۰
پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۸
در دیدار کواکبیان با رئیس مجلس سنای ایرلند مطرح شد

ایرلند و اتحادیه اروپا باید در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا بایستند

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند، گفت: اغلب نابسامانی‌ها و عدم امنیت در جهان کنونی ناشی از یکجانبه‌گرایی و سیاست‌های سلطه جویانه آمریکا است که باید کشورهای مستقل در مقابل آن ایستادگی نمایند.
ایرلند و اتحادیه اروپا باید در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا بایستند
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند، گفت: اغلب نابسامانی‌ها و عدم امنیت در جهان کنونی ناشی از یکجانبه‌گرایی و سیاست‌های سلطه جویانه آمریکا است که باید کشورهای مستقل در مقابل آن ایستادگی نمایند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مصطفی کواکبیان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند در ادامه سفر خود در رأس هیات پارلمانی کشورمان به دوبلین با دنیس او داناوان رئیس مجلس سنای ایرلند دیدار و گفت‌وگو کرد.
کواکبیان در ابتدای این دیدار با اشاره به دیدگاه‌های نزدیک ایران و ایرلند در برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: روابط ایران و ایرلند از دیرباز خوب و پایدار بوده و دو کشور در خصوص بسیاری از مسائل مهم سیاسی و بین‌المللی دیدگاه‌های نزدیک بهم داشته‌اند، لذا امیدواریم در عمل نیز شاهد همکاری بیشتر ایران و ایرلند در صحنه بین‌المللی باشیم. رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: با توجه به حمایت‌های شایان قدردانی ایرلند در خصوص انعقاد و تداوم اجرای برجام، امیدواریم در راستای تقویت روابط تجاری فیمابین، ایرلند تسهیلات مالی و بانکی بیشتری برای نقل و انتقالات پولی فیمابین فراهم 
نماید. 
کواکبیان گفتگوهای اتاق‌های بازرگانی دو کشور و روابط تجاری میان استان‌های ایران و ایرلند را نیز در توسعه همکاری‌های تجاری فیمابین مهم ارزیابی کرد. وی افزود: انتظار داریم ایرلند از اجرایی شدن هرچه سریعتر اقدامات اتحادیه اروپا برای تداوم برجام از جمله در خصوص اختصاص یک کانال ارتباط پولی خاص به ایران، حمایت نماید. کواکبیان در پایان گفت: معتقدیم اغلب نابسامانی‌ها و عدم امنیت در جهان کنونی ناشی از یکجانبه‌گرایی و سیاست‌های سلطه جویانه آمریکا است که باید کشورهای مستقل در مقابل آن ایستادگی نمایند.
دنیس او داناوان، رئیس مجلس سنای ایرلند نیز در ابتدای این دیدار توضیحاتی در خصوص نقش و وظایف مجالس ایرلند در سیستم حکومتی کشور و تاثیرات برگزیت بر سیاست خارجی ایرلند ارائه کرد.
وی در ادامه با اشاره به سفر سال گذشته خود به تهران و سفر کنونی گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند به دوبلین گفت: این سفرها نشان از عزم و اراده دولت ایرلند برای تقویت مناسبات خود با ایران دارد.
دنیس او داناوان با اشاره به ظرفیت‌های تجاری فراوان ایران و ایرلند گفت: ایرلند بسیار علاقمند به توسعه همکاری‌های خود با ایران در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، غذا و مواد لبنی و بهداشت، درمان و دارو است.
 وی افزود: مجلس سنای ایرلند برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران، پیگیری همکاری‌ها در زمینه بهداشت، درمان و دارو را در دستور کار قرار خواهد داد.
بکارگیری استانداردهای دوگانه در روابط بین‌المللی غیرقابل پذیرش است
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند همچنین با پت دکوپ گالکر، نایب رئیس مجلس نمایندگان ایرلند دیدار و گفت‌وگو کرد.
 مصطفی کواکبیان که در رأس هیاتی پارلمانی از مجلس شورای اسلامی به دوبلین سفر کرده است، در ادامه سفر خود در دیدار با پت دکوپ گالکر، نایب رئیس مجلس نمایندگان ایرلند ضمن قدردانی از تلاش‌های دولت و پارلمان ایرلند در انعقاد توافق هسته‌ای کشورمان و حمایت از تداوم آن بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: روابط دوستانه دو کشور این انتظار را ایجاد کرده است که ایرلند به حمایت خود از اجرای برجام در اتحادیه اروپا ادامه دهد و بر ضرورت اقدامات عملی اروپا بویژه در زمینه‌های مالی و بانکی 
تاکید نماید.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بکارگیری استانداردهای دوگانه در روابط بین‌المللی را غیرقابل توجیه دانست و گفت: رفتار دولت ترامپ در زمینه حقوق بشر و منافع ملی کشورها کاملا تبعیض‌آمیز و دوگانه است. وی با اشاره به حمایت‌های ایرلند از فلسطین در مجامع بین‌المللی گفت: ما نگاه منصفانه و منطقی ایرلند را در حوزه سیاست خارجی و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به سود صلح و امنیت بین‌المللی ارزیابی می‌کنیم و معتقدیم این رویکرد به تقویت روابط دو جانبه ایران و ایرلند کمک شایانی می‌کند.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند در پایان بر ضرورت افزایش حجم روابط تجاری ایران و ایرلند تاکید کرد و گفت: حجم کنونی روابط دو طرف تناسبی با ظرفیت‌های ایران و ایرلند ندارد لذا ضروری است پارلمان‌های دو کشور مشوق توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور به نفع دو ملت باشند.
پت دکوپ گالکر نایب رئیس مجلس نمایندگان ایرلند نیز با ابراز خرسندی از سفر هیات گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند به دوبلین گفت: گفت‌وگو و رایزنی پارلمانی ایران و ایرلند برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و مطمئن هستیم سفر هیات پارلمانی ایران به دوبلین روابط دوستانه ما را تقویت می‌نماید. وی همچنین گفت: ایرلند بعنوان عضو اتحادیه اروپا متعهد به اجرای برجام است و از تداوم آن حمایت می‌کند. وی افزود: دولت ایرلند در همان ابتدا از خروج ترامپ از برجام ابراز تاسف کرد چون معتقد هستیم که برجام یک دستاورد بین‌المللی دیپلماتیک برای همه کشورهای درگیر در مذاکرات و حتی جامعه بین‌الملل بود.
نایب رئیس مجلس نمایندگان ایرلند در پایان بر اهمیت توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور تاکید کرد و گفت: خوشحالیم که از دو سال گذشته شاهد افزایش روابط تجاری دو کشور بوده‌ایم و امیدواریم این روند با حمایت پارلمان‌های دو کشور و همکاری بیشتر ایران و اتحادیه اروپا ادامه یابد.
کد مطلب: 99084
برچسب ها: مصطفی کواکبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *