۰
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۹

مک دونالد، کرونا و بازی آمریکایی

علی ودایع
ذهن جامعه جهانی درگیر جنگ تن به تن با ویروس کرونا شده است اما در ایالات متحده اوضاع متفاوت است. آمریکایی‌ها احتمالا داروی مقابله با کرونا را در مشت دارند و با خیالی آسوده برنامه‌های واشنگتن را به پیش می‌برند.
مک دونالد، کرونا و بازی آمریکایی
ذهن جامعه جهانی درگیر جنگ تن به تن با ویروس کرونا شده است اما در ایالات متحده اوضاع متفاوت است. آمریکایی‌ها احتمالا داروی مقابله با کرونا را در مشت دارند و با خیالی آسوده برنامه‌های واشنگتن را به پیش می‌برند.بورس‌های جهانی همراه قیمت نفت خام سقوط کرده است .کرونا در کوتاه مدت در آمریکا می‌تواند یک دردسر باشد اما در بلند مدت یک نعمت برای ذخایر استراتژیک این کشور است. اقتصاد آمریکا همانند یک حباب رشد کرده است و حالا باید درون این بادکنک را پر کرد تا ورشکستگی بزرگ وال استریت تکرار نشود. 
از ابتدا گفته می‌شد که سرنوشت ریچارد نیکسون برای دونالد ترامپ تکرار می‌شود اما فعلا رییس جمهوری آمریکا از تیغ استیضاح  و چندین اتهام رسوایی جان به در برده است. آمریکایی‌ها روز ۳ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان‌ ماه ۱۳۹۹) برای انتخاب چهل و ششمین رئیس‌ جمهوری این کشور روانه صندوق‌های رأی خواهند شد.
ظاهراً دموکرات‌ها هم حرفی برای گفتن ندارند زیرا درگیر جنگ داخلی هستند. «الیزابت وارون» و «بزنی ساندرز» چپگرا با «جوبایدن» و «پت» لیبرال دست به یقه هستند . «مایکل بلومبرگ» میلیاردر به عنوان همزاد ترامپ هم ساز خودش را می‌زند.  به نوشته اکونومیست اردوگاه خرها شبیه سیرک شده است اما دموکرات‌ها استاد بازی روانی هستند .
در سه شنبه بزرگ روز سوم مارس (۱۳ اسفند) وزن کشی دموکرات‌ها تا حدود زیادی مشخص خواهد شد. تا کنون رای دهندگان تنها در چهار ایالت آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی برای تعیین نامزد حزب دموکرات به پای صندوق رای رفته‌اند یا در گردهمایی‌های رایزنی برای تعیین نامزد این حزب (Caucus) شرکت کرده‌اند.
جمهوری خواهان به ویژه تی پارتی از ترامپ حمایت می‌کنند اما محافظه کاران سنتی نظر دیگری دارند.شاگردان «مک کین» و برخی عناصر کلیدی در واشنگتن نگران نفوذ مهره‌های کرملین هستند.آنها در سیستم حکومت ایالات متحده تاثیرگذار هستند و تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنند.
در رای گیری چهارسال پیش ، رای الکترال به نفع فیل‌ها بود اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این اتفاق تکرار شود. کالیفرنیا، نیویورک، ایلینویز، تگزاس، فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان، اوهایو، کارولینای شمالی، جورجیا و نیوجرسی از ایالت‌هایی هستند که بیشترین تعداد رای‌های الکترال را در اختیار دارند. نتیجه نظرسنجی سی ان ان نشان می‌دهد که اگر انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور امروز برگزار شود، هر ۶ نامزد پیشتاز دموکرات‌ها، در صورت رویارویی مستقیم با ترامپ، او را شکست می‌دهند. نکته جالب اینجاست که نظرسنجی فاکس نیوز هم داده‌های جالبی برای رئیس جمهوری آمریکا ندارد.
فارغ از هر سرنوشتی برای انتخابات الکترال، جامعه جهانی درگیر کورنا شده است اما آمریکایی ها همانند جنگ جهانی دوم اوضاع را نظاره می کنند. آنها در واشنگتن با خیالی آسوده ساندویچ مک دونالد با نوشابه کوکاکولا می‌خوردند.
 
کد مطلب: 124752
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *