۲
سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۲۳

در باب مستندی به نام "سرزمین من"

فاطمه مشهدی باقر
چندیست از رسانه ملی؛ صدا و سیما، مستندی به نام  "سرزمین من" در حال تهیه و تولید است. پخش این برنامه از شبکه ی سه سیما و شبکه ی خبر مورد توجه و اقبال عموم واقع شده است.
در باب مستندی به نام "سرزمین من"
چندیست از رسانه ملی؛ صدا و سیما، مستندی به نام  "سرزمین من" در حال تهیه و تولید است. پخش این برنامه از شبکه ی سه سیما و شبکه ی خبر مورد توجه و اقبال عموم واقع شده است. محور این برنامه بر پایه ی تولید و الزامات رونق و جهش آن است. در این مستند تلاش شده  تا نگاهی عمیق و ریشه ای به موضوع مهم تولید شود، فرآیندی که پدیداری امنیت و رفاه را در جامعه تسهیل  می کند. باید اشاره داشت که بررسی امر تولید با در نظر گرفتن موانع و یا امکانات چرخه و خط آن، توسط رسانه ها از بزرگترین عوامل شکوفایی و رشد به شمار می آید. برنامه "سرزمین من" مستندی که تلاش می کند اهمیت تخصص و الزام آن را مورد توجه قرار دهد، افتخار بزرگی را به این سرزمین پیشکش کرده است چرا که تولید این مستند، پیگیری های مطالبات تولیدکنندگان صنعت و معدن را در دستور کار خود قرار داده است. از دیگر سیاست های اجرایی این برنامه، پاسخگویی مسئولان و مدیران در برابر دوربین این مستند است، از این رو بخش بزرگی از سرزمین من با سیاست های این برنامه مورد توجه جهانی قرار گرفته است. به یمن برنامه "سرزمین من"  ملایر که سالیان است در تولید مبل و منبت صاحب افتخار است، در سال جاری میلادی، به عنوان پایتخت جهانی در یونسکو، به ثبت رسیده است. در این مستند یکی از الزامات تولید که به شدت  مورد توجه برنامه است، مهارت آموزی و کسب تخصص است. امکانات گسترده ی سرزمین من تنها با تخصص و مهارت آموزیست که بهترین را از آن ما خواهد کرد. مجموعه ی "سرزمین من" که طلایه دار کسب افتخار در عرصه برنامه سازی در حوزه تولید صنایع و معادن شده است از جمله ثبت جهانی مبل و منبت ملایر به عنوان پایتخت جهانی در یونسکو، این افتخار را ، وام دار مهارت هنرمندی است که با ارزش گذاری بر مهارت آموزی نه تنها در حد گفتار که در سرلوحه ی کردار، خدمات شایانی را به ارمغان آورده است. فواد موسوی هنرمندی که با توانایی های چشمگیر خود مستند سرزمین من را در کسوت کارگردان و تدوینگر پیشکش نگاه بینندگان می کند خود نیز با انواع هنرها آراسته است. فواد موسوی پس از اتمام دبیرستان، کارشناسی را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در رشته تئاتر گذراند سپس کارشناسی ارشد را در رشته ی سینما در پردیس هنرهای زیبا به پایان رساند. او در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دو هنر تئاتر و سینما را آموخت و با صرف کردن اوقات خود در یاد گیری هر چه بیشتر این هنرها به سرعت دعوت به کار شد. اگر چه او تئاتر را در مقطع کارشناسی بیشتر دنبال نکرد اما در نظریه و نقد این هنر حرفی برای گفتن دارد. اما هنر سینما را که با ورودش به دانشگاه تهران، به شکل جدی ادامه داد او را به وادی مستند و ساخت آن کشاند. افزون بر این از توانایی هایی که این هنرمند را شاخص کرده است، شناخت و تسلط کامل او بر دستگاه های موسیقی اصیل و آوازاهای مقامی و فولکلور ایران است. فواد موسوی با شناخت بر موسیقی نواحی در اجرای آن نیز توانمند است. این توانمندی باعث شده است تا در تولید مستند در جایگاه تدوینگر، گوهره ی مهم تدوین؛ موسیقی، که با فردی به غیر از شخص تدوینگر انجام می شود، توسط خود او جلوه نهایی اثر به ثمر نشیند. همراهی تصویر با موسیقی متناسب از ارکان مهم یک اثر سینمایی چه در نوع داستانی و چه در نوع مستند می باشد. انتخاب و یا ساخت موسیقی برای اثر سینمایی اهمیت بسیاری دارد تا جایی که همراهی شخص تدوینگر را با موزیسیسن، الزام می داند در حالی که این دو امر مهم توسط فرد هنرمندی انجام می شود که در دو وادیِ هنر، سمت استادی دارد. انجام این دو تخصص مهم توسط یک فرد نه تنها صرفه ی اقتصادی برای تولید کننده و سرمایه گزار به همراه دارد بلکه وقفه ی زمانی را نیز مرتفع می کند. این توانایی کم یاب در عرصه ی تدوین جایگاه این هنرمند را به شکل قابل توجهی، مورد اهمیت قرار داده است علاوه بر این تخصص و توانایی؛ تدوین، شناخت موسیقی توسط این هنرمند، گیرایی چشمگیری را به اثر بخشیده است. ریتم و ضرباهنگ که با پیوند و چیدمان تصویر، توسط تدوین گر با در نظر داشتن فرم و محتوای اثر ایجاد می شود با گزینش موسیقیِ مناسب و مرتبط، علاوه بر این که جلا و زیبایی بیشتری را به اثر می بخشد در ارائه  مفهوم اثر رکن به شمار می آید. در واقع معنا و مفهومی که در اثر بیان می شود با هماهنگی تصویر و موسیقی است که ارائه می شود.  فواد موسوی موسیقی را در بستر خانواده خود آموخته است. او در عنفوان کودکی در  کنار پدر و مادرش به یادگیری هنر موسیقی پرداخت. او آواز را از پدرش که به امر تعزیه خوانی می پرداخته است، آموزش دیده است و نواختن ساز را از تبار مادر. او با تسلط بر نواختن نی، تار و سه تار، باورِ "کار نیکو کردن از پر کردن" را به بهترین شکل به اثبات رساند. فواد موسوی در نشست تخصصیِ "هم نشینی شکوهمند هنر و باور" با میزبانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری، در جایگاه هنرمند مدعو با نی نوازی خود نگاه تحسینِ اساتید هنرهای نمایشی، مهمانان و سایر هنرمندان  را به خود جلب کرد. نوای نی او محفل انسی در ماه محرم برپا ساخت که مطلع سخنرانی اساتید در هنر شبیه خوانی بود. او همچنین در ساخت مستندهای مهمی حضور شایان داشته است از جمله می توان به مستند "عِز" اشاره کرد که در کسوت کارگردان و تدوین گر حضور داشته است. مستند "عز"  به ریشه های اجرای تعزیه یا شبیه خوانی در هزاره های دور در ایران پرداخته است. مستند "زبان مادری" از دیگر آثار این هنرمند است که اشاره به زنده نگه داشتن زبان ها و گویش های بومی دارد. در این اثر هنرمند تلاش کرده است تا الزام تاسیس فرهنگستان زبان های بومی را در کنار فرهنگستان زبان پارسی، هشدار دهد.
مستند "سرزمین من" که با محوریت تولید، توصیه و تاکید بجد به  تخصص و مهارت آموزی دارد، خود نیز این توصیه را به بهترین شکل ممکن در تولید برنامه اش، بهره برده است. جای دارد از تهیه کننده این برنامه مجتبی شفیعی که چنین انتخاب شایسته ای را برای تولید برنامه خود داشته است قدردانی کنیم. شناخت هنرمندانی چون فواد موسوی و مشارکت و همکاری با این افراد، خود رونق تولید را در عرصه هنر به همراه دارد، آن چه را که خود برنامه، حول محوریت موضوعی خود قرار داده است. برای این هنرمند ارجمند تندرستی و پرکاری آرزو می کنیم. امیدواریم به زودی گفتگویی با این هنرمند در این نشریه داشته باشیم.
 
کد مطلب: 131196
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *