۰
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۴

بایدن فرصتی برای فلسطینی‌ها است؟

سیف الرضا شهابی
اسرائیل در دوران ریاست جمهوری "هری ترومن" دمکرات و با حمایت او و حزب دمکرات در سال ۱۹۴۸ میلادی اعلام موجودیت کرد و در جغرافیای خاورمیانه ظهور پیدا کرد.
بایدن فرصتی برای فلسطینی‌ها است؟
اسرائیل در دوران ریاست جمهوری "هری ترومن" دمکرات و با حمایت او و حزب دمکرات در سال ۱۹۴۸ میلادی اعلام موجودیت کرد و در جغرافیای خاورمیانه ظهور پیدا کرد. همچنین جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ در دوران ریاست جمهوری جانسون دمکرات اتفاق افتاد و در سایه حمایت آمریکا، اسرائیل فاتح جنگ شد و اعراب شکست خوردند. در دوران "جیمی کارتر" دمکرات، با این که نامبرده در بین روسای جمهور قبلی آمریکا از حزب دمکرات از حقوق فلسطینیها بیشتر حمایت می کند مع الوصف در دوران ریاست جمهوری او،  قرارداد "کمپ دیوید" بین "انور سادات" رئیس جمهور وقت مصر و "مناحیم بگین" نخست وزیر آن زمان اسرائیل، منعقد شد و طلسم انزوا و انفعال اسرائیل در بین کشورهای عربی شکسته شد و موجودیت اسرائیل توسط بزرگترین کشور در جهان عرب به رسمیت شناخته شد .
 در دوران "بیل کلینتون" دمکرات، همچنان حمایت آمریکا از اسرائیل ادامه داشت. در این دوران، قرار داد "اسلو" در حضور کلینتون توسط یاسر عرفات و "اسحاق رابین" نخست وزیر وقت اسرائیل در سال ۱۹۹۳ به امضا رسید و بر اساس این قرارداد، اسرائیل از سوی فلسطینی ها به رسمیت شناخته شد تا بعد از پنج سال دولت فلسطینی تاسیس شود. بعد از  قرارداد اسلو، موضوع حمایت از فلسطینی ها و تشکیل دولت فلسطینی، جدی تر مطرح شد و مورد حمایت دمکرات ها قرار گرفت و در ادامه این حمایت، انتقاداتی جدی به عملکرد اسرائیل خصوصا در ارتباط با شهرک سازی در مناطق اشغالی ۱۹۶۷ در بین تعدادی از  دمکرات ها ایجاد شد و حمایت های چشم و گوش بسته از سیاست های منطقه ای اسرائیل از سوی دمکرات ها کاهش یافت .
دوران "باراک اوباما" دمکرات، دوره ای استثنائی بود و اختلاف بین اوباما و نتانیاهو نخست وزیر راستگرای افراطی اسرائیل توجه همگان را به خود جلب کرد و اوباما، اسرائیل را که  نتانیاهو نخست وزیر آن بود تحت فشار  قرار داد و فرصتی نسبتا مناسب برای فلسطینی ها فراهم کرد؛ اگر چه نتیجه ای عملی و ملموس برای فلسطینان در راستای تشکیل دولت فلسطینی در این دوره در بر نداشت.
دوران ترامپ جمهوریخواه، بدترین دوران برای فلسطینی ها محسوب می شود و ترامپ هر بلائی که می خواست و می توانست بر سر فلسطینی ها آورد و سیاه ترین روزها را برای فلسطینی ها ثبت کرد و حمایتش از اسرائیل غیر قابل وصف است تا جایی که دمکرات ها که همواره مدافع سنتی اسرائیل بودند این همه حمایت واشنگتن از تل آویو را بر نمی تابیدند .
اکنون با روی کار آمدن جو بایدن و ورودش به کاخ سفید همه نگاه ها در مورد فلسطین متوجه اوست. آیا رئیس جمهور جدید همچون دوران اوباما، سر ناسازگاری با نتانیاهوی راستگرای افراطی و ضد فلسطینی را پیش خواهد گرفت و اسباب شکست او را در انتخابات مارس ۲۰۲۱ اسرائیل را فراهم خواهد کرد تا با نخست وزیر بعدی همکاری کند یا به حمایت های سنتی دمکرات ها در سال های آغازین تاسیس اسرائیل ادامه خواهد داد ؟
آن طور که "احمد مجلانی" وزیر توسعه اجتماعی تشکیلات خودگردان فلسطین و عضو کمیته اجرائی ساف اعلام کرد دولت بایدن طی پیامی به تشکیلات خودگردان گفته : طرح "دونالد ترامپ" در دستور کار قرار ندارد و دولت او با طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل مخالف است. او همچنین گفته: تشکیلات خودگردان چراغ سبزهائی از واشنگتن مبنی بر بازگشائی دفتر ساف در فلسطین و کنسولگری آمریکا در قدس شرقی و از سرگیری کمک های آمریکا به آژانس امداد رسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک دریافت کرده است.
در صورت تحقق این اظهارات فوق، شاهد درخشش بارقه ای از امید برای فلسطینیان خواهیم بود و فلسطینی ها می توانند به دوران "جو بایدن" امیدوار باشند  .
 
کد مطلب: 144029
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *