۰
جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۹
کواکبیان در دیدار با رییس مجلس نمایندگان ایرلند:

برجام با اجرای SPV تداوم می یابد

مصطفی کواکبیان رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند که در راس هیاتی از اعضای گروه دوستی پارلمانی کشورمان به دوبلین سفر کرده است با آقای شان او فاریل رييس مجلس نمایندگان ایرلند دیدار و گفتگو کرد.
برجام با اجرای SPV تداوم می یابد
مصطفی کواکبیان رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند که در راس هیاتی از اعضای گروه دوستی پارلمانی کشورمان به دوبلین سفر کرده است با آقای شان او فاریل رييس مجلس نمایندگان ایرلند دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، کواکبیان در ابتدای این دیدار ضمن اشاره به روابط دوستانه ایران و ایرلند گفت: پیشینه روابط دوستانه دو کشور و ذهنیت مثبت مردم ایران نسبت به ایرلند، پشتوانه خوبی برای توسعه مناسبات دو کشور بویژه روابط پارلمانی است.
وی در ادامه با ابراز ناخرسندی از سطح پایین حجم روابط تجاری دو کشور گفت: با توجه به ظرفیت های دو کشور برای همکاری در بخش هایی مانند صنعت، کشاورزی، فناوری اطلاعات، پزشکی و غذا و دارو، حجم روابط تجاری ایران و ایرلند با ظرفیت ها مطابقت ندارد و پارلمان های ایران و ایرلند باید حمایت های لازم را از تسهیل و افزایش سطح مناسبات اقتصادی فیمابین بعمل آورند.
رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند در بخش دیگری از سخنان خود از حمایت های ایرلند از تداوم برجام تشکر و گفت: اميدواريم با توجه به نقش مهم ایرلند در اتحادیه اروپا، حمایت های لازم از تقویت روابط ایران و اروپا بویژه در بخش مالی و پولی بعمل آید.
وی با اشاره به خروج آمریکا از معاهدات و توافقات بین المللی و بطور خاص برجام افزود: خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها علیه ملت ایران مردود و محکوم است. وی همچنین گفت: دوره یکجانبه گرایی پایان یافته است و کشورهای مستقل باید با یکدیگر، مقابل اقدامات یکجانبه دولت آمریکا ایستادگی کنند.
رییس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به منزوی شدن آمریکا در مجامع بین المللی گفت: همه کشورها بخوبی دیدند که قطعنامه پیشنهادی ایرلند با رای بسیار بالا به نفع فلسطین تصویب شد اما قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه فلسطین رای بسیار پایینی آورد.
کواکبیان در پایان این دیدار ابراز امیدواری کرد شاهد سفر رييس مجلس نمایندگان ایرلند به تهران و ادامه رایزنی های پارلمانی تهران - دوبلین در سطح عالی باشیم.
شان او فاریل رییس مجلس نمایندگان ایرلند نیز در این دیدار ضمن خوشامدگویی به هیات پارلمانی کشورمان برای سفر به دوبلین گفت: اميدواريم سفر هیات پارلمانی ایران به دوبلین به یادماندنی باشد و در تقویت روابط دوجانبه فیمابین موثر افتد.
رییس مجلس نمایندگان ایرلند در ادامه گفت: ظرفیت های پارلمانی و اقتصادی دو کشور بسیار بالا است و ما باید از آنها برای توسعه هر چه بیشتر روابط فیمابین استفاده کنیم.
وی با اشاره به حمایت دولت و پارلمان ایرلند از تداوم اجرای برجام گفت: ایرلند نقش مهم و متمایزی در سطح اروپا در حمایت از برجام بعنوان یک دستاورد بین المللی بازی کرده و ارزش این توافق را در حفظ صلح و ثبات بین المللی به سایر کشورها گوشزد کرده است.


در دیدار گروه های دوستی پارلمانی ایران و ایرلند در دوبلین مطرح شد:
گسترش روابط دو جانبه ایران و ایرلند با بکارگیری ظرفیت گروه های دوستی پارلمانی
 
مصطفی کواکبیان رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند در سفر به دوبلین با جیمز براون رییس گروه دوستی پارلمانی ایرلند و ایران دیدار و گفتگو کرد.
کواکبیان در ابتدای این دیدار ضمن اشاره به نقش گروه های دوستی پارلمانی در مناسبات ایران و ایرلند گفت: تشکیل گروه دوستی پارلمانی در پارلمان دو کشور نشان دهنده توجه مجالس ایران و ایرلند به توسعه مناسبات پارلمانی است لذا امیدواریم گروه های دوستی پارلمانی بتوانند حضور گسترده تری در تسهیل و پیشبرد روابط دوستانه فیمابین داشته باشند.
رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند در ادامه این دیدار با اشاره به ظرفیت های ایران در بخش انرژی، کشاورزی، تولید مواد غذایی و لبنی گفت: ایران علاقمند است در بخش های مورد علاقه دو طرف، همکاری های خود را با ایرلند تقویت نماید.
وی حجم فعلی مناسبات فیمابین را با ظرفیت های دو طرف متناسب ندانست.
کواکبیان در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از استانداردهای دو گانه غرب در قبال مسائل مهم منطقه ای و بین المللی گفت: قدرت های غربی و در راس آنها آمریکا با استفاده از رسانه هایی که در دست دارند، چهره کشورهای مخالف خود را تحریف می کنند تا توجیهی برای اعمال رفتارهای دو گانه در قبال سایر کشورها در دست داشته باشند.
وی در پایان از حمایت سیاسی ایرلند از تداوم برجام قدردانی کرد و گفت: حمایت سیاسی کشورهای اروپایی از برجام هر چند جای تقدیر دارد ولی برای جبران خسارات خروج غیرقانونی آمریکا از برجام کافی نیست و لازم است این حمایت های سیاسی سریعتر به اقدامات عملی و ملموس منجر گردد.
جیمز براون رییس گروه دوستی پارلمانی ایرلند و ایران نیز در این دیدار از سفر گروه دوستی پارلمانی کشورمان به دوبلین ابراز خرسندی کرد و گفت: اطمینان داریم این سفر تاثیر قابل ملاحظه ای بر تقویت روابط پارلمانی ایران و ایرلند خواهد داشت.
وی در ادامه با اشاره به حمایت های کشورش از تداوم برجام گفت: ایرلند همیشه از اجرای کامل برجام و تداوم اجرای این سند بعد از خروج آمریکا تاکید داشته است. وی افزود: ما اقدامات دولت آمریکا را در زمینه تحریم دارو که علیه بیماران و اقشار ضعیف است تایید نمی کنیم ولی متاسفانه دولت فعلی آمریکا با وجود مخالفت های داخلی و بین المللی دارد این اقدامات را انجام می دهد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور علیرغم تحریم های آمریکا هر چه بیشتر توسعه یابد.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند در دیدار با رییس کمیسیون روابط خارجی و تجارت مجلس نمایندگان ایرلند:
امیدوارم هر چه سریعتر سفیر ایرلند در تهران معرفی شود
 
مصطفی کواکبیان و هیات همراه در روز دوم از سفر خود به ایرلند با برندن اسمیت رییس کمیسیون روابط خارجی و تجارت مجلس نمایندگان ایرلند دیدار و گفتگو کردند.
کواکبیان در ابتدای این دیدار هدف سفر هیات پارلمانی کشورمان را به دوبلین تسهیل مناسبات فیمابین عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های فراوان دو کشور در زمینه های مختلف، گروه های دوستی پارلمانی ایران و ایرلند می توانند نقش موثری در استفاده از این ظرفیت ها  ایفا کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اهمیت روابط دو جانبه و چشم اندازهایی که برای همکاری در آینده مشاهده می شود، لازم است سفارت ایرلند در تهران هر چه سریعتر بازگشایی شود. وی افزود: بازگشایی سفارت ایرلند در تهران علاوه بر تسریع در روند همکاری های دو جانبه، تامین کننده منافع ایرلند در منطقه نیز هست.
رییس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی ضمن تاکید بر اهمیت برجام در ارتقاء سطح مناسبات ایران و ایرلند گفت: برجام یک سند بین المللی چند جانبه است که توسط قطعنامه شوراي امنیت تایید شد و نقض این تعهد توسط آمریکا در واقع نقض قطعنامه شورای امنیت است. وی افزود: با توجه به 12 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر متعهد بودن ایران به تعهدات برجامی خود، سایر اطراف برجام وظیفه دارند دسترسی ایران به تجارت بین المللی را تسهیل و موجبات انتفاع ایران از مزایای برجام را عملی نمایند.
رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند در پایان این دیدار با اشاره به تحولات غرب آسیا و بحران کشورهای سوریه و یمن گفت: این آمادگی وجود دارد که در حل مشکلات منطقه ای، مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر، ممانعت از تجاوز و توسعه طلبی و  ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه با ایرلند و اتحادیه اروپا همکاری نماییم.
برندن اسمیت رییس کمیسیون روابط خارجی و تجارت مجلس نمایندگان ایرلند نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت های دو کشور برای همکاری در بخش مواد غذایی و لبنی، صنایع، فناوری اطلاعات، صنایع دارویی و بهداشت و درمان گفت: استفاده از ظرفیت های فراوان همکاری های دو جانبه می تواند موجب توسعه هر چه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی ایران و ایرلند شود. وی نقش مجالس دو کشور را در این زمینه ممتاز ارزیابی کرد.
برندن اسمیت با اعلام حمایت دولت و مجلس ایرلند از تداوم برجام گفت: ما از حامیان تداوم برجام هستیم و دولت ایرلند هم تاسف خود را از خروج آمریکا از این توافق بارها اعلام کرده است چون معتقدیم برجام علاوه بر کمک به ارتقاء سطح همکاری های دو کشور، بر صلح و ثبات منطقه‌ای و بین المللی هم تاثیر فراوانی دارد.
وی همچنین از یکجانبه گرایی در صحنه سیاست بین الملل انتقاد کرد و بر لزوم همکاری هر چه بیشتر کشورهای مستقل تاکید نمود.
برندن اسمیت رییس کمیسیون روابط خارجی و تجارت مجلس نمایندگان ایرلند در پایان گفت: تحولان یمن و سوریه برای ایرلند بسیار مهم هستند و کشتار مردم این کشورها موجبات نگرانی افکار عمومی ایرلند را فراهم کرده است. وی بر ضرورت استقرار صلح و آرامش در منطقه و پایان دادن به تجاوز و کشتار مردم بی گناه تاکید کرد.

در دیدار گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند با وزیر مشاور کشاورزی ایرلند مطرح شد:
ایرلند می تواند شریک تجاری مهم ایران در بخش کشاورزی باشد
 
مصطفی کواکبیان و هیات همراه در ادامه ملاقات های خود در دوبلین با آندرو دویل وزیر مشاور در امور کشاورزی، غذا و شیلات ایرلند دیدار و گفتگو کردند.
کواکبیان در ابتدای این دیدار ضمن اشاره بر ظرفیت های بالای ایران و ایرلند در بخش کشاورزی گفت: با توجه به توانایی های بالای ایران و ایرلند در تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی، حجم کنونی روابط فیمابین با ظرفیت های موجود همخوانی ندارد لذا پارلمان ها و دولت های دو کشور وظیفه ی سنگینی برای ارتقاء سطح روابط تجاری ایران و ایرلند دارند.
رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند در ادامه گفت: با توجه به همسایگی ایران با 15 کشور منطقه و بازار 400 میلیون نفری غرب آسیا، ایرلند می تواند از طریق توسعه همكاري های خود با ایران، از این ظرفیت بالا به نفع مردم خود استفاده کند.
کواکبیان گفت: ایران و ایرلند آشنایی زیادی با ظرفیت های هم در بخش کشاورزی، مواد غذایی و شیلات ندارند لذا باید با گفتگو و دیدارهای دو جانبه، درک متقابل از توانایی های موجود را افزایش دهیم.
وی در پایان صدور خشکبار، گیاهان دارویی، غذاهای دریایی محصولات متنوع کشاورزی را از حوزه های مستعد همکاری با ایرلند اعلام کرد و گفت: ایران به علت چهار فصل بودن در تمام طول سال محصولات کشاورزی متنوعی دارد که می تواند بخشی از آنها را به اروپا صادر نماید.
وی در پایان با اشاره به مکانیزه شدن کشاورزی در ایرلند گفت: ایران در حال گذار از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن است لذا تبادل تجربیات با ایرلند برای ایران بسیار مفید خواهد بود.
اندرو دویل وزیر مشاور کشاورزی، غذا و شیلات ایرلند نیز در این دیدار با اشاره به حجم بالای تولید محصولات کشاورزی و غذایی در ایرلند گفت: ما اقدامات موثری را برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی شروع کرده ایم و امیدواریم بتوانیم از بازار ایران و پیرامون آن هم بعنوان مقصد صادرات ایرلند استفاده کنیم.
اندرو دویل در ادامه گفت: ما از صدور محصولات کشاورزی به ایران استقبال می کنیم، ایرلند عمده محصولات کشاورزی خود را صادر می کند و ایران می تواند یکی از کشورهای هدف ما باشد.
وزیر مشاور کشاورزی، غذا و شیلات ایرلند در پایان گزارشی راجع به ظرفیت های ایرلند در بخش های مختلف کشاورزی و شیلات و چالش های پیش رو خود ارائه کرد و ابراز امیدواری نمود سفر گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند به دوبلین موجب تسهیل همکاری های دو طرف در بخش کشاورزی گردد.

در دیدار کواکبیان رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند با وزیر مشاور اشتغال، تجارت و نوآوری مطرح شد:
ایران در شرایط سخت تحریم دوستان خود را فراموش نخواهد کرد
مصطفی کواکبیان رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند و هیات همراه که بنا به دعوت همتای خود در پارلمان ایرلند به دوبلین سفر کرده اند، در ادامه سفر خود با پت برین وزیر مشاور اشتغال، تجارت و نوآوری ایرلند دیدار و گفتگو کردند.
کواکبیان در ابتدای این دیدار با اشاره به اهمیت ارتقاء سطح روابط تجاری ایران و ایرلند گفت: تبادل هیات های تجاری و اقتصادی کمک شایانی به افزایش سطح روابط تجاری دو کشور می کند لذا امیدواریم در آینده نزدیک شاهد سفر هیات های تجاری ایرلند به تهران و سرمایه گذاری شرکت های تجاری ایرلند در ایران باشیم.
رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند در ادامه به اشاره به تحریم های یکجانبه آمریکا و ایجاد موانعی برای همکاری های بانکی و مالی ایران با سایر کشورها گفت: پارلمان ایران و سیستم بانکی کشور تلاش زیادی برای تطبیق فعالیت های مالی و پولی با معیارهای بین المللی انجام داده اند، در این شرایط انتظار می رود کشورهای اروپایی و مستقل بدون توجه به فشار آمریکا از بانک های خود حمایت و آنها را به کار با ایران تشویق نمایند.
وی افزود: امیدواریم هر چه سریعتر کانال ارتباط مالی ایران و اروپا عملیاتی شود تا شاهد تقویت روابط تجاری و مالی فیمابین باشیم.
کواکبیان در پایان گفت: مجلس شورای اسلامی برای تشویق سرمایه گذاری خارجی در ایران مشوق های زیادی ایجاد کرده است که تجار ایرلندی نیز می توانند با ورود به بازار ایران از آنها استفاده نمایند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: ایران در شرایط سخت تحریم آمریکا هرگز دوستان خودش را فراموش نخواهد کرد.
پت برین وزیر مشاور اشتغال، تجارت و نوآوری ایرلند نیز در این دیدار گفت: برجام سند مهمی برای همکاری های تجاری ما است، ما خود را متعهد به آن می دانیم و از خروج آمریکا از این تعهد متاسف هستیم.
پت برین افزود: روابط تجاری ما سال گذشته رشد خوبی داشت ولی چالش هایی برای ادامه این روند وجود دارد،  مهمترین آنها بحث موانع بانکی است که امیدواریم سریعتر حل شود.
وزیر مشاور اشتغال، تجارت و نوآوری ایرلند در ادامه گفت: اینکه برخی اقلام مانند دارو، تجهیزات پزشکی و برخی مواد غذایی و کشاورزی خارج از تحریم ها هستند فرصت خوبی برای همکاری در اختیار دو طرف قرار می دهد.
پت برین در پایان گفت: مدرن سازی کشاورزی، تجهیزات پزشکی و صنایع هوایی و هواپیمایی از علاقمندی های ما برای توسعه همکاری های دو جانبه با ایران است.

بیانیه مشترک گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند
 
به دنبال سفر اخیر گروه دوستی پارلمانی ایران به ایرلند در تاریخ ۲۰ تا ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۷، روسای ذی ربط ایرانی و ایرلندی گروه دوستی پارلمانی، بیانیه مشترک ذیل مورد توافق قرار گرفت:
۱- ما به فرصت ها و ظرفیت های ممتازی که برای توسعه همکاری بین ایران و ایرلند وجود دارد، اذعان داریم. لازم است این ظرفیت ها و فرصت ها در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی محقق شوند.
۲- حجم فعلی مبادلات تجاری سالانه بین ایران و ایرلند، حدود ۱۴۰ میلیون یورو می باشد که با ظرفیت ها و توانمندی های دو طرف متناسب نیست. حمایت از تجارت بیشتر و همکاری اقتصادی، لازمه تقویت همکاری بین دو کشور است.
۳- ما دیدگاه های مشترکی در خصوص مسایل مهم بین المللی مانند امحاء سلاح های کشتار جمعی، ترویج چند جانبه گرایی و مخالفت با یک جانبه گرایی و مقابله با تروریسم داریم. ایران و ایرلند اهمیت زیادی برای حل و فصل دیپلماتیک و صلح طلبانه بحران های منطقه ای و بین المللی قائل هستند.
۴-برجام یک دستاورد برجسته دیپلماتیک است و همگام با مواضع محکم ایران و اتحادیه اروپا، ما نیز بر اهمیت اجرای کامل آن تاکید داریم.
۵_نظر به آثار و فواید مهم دیدارهای دوره ای پارلمانی بین ایران و ایرلند، ما تعامل بیشتر و دیدارهای مقامات ارشد دولتی دو کشور با رویکرد توسعه همکاری در سطوح دوجانبه و بین المللی را تشویق می کنیم.

 مصطفی کواکبیان، ریاست گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند
 جیمز براون، ریاست گروه دوستی پارلمانی ایرلند و ایران

 
کد مطلب: 99151
برچسب ها: مصطفی کواکبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *