندگان تندرو در آخرین اقدام خود درجلسه علنی دیروز طرح استیضاح علی لاریجانی رئیس مجلس و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را به هیات رئیسه مجلس ارائه دادند تا شرایط کشور را بیش از پیش بحرانی جلوه دهند.
به گفته حسینعلی حاجی دلیگانی از نمایندگان تندروی جبهه پایداری، اقدام لاریجانی در ارسال لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون طی تشریفات قانونی یعنی طرح در صحن علنی و اصرار مجلس به مصوبات خود مغایر اصل 112 قانون اساسی و ماده 200 آیین نامه داخلی مجلس است.

** حد نصاب رسیدن و نرسیدن امضای درخواست کنندگان
روزنامه شرق در گزارشی با استفاده از روتیتر 'تلاش ناکام فراکسیون ولایی' و تیتر ' طرح سوال از علی لاریجانی از حد نصاب افتاد' نوشت: طرح سوال از رئیس مجلس حتی یک روز هم دوام نیاورد و از حد نصاب افتاد.
به گزارش تارنمای انتخاب، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده اصولگرا گفت: امضا‌های استیضاح لاریجانی دوباره به حد نصاب رسید.

رسانه های اصولگرا
..............................
** ارائه طرح استیضاح رییس مجلس
روزنامه جوان در مطلبی با استفاده از روتیتر 'با امضای 27 نماینده مجلس' و تیتر 'طرح استیضاح لاریجانی تقدیم هیئت رئیسه شد' آورده است: عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از تقدیم طرح استیضاح علی لاریجانی رئیس مجلس به هیئت رئیسه خبر داد و گفت: این طرح طبق ماده 24 آیین نامه داخلی با 27 امضا تهیه و تقدیم هیئت رئیسه شد.
رجانیوز هم به نقل از خبرگزاری فارس به این موضوع پرداخته است.
خبرگزاری دانشجو هم در مطلبی با عنوان 'درخواست 27 نماینده از لاریجانی برای پاسخگویی' نوشت: طرح استیضاح رئیس مجلس به هیئت رئیسه تقدیم شد.

تارنمای جهان نیوز در مطلبی با طرح سوال 'روال استیضاح رئیس مجلس چگونه است؟' نوشت: به موجب ماده 26 آیین نامه مجلس هر گاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفای وظایف رئیس یا سایر اعضای هیأت رئیسه معترض باشند، می‏ توانند طی تقاضای کتبی با امضای حداقل بیست و پنج نفر به این مسئله اعتراض کنند.
خبرگزاری فارس نیز گزارش فوق را منتشر کرده است.

** به حد نصاب رسیدن امضاها
به گزارش مشرق نیوز، امضاهای استیضاح لاریجانی مجدد به حد نصاب رسید. حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس گفت: امضاهای استیضاح رئیس مجلس که شب گذشته با پس گرفتن امضا از سوی چند نفر از نمایندگان از حدنصاب افتاده بود مجدد با امضای تعداد دیگری از نمایندگان به حدنصاب رسید. به گزارش مشرق، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استیضاح رئیس مجلس مطابق با ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس که شب گذشته با پس گرفتن امضا از سوی 6 نفر از نمایندگان از حدنصاب افتاده بود مجدد با امضای تعداد دیگری از نمایندگان به حد نصاب (25 امضاء) رسید و بار دیگر در دستور کار مجلس قرار گرفت. خبرگزاری فارس نیز به این مطلب پرداخته است.
کد مطلب: 98145
برچسب ها: لاریجانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *