۰
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۱

توجیه امارات برای برقراری رابطه با اسرائیل

سیف الرضا شهابی
اجلاس سران عرب در سال ۲۰۰۲ در بیروت در کشور لبنان ضمن تائید تشکیل کشور مستقل فلسطین، بر پایتختی بیت المقدس شرقی تاکید کرد.
توجیه امارات برای برقراری رابطه با اسرائیل
اجلاس سران عرب در سال ۲۰۰۲ در بیروت در کشور لبنان ضمن تائید تشکیل کشور مستقل فلسطین، بر پایتختی بیت المقدس شرقی تاکید کرد.
ترامپ بعد از ورود به کاخ سفید، سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کرد و عملا شهری که در اجلاس سران عرب به  پایتختی دولت فلسطینی به رسمیت شناخته شده بود به زعم خودش از حیض انتفاع ساقط کرد که در جای خود بزرگترین بی اعتنائی به مصوبات اجلاس های سران عرب در دوره های مختلف و تحقیر آنان تلقی می شود . اما متاسفانه برخی از سران عرب به جای عکس العمل قاطع ، حقارت را پذیرفتند و از کنارش عبور کردند . تا این که ترامپ طرح " معامله قرن " را روی میز گذاشت که آزمایشی بود برای عکس العمل سران عرب و در این مورد هم سران عرب عکس العمل قابل توجهی بروز ندادند .
در گام بعدی، بر اساس هماهنگی بین ترامپ و نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل الحاق سی درصد از زمین های فلسطینی ها به اسرائیل را مطرح کرد و بعد از مدتی نتانیاهو اعلام کرد اجرای این طرح فعلا متوقف شده تا فرصت مناسب.
در این زمان امارات متحده عربی اعلام کرد با اسرائیل روابط دیپلماتیک بر قرار می کند و توجیه اش این بود که با برقراری روابط، اسرائیل را وا می دارد تا از الحاق زمین های فلسطینی ها منصرف شود و به این ترتیب امارات خواست روابطش را توجیه کند و منتی بر فلسطینی ها بگذارد .
اکنون مشخص شد اعلام الحاق سی درصد از سوی اسرائیلی ها ترفندی از سوی واشنگتن و تل آویو بود جهت توجیه به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی امارات . اگر چه مقامات اسرائیلی بعد از توجیه امارات گفتند که موضوع الحاق فعلا متوقف شده و ممکن است در آینده پیگیری شود.
این روزها بحرین که به صف متقاضیان ارتباط با اسرائیل پیوسته، توجیهی را که امارات به کار گرفته (مبنی بر علت رابطه با اسرائیل به خاطر انصراف این کشور از الحاق سرزمین های فلسطینی ها بوده) به کار نمی برد که این حکایت از غیر واقعی بودن توجیه اماراتی ها است .
رهبران میانه رو و رادیکال فلسطینی بالاتفاق بدون توجه به توجیهات اماراتی ها، هر گونه بر قراری بین امارات و اسرائیل و سایر کشورهای عربی با اسرائیل را محکوم کردند .
"محمود عباس" رئیس تشکیلات فلسطین در نشست دبیران کل گروه های مقاومت فلسطین که به طریق ویدئو کنفرانس در بیروت و رام الله  از جمله  حضور رهبران حماس و جهاد اسلامی تشکیل شد اعلام کرد: آخرین خنجر مسموم به پهلوی فلسطین توافق اماراتی - اسرائیلی تحت حمایت آمریکا بود.  
او همچنین در مورد ادعای امارات مبنی بر به رسمیت شناختن اسرائیل در قبال انصراف تل آویو از الحاق سرزمین های فلسطینی  اظهار داشت :"فقط ما بودیم که الحاق را متوقف کردیم. ملت ما بود که معامله قرن را به شکست کشاند و هیچکس در این راه همراه ما نبوده است".
با توجه به اظهارات فوق مشخص می شود آنچه را که اماراتی ها استدلال می کردند بیشتر یک توجیه بود تا واقعیت.
 
 
کد مطلب: 136396
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *